12 mei 2016

Binnenkort eindexamen? Sluit die boeken en oogjes op tijd!

De wiskundige formules en Franse woordjes zwemmen dwars door elkaar heen in je hoofd. Je hebt al dagen gestudeerd, maar toch lijkt het alsof die examenstof maar niet wil blijven plakken. Dan kún je er natuurlijk voor kiezen te gaan zitten blokken tot diep in de nacht. Je kunt er blikjes energy drink en liters koffie tegenaan gooien, zodat je je vol energie kunt storten op je boeken. Slapen komt na de eindexamens wel weer. Of is er een betere optie? Een manier van studeren waarbij je ook nog eens uitrust en je brein reset? Goed nieuws, het antwoord is JA. 

Slapen = structureren & onthouden

De Israëlische dr. Shai Marcu heeft onderzocht hoe het zit met slaap en je geheugen. En wat blijkt? Een goede slaap herstructureert je hersenen, zodat je geheugen weer goed werkt. Je kunt beter wat vroeger gaan slapen, zodat je tijdens de toets fris en fruitig bent, dan dat je een nachtje doorhaalt en vervolgens zo warrig als wat in de toetszaal zit. Als je geheugen niet optimaal functioneert doordat je amper geslapen hebt, heb je er immers niet veel aan dat je die laatste lesstof er nog ingeknald hebt gister… 

De heer Marcu is gespecialiseerd in de ontwikkeling van kinderen, pediatrische neurologie én slapen.  Zijn video ‘the benefits of a good night’s sleep’, laat perfect zien dat we niet moeten vergeten te slapen. En dat we moeten slapen om niet te vergeten!

 

Het effect van slapend studeren

Slapen is een ondergeschoven kindje voor veel mensen, zeker bij jongeren en studenten. Er zijn immers veel leukere manieren om je tijd door te brengen. Gamen, feesten, tv kijken… Wat de meesten niet weten,  is dat slapen geen verloren tijd is. Slapen is namelijk niet alleen uitrusten, het is vooral ook resetten. Voor alle processen in je lichaam en geest, van bloedsomloop en ademhaling tot groei en geheugen, is een goede slaap onmisbaar. Als je midden in je examens zit, kan die groei je waarschijnlijk niet zoveel schelen. Dan maar een of twee nachtjes niet groeien. Maar als het over je hersenen gaat, wordt het al een ander verhaal. Die heb je wel degelijk nodig deze week… 

Examen voor de deur? De beste tips op een rij

  • Door op tijd te gaan slapen, verplaatst zich méér lesstof naar je langetermijngeheugen. In plaats van 40% van de stof direct weer te vergeten, kun je je morgen nog herinneren wat je geleerd hebt. Toch handig.

  • Een goede nachtrust helpt je dingen beter te onthouden. Zorg ervoor dat je alle slaapfasen doorloopt, van diepe slaap tot REM-slaap . In elke slaapfase sla je namelijk een ander soort herinnering op en de verschillende fasen fungeren als doorgeefluik voor de informatie. De geleerde stof komt via je kortetermijngeheugen in je langetermijngeheugen terecht. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat het overslaan van een fase niet bevorderend werkt voor de uitslag van je examen. Met alleen een power nap kom je er dus niet!

  • De ideale tijd om te gaan slapen, is drie uur nadat je formules en theorie hebt bestudeerd. Heb je een praktisch examen en heb je je muzikale vaardigheden of timmerskills geoefend? Dan geldt één uur pauze tussen studeren en slapen.  

Wil je het geleerde en geoefende onthouden tot het moment van de toets (en tot ver daarna, maar dat terzijde)? Bezuinig dan niet op slaap, maar zorg ervoor dat je wakker wordt met een nieuw en verbeterd brein. Kom maar op met die examens! 

Meer Beter Bed Blogs: