24 juli 2017

Je kind op tijd in bed? Zo doe je dat!

Het is de hoogste tijd voor je kind om te gaan slapen. Tenminste, dat vind jij. Kindlief heeft nog héél andere plannen. Het potje Minecraft is nog niet klaar, hij heeft nog honger, zij móet die tekening nog af maken en voordat je het weet liggen ze er wéér te laat in. Zucht.

Hoe krijg je je zoon of dochter nou op tijd in bed, zonder als een dictator te werk te gaan? Zonder al te veel dwang en als ’t even kan ook nog op zo’n manier dat je zelf niet totaal uitgeblust op de bank ploft als je kroost eenmaal gestrekt ligt? Een beetje energie voor een gezellig drankje met je partner in crime - of een goed gesprek, of het huishouden, of … - is immers ook wel fijn. We hebben 7 tips voor je, die ongetwijfeld zorgen voor rust in de tent.

1. Vast tijdstip. Of eigenlijk twéé.

Eén tijdstip waarop je kind naar boven moet en één waarop hij of zij moet gaan slapen. Dat zou moeten werken, volgens de kenners. Douchen, tandenpoetsen, een verhaaltje lezen; het bedritueel kost even wat tijd. Neem die tijd dan ook! Een half uur tussen het moment van naar boven gaan en gaan slapen, is heel normaal. Een vast ritueel geeft overigens duidelijkheid en minder discussie.
En nog even over dat tijdstip. Je kind een kwartiertje vooraf herinneren aan het feit dat bijna bedtijd is, helpt hem zich erop in te stellen en zijn activiteit van dat moment af te bouwen. Abrupt stoppen met iets waar je middenin zit, vind je zelf immers ook niet fijn.

2. Eet niet te laat

Ken je dat, dat je om zes uur van je werk via de opvang naar huis gaat, daarna nog moet koken en zodoende pas na zevenen aan tafel zit? Niet echt een goed idee met kinderen. Een volle maag werkt niet bevorderend als je moet slapen, dat geldt niet alleen voor onszelf maar ook voor kinderen. Iets vroeger eten is dus een beter idee. Misschien werkt de avond ervóór koken voor jou? En met macaronisaus uit de vriezer ben je trouwens in tien minuten klaar.

3. Zorg voor lichaamsbeweging

Niet ieder kind wil drie keer per week voetballen of hockeyen. Toch is sporten en bewegen goed voor kinderen en helpt het ze beter te slapen. Eruit met die energie, zeker in deze tijd van tablets en spelcomputers! Je hoeft je kind echt niet à la minute in te schrijven voor de marathon, maar hem stimuleren buiten te spelen kan geen kwaad. Wat lichaamsbeweging na het eten is sowieso slim, het helpt de boel te laten verteren. Dus even de hond uitlaten of samen afwassen? Goed idee!

4. Eéntje tegelijk

Meerdere kinderen? Samen in bad is wel zo praktisch. Een verhaaltje lezen voor iedereen tegelijk ook. Toch is zorgen voor een 1 op 1 momentje voordat je kind daadwerkelijk moet gaan slapen aan te raden. Even unieke aandacht, een momentje met jou. Je zult jezelf dankbaar zijn.

5. Ontspanning vooraf

Je had ‘m vast verwacht, het wijzende vingertje als het gaat om de iPad en PlayStation. Iedereen, dus ook je kind, slaapt beter en sneller in als hij van tevoren iets rustgevends doet. Lezen, een rustig spelletje doen, badderen, even kletsen of met de hond knuffelen bijvoorbeeld. Zolang het maar geen schermpje heeft. De tv en andere apparaten houden onze geest actief en zorgen voor nieuwe prikkels.

6. Ga de schrik te lijf

Bang? Misschien is een nachtlampje de oplossing. Veel kinderen vinden het ook geruststellend om jou nog even te horen rommelen. De was opvouwen, de badkamer opruimen, een wasje aan zetten … je kind hoort dat je nog in de buurt bent en valt zo relaxter en sneller in slaap.

7. Mindful meditatiemoment

Ben je gehaast of gestrest en betrap je jezelf op gemopper en gechagrijn? Zie het moment van naar bed brengen als een verplicht rustmoment voor jezelf. Even eruit stappen, focus op je kind en daarna kun je weer door. Want zeg nou zelf, je bent best even te missen voor de rest van de wereld.

Meer Beter Bed Blogs: