10% éxtra korting* Gebruik code: zomer10 - Deze actie geldt nu nog: 

: :

Insomnia

Slaap jij vaak maar enkele uren per nacht? Kun je maar moeilijk in slaap vallen of ben je regelmatig extreem vroeg wakker en kun je dan niet meer slapen? Als je antwoord op een van deze vragen ‘ja’ is dan heb je waarschijnlijk last van insomnia, ook wel slapeloosheid genoemd. Hier lees je alles over insomnia, de gevolgen ervan en geven we handige tips bij slapeloosheid.

Wat betekent insomnia?

Insomnia of slapeloosheid betekent letterlijk ‘niet kunnen slapen’. Je hebt last van Insomnia als je meerdere nachten achter elkaar niet goed slaapt. Insomnia is chronisch als de klachten drie of meer nachten per week voorkomen en minstens drie maanden aanhouden.

Welke klachten heb je bij insomnia?

Insomnia, of slapeloosheid, kent verschillende vormen. De meest voorkomende kenmerken zijn:

  • Het duurt erg lang (minstens een uur) voordat je in slaap valt
  • Je bent meerdere keren per nacht wakker
  • Je wordt vroeg wakker en kunt vervolgens niet meer slapen

Wat zijn de oorzaken van insomnia?

In Nederland komt insomnia bij wel een derde van de bevolking voor. De oorzaak is vaak voor iedereen verschillend. Lees hieronder over de oorzaken van niet kunnen slapen of slapeloosheid:

  • Je hebt ‘s nachts veel last van geluidsoverlast
  • Je hebt last van nachtmerries
  • Je slaapt niet op het juiste matras of hoofdkussen
  • Je hebt last van stress
  • Je hebt rug en/of nekklachten
  • Je hebt last van het Restless Legs Syndroom
  • Je komt onvoldoende tot rust voordat je gaat slapen (bijvoorbeeld door het scherm van je telefoon of de televisie)
  • Je hebt last van slaapapneu of ademhalingsproblemen
  • Je hebt een verstoorde slaapcyclus door bijvoorbeeld kleine kinderen, een nachtdienst of jetlag
  • Roken, koffie of zware maaltijden kunnen de nachtrust ook beïnvloeden

Het juiste matras en hoofdkussen is ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. Twijfel je of jij wel het juiste matras en hoofdkussen hebt? Wij geven je graag advies! Lees hier meer over de keuze van het juiste matras en het geschikte hoofdkussen.

 

Tips bij slapeloosheid/ insomnia

Er gaat niets boven een goede nachtrust zodat je uitgerust aan de nieuwe dag kunt beginnen. Het is dan ook heel vervelend als je ‘s nachts onrustig bent of helemaal niet kunt slapen. Gelukkig zijn er een aantal methodes waardoor je beter kunt slapen. Lees hieronder over onze tips bij slapeloosheid:

checkmark.svgGa iedere dag om dezelfde tijd slapen en sta ook op dezelfde tijd op.
checkmark.svg Slaap overdag niet, zodat je s’ avonds moe genoeg bent.
checkmark.svg Zorg voor genoeg lichamelijke beweging (2x 30 minuten) gedurende de dag. Maar beweeg niet te veel net voordat je gaat slapen.
checkmark.svgNuttig geen alcohol, koffie of zware maaltijden vlak voordat je gaat slapen.
checkmark.svg Lees liever een boek voordat je gaat slapen in plaats van naar de tv te kijken of te computeren.
checkmark.svg Doe ontspanningsoefeningen of luister naar rustige muziek voor je gaat slapen.
checkmark.svgNeem een warme douche of ga in bad voordat je gaat slapen.
checkmark.svgSlaap met een slaapmasker zodat je niet wakker kunt worden van fel licht.