Jetlag tips: zo kun je een jetlag voorkomen en oplossen

Wat is een jetlag?

Bij een jetlag is je biologische klok in de war, iets dat komt door het reizen door verschillende tijdzones. Je lichaam is thuis namelijk gewend aan een bepaald slaap-waakritme en moet dit ineens omschakelen op de plek van bestemming. Dat is even wennen! Hoe meer tijdzones je passeert, des te heftiger je jetlag kan zijn. Om dit te voorkomen of snel op te lossen hebben we 7 tips voor je op een rijtje gezet tegen een jetlag.

7 tips tegen een jetlag

1. Herken jetlag symptomen

Hoe eerder je weet dat je een jetlag hebt, hoe beter je er mee om kunt gaan. Jetlag symptomen zijn voornamelijk slaapproblemen. Je kunt met een jetlag bijvoorbeeld moeilijk in slaap vallen, doorslapen of wakker blijven. Ook kan het je dagelijkse functioneren beïnvloeden wanneer je wel wakker bent. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je concentratie vermindert en je chagrijnig wordt.

2. Werk aan je conditie

Zorg ervoor dat je conditie een beetje op peil is. Mensen die regelmatig een rondje hardlopen of een bezoek brengen aan de sportschool hebben aanzienlijk minder last van een jetlag dan mensen met een slechte conditie. Dus hup, sportschoenen uit de kast en gáán.

3. Neem de ruimte om te bewegen

Trek in het vliegtuig of in de auto loszittende kleding aan waarin je je goed kunt bewegen. Strek regelmatig je benen en wandel een keer het vliegtuig op en neer. Hoe meer beweging onderweg, hoe sneller je die jetlag straks weer te boven bent.

4. Drink voldoende onderweg

Uitdroging werkt een jetlag in de hand. Het is dus belangrijk om voldoende te drinken in de auto of in het vliegtuig. Voor degene die zijn/haar kans schoon ziet: koffie, wijn en bier zijn hier geen hulpmiddelen. Zeker op grote hoogte komen cafeïne en alcohol juist extra hard aan. Voor eten geldt: koolhydraten maken je moe, terwijl proteïnen en eiwitten je juist energie geven.

5. Pas je slaapritme thuis al aan

Zet je horloge een paar dagen voor vertrek alvast op de lokale tijd van bestemming en pas je bedtijd hier ook geleidelijk op aan. Als je naar het oosten reist, doe je dit door steeds iets vroeger naar bed te gaan en vroeger op te staan. Reis je naar het westen? Dan werkt dit andersom en ga je later naar en uit bed.

6. Neem het plaatselijke ritme meteen over

Geen honger, maar iedereen gaat eten? Doe toch mee! Niet slaperig, maar het is bedtijd? Ga naar bed. Door je zo snel mogelijk aan te passen aan het plaatselijke dag- en nachtritme, beperk je de jetlag. Kun je niet slapen met licht buiten? Verduister de ruimte. Wil je juist wakker blijven terwijl het al donker is? Laat de lichten dan aanstaan.

7. Investeer in oordoppen en een slaapmasker

Adviezen als ‘ga slapen’ en ‘verduister de ruimte’ klinken leuk, maar zijn in de praktijk soms lastig uit te voeren. Je kunt natuurlijk ook melatonine pilletjes meenemen om het slapen te bevorderen. En met oordoppen en een slaapmasker creëer je overal een geschikte slaapplek. En nog een laatste troost: hoe ouder je wordt, hoe minder je last krijgt van een jetlag!

 

Meer tips voor een goede nachtrust

Als het goed is ben je nu helemaal voorbereid op je verre reis! Meer tips voor een goede nachtrust vind je op de adviespagina van Beter Bed. Bekijk bijvoorbeeld ook eens onze tips voor je boxspring of matras.

Meer Beter Bed Blogs: