januari 2018

Blue monday

5 Tips om Blue Monday door te komen

Buiten is het koud, nat en donker. Je hebt nergens zin in.  Geen zin om uit je warme bed uit te stappen, geen zin om ontbijt te maken en je moet er niet aan denken bij de file aan te sluiten. Je zou willen dat je de komende werkweek kan skippen en deze tijd kon spenderen aan een winterslaap. “Energie” staat niet in jouw woordenboek vandaag en je wordt al chagrijnig bij de gedachte eraan. Het is weer Blue Monday.
 

Meest deprimerende dag van het jaar

Herkenbaar? Je bent niet de enige. De derde maandag van januari is officieel de meest deprimerende dag van het jaar. De gezellige decembermaand is voorbij, je goede voornemers zijn alweer gesneuveld en de lente laat nog wel even op zich wachten. Je baalt van de oliebollen die zich rechtstreeks op je heupen of buik hebben gevestigd en je banksaldo is lager dan ooit. Dus ben je vandaag verdrietig? Tikkeltje neerslachtig of depri? Geen zorgen. Het is volkomen normaal. En het duurt gelukkig maar een blauwe maandag.

Zo versla je die winterblues

Geen zin in al die negatieve gedachten en de winterblues? Bekijk onze tips en trotseer Blue Monday zonder vrees!

1. Plan je volgende vakantie

Het is niet voor niets dat reisorganisaties nu met nieuwe brochures en zonnige aanbiedingen komen. Die niet te missen superdeals en vroegboekkortingen zijn speciaal voor jou! Ga er eens lekker voor zitten en maak je keuze uit de vele aantrekkelijke tripjes en goddelijke vakanties. Wedden dat je bij de aanblik van lichte stranden en fris zeewater meteen een stuk vrolijker wordt?

2. Ga leuke dingen doen en lach

De vrolijkste dag van het jaar is pas in juni, dus daarvoor moet je nog even geduld hebben. Maar wie zegt dat je van januari en februari geen vrolijke maanden kunt maken? Ga erop uit en doe wat je blij maakt! Of het nu gaat om het kijken naar een cabaretier, een filmpje op YouTube of je komische kind. Shoppen tot je erbij neervalt of de kieteldood geven aan je partner. Zolang je maar lacht, ben je goed bezig. Tijdens het lachen maak je namelijk endorfinen aan, oftewel het "feelgood-hormoon". Dit zorgt ervoor dat je je daadwerkelijk beter gaat voelen. 

Oja, het schijnt dat als je maar lang genoeg nep lacht, je vanzelf echt gaat lachen. Pak die spiegel erbij en gekke bekken trekken maar.

3. Maak een lijstje van dingen waar je blij mee bent

Niets werkt zo goed als stilstaan bij alles wat goed gaat. Die promotie op je werk heb je toch maar mooi weten binnen te harken. Je kinderen zijn gezond, je hebt fijne vrienden om je heen en je bent gelukkig in de liefde. Waar het om gaat: count your blessings! Dan maken depressieve gevoelens geen schijn van kans.

4. Stel je goede voornemens bij

Misschien is 20 kilo afvallen in 2 maanden tijd wel iets te ambitieus. En een dagmenu van 3 worteltjes en 1 stengel bleekselderij enigszins karig. Jezelf als doel stellen om 5 keer per week te gaan sporten terwijl je nog nooit een sportschool van binnen hebt gezien, is ook minder handig. Als je je doelen iets realistischer maakt, wordt de kans dat je ze haalt groter. Benoem eventueel subdoelen, zodat je in kleine stapjes naar iets groters toe werkt. Van een heel naar een half pakje sigaretten per dag dus. En van nooit sporten naar 2 keer in de week sporten. 

 

5. Blijf de hele dag in bed

Je kunt er natuurlijk tegenin gaan en doen alsof Blue Monday niet bestaat. Je kunt er ook gewoon aan toegeven. Neem een dag vrij, omring jezelf met de lekkerste kussens en je dikste winterdekbed en genieten maar. Vandaag blijf jij in je comfortabele warme bedje liggen en niemand die daar iets aan verandert. Morgen sta jij je mannetje weer. Meer dan prima, zo’n relaxdagje! 

Meer Beter Bed Blogs: