5 augustus 2016

Jetlag

Zo kom je er snel van af

Ga je deze zomer op vakantie naar ver weg? Haal je een nachtje door op de Route du Soleil met een snurkend gezin op de achterbank? In beide gevallen kun je vast wat met onze anti-jetlag tips. Een jetlag is immers zonde van je vakantie en moet zo snel mogelijk voorbij zijn! Ook als je na de vakantie weer start met je werk in ploegendiensten, kun je je voordeel doen met veel van deze wakkere tips.

Wat is een jetlag precies?

Bij een jetlag is je biologische klok in de war, wat komt door het reizen door verschillende tijdzones. Je lichaam is gewend aan een bepaald slaap-waakritme thuis, en moet ineens omschakelen op de plek van bestemming. En da’s even wennen!  Hoe meer tijdzones  je passeert, des te meer tijd dat wennen kost. En des te meer problemen met in slaap vallen, doorslapen, wakker blijven, concentreren en vrolijk blijven…

9 anti-jetlag tips

Alle reden dus om de jetlag zo beperkt mogelijk te houden. Thuis, onderweg en op de plek van bestemming is er een aantal dingen dat je kunt doen:

1. Conditie

Zorg ervoor dat je conditie een beetje op peil is. Mensen die regelmatig een rondje hardlopen of een bezoek brengen aan de sportschool, hebben aanzienlijk minder last van een jetlag dan mensen met een slechte conditie. Hup, sportschoenen uit de kast en gáán. 

2. Ga uitgerust op weg

Ook voor een jetlag geldt: stress is funest. Iemand die relaxed op vakantie gaat, kan veel meer hebben. Rust dus goed uit voordat je vertrekt en laat de dagelijkse beslommeringen lekker thuis.

3. Ruimte om te bewegen

Trek in het vliegtuig of in de auto loszittende kleding aan, waarin je je goed kunt bewegen. Strek regelmatig je benen, wandel het vliegtuig op en neer. Hoe meer beweging onderweg, hoe sneller je die jetlag straks weer te boven bent.

4. Drinken en eten onderweg

Uitdroging werkt een jetlag in de hand. Het is dus belangrijk voldoende te drinken in de auto of in het vliegtuig. Voor degene die zijn kans schoon ziet: koffie, wijn en bier vallen niet onder de noemer drinken in dit geval. Zeker op grote hoogte komen cafeïne en alcohol extra hard aan. Voor eten geldt: koolhydraten maken moe, proteïnen en eiwitten houden je juist wakker. Die friet speciaal voor vertrek is dus niet het beste idee.

5. Vlieg richting het westen in plaats van het oosten

Wordt het Amerika, of zoek je het oostelijker en heeft Azië of Australië een niet te negeren aantrekkingskracht op jou? Bij het plannen van je volgende reis kun je ook rekening houden met de jetlagfactor. Als je naar het oosten reist, heb je namelijk meer last dan als je naar het westen reist. Dit komt doordat je in westelijke richting tegen de tijd in vliegt, waardoor je dag langer duurt. Reis je naar het oosten, dan maakt dit je dag korter, wat zorgt voor meer klachten die langer aanhouden. Volgend jaar toch Aruba of de Bahama’s maar eens overwegen.

6. De optimale reisplanning

Plan je reis zo, dat je ’s avonds aankomt. Ga niet slapen in het vliegtuig als deze aan het eind van de dag gaat landen, en onderweg slapen is juist wél aan te raden als je ’s morgens aankomt.  Een reiskussen kan je helpen lekker te kunnen slapen onderweg.

7. Pas je slaapritme thuis al aan

Zet je horloge een paar dagen voor vertrek alvast op de nieuwe tijd en pas je bedtijd rustig aan de lokale tijd op de plek van bestemming aan. Als je naar het oosten reist, doe je dit door iets vroeger naar bed te gaan en vroeger op te staan. Reis je naar het westen? Dan werkt dit andersom en ga je later naar en uit bed.

8. Neem het plaatselijke ritme meteen op

Geen honger maar iedereen gaat eten? Doe toch mee! Geen slaap maar het is bedtijd? Ga naar bed. Door je zo snel mogelijk aan te passen aan het plaatselijke dag- en nachtritme, beperk je de jetlag. Kun je niet slapen met licht buiten? Verduister de boel. Is het andersom en wil je juist wakker blijven terwijl het al donker is? Laat de lichten aan en de aanmaak van het slaaphormoon melatonine wordt geremd.

9. Investeer in oordoppen en een slaapmasker

Adviezen als ‘ga slapen’ en ‘verduister de boel’ klinken leuk, maar zijn in de praktijk soms lastig uit te voeren. Je kunt natuurlijk melatoninepilletjes meenemen. Gelukkig zijn er ook hulpmiddelen, zoals oordopjes en gezichtsmaskertjes, verkrijgbaar. Zo creëer je overal een geschikte slaapplek. En nog een laatste troost: hoe ouder je wordt, hoe minder je last krijgt van een jetlag.

Meer Beter Bed Blogs: