Nú 21% BTW korting op bijna alles! Bestel met code: BTWCADEAU* 

: :

Alles over vermoeidheid

Ben je vaak moe, futloos of heb je ‘s ochtends moeite met opstaan? Balen! Gelukkig zijn er genoeg manieren om vermoeidheid tegen te gaan. Je leest hier alles over vermoeidheid: wat het is, de symptomen, oorzaken en hoe je het kunt tegengaan.

Wat is vermoeidheid?

Wanneer je moe bent spreek je van vermoeidheid. Heb je een keertje slecht geslapen? Maak je dan vooral geen zorgen! Een keertje moe zijn is hartstikke normaal. Door een paar nachten goed te slapen kun je een slaaptekort prima inhalen. Echter kan vermoeidheid ook een langere tijd aanhouden. Wanneer je 6 maanden of langer vermoeid bent, heb je last van chronische vermoeidheid, ook wel het chronische vermoeidheidssyndroom genoemd. Helaas is de oorzaak hiervan nog niet bekend.

 

Wat zijn de symptomen van vermoeidheid?

Naast een lichamelijk en fysiek gevoel van moeheid, zijn er nog meer symptomen waar je vermoediheid aan kunt herkennen:

  • Moeite met concentreren
  • Hoofd- en/of spierpijn
  • Prikkelbaarheid
  • Futloosheid of weinig energie
  • Vermoeide ogen
  • Duizeligheid

Wat is de oorzaak van moe zijn?

Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken hebben we voor je op een rijtje gezet: 

Slaapproblemen

Je kunt al last krijgen van vermoeidheid na één nacht slecht slapen. Wanneer je langer last hebt van vermoeidheid, is dit vaak een gevolg van slaapproblemen. Heb je ‘s avonds moeite met in slaap vallen en ‘s ochtends moeite met opstaan? Of word je vaak ‘s nachts wakker door nachtmerries?
 

Psychische oorzaken

Last van spanningen thuis of op kantoor? Of lig je vaak te piekeren in bed? Moeheid kan ook te maken hebben met psychische lasten. Bijvoorbeeld:

  • Stress in het dagelijks leven
  • Overmatig werken
  • Overmatig tv kijken of gamen
  • Een ingrijpende gebeurtenis, zoals het verlies van een naaste
  • Depressie of een paniekstoornis
     

Lichamelijke oorzaken

Vermoeidheid ontstaat niet alleen door slaapproblemen of psychische oorzaken, maar ook door hoe je met je lichaam omgaat. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel je beweegt, wat je eet en of je verder nog middelen gebruikt. Veel voorkomende lichamelijke oorzaken zijn:

  • Een slechte lichaamsconditie, zoals overgewicht, weinig beweging en ongezond eten
  • Gebruik van alcohol, roken of andere verdovende middelen
  • Medicijngebruik
  • Lichamelijke aandoeningen zoals bloedarmoede, (chronische) pijn of diabetes mellitus
  • Slaapapneu


Hoe kan ik vermoeidheid tegengaan?

Vermoeidheid kan je dagelijkse leven behoorlijk beïnvloeden. Gelukkig zijn er een aantal verschillende manieren om het zelfstandig tegen te gaan. Kom je er niet uit, of heb je voor een langere tijd last van vermoeidheid dan is het aan te raden om je arts te raadplegen. Ga om met vermoeidheid door je slaapgewoonten te verbeteren of je leefgewoonten aan te passen:
 

Verbeter je slaapgewoonten

Verkeerde slaapgewoonten kunnen ervoor zorgen dat je slechter in slaap valt of doorslaapt. Hierdoor ben je overdag moe. Er zijn verschillende manieren om beter in slaap te vallen en door te slapen, zoals het doen van ontspanningsoefeningen voor het slapengaan en het aannemen van een goede slaaphouding. Meer weten? Lees ons advies tegen insomnia/slapeloosheid
 

Pas je leefgewoonten aan

Om vermoeidheid tegen te gaan, is het goed om te stoppen met de leefgewoonten die het veroorzaken. Over het algemeen betekent dat:

  • Stoppen met roken
  • Minderen met alcohol en andere verdovende middelen
  • Afvallen bij overgewicht of aankomen bij ondergewicht
  • Gezonder eten en meer bewegen
  • Problemen thuis of op werk die spanning opleveren op te lossen
  • Bij psychische problemen zoals depressie en angst je arts raadplegen


Het is altijd verstandig om bij langdurige vermoeidheid en andere verschijnselen je arts te raadplegen.