15 maart 2016

Lezen tegen slaapproblemen

Weetjes en tips over lezen in bed

Lezen voor het slapengaan is in veel opzichten goed voor je. Het is leuk, leerzaam en de perfecte bezigheid om lekker te ontspannen en de dag af te sluiten. Als je een enge thriller leest waar je helemaal in opgaat, bereik je misschien het tegenovergestelde effect, maar voor elk ander boek geldt: vooral doen! 

Waarom is lezen zo goed voor je? Hoe lig je makkelijk, zonder dat je kramp in je nek of armen krijgt van het vasthouden van het boek? En hoe voorkom je dat je partner wakker ligt omdat jij niet kunt lezen in het donker?  Lees onze tips en je gaat goed voorbereid de boekenweek in!

Om deze redenen is lezen goed voor je

  • Mensen die 30 minuten per dag lezen, hebben 20% meer kans op een gelukkig en tevreden leven

  • De kans op een depressie verkleint met 28%

  • De kans op een hoge eigenwaarde is groter als je leest, 18% groter om precies zijn

  • Lezers voelen zich minder eenzaam dan niet-lezers

  • Lezen helpt tegen zorgen en stress. Door je in te leven in de personen in het boek, zie je dat ook anderen het wel eens moeilijk hebben en uitdagingen kennen. Dat biedt steun

  • Lezen bevordert je medeleven en begrip voor anderen

  • Lezers maken makkelijker contact met onbekenden dan mensen die niet lezen

  • Lezers hebben een grotere algemene ontwikkeling en meer kennis

  • Lezen helpt bij slaapproblemen

  • Lezen verkleint de kans op dementie

  • Mensen die lezen kunnen beter omgaan met lastige situaties

  • Lezers hebben meer kennis van andere culturen

Wil je het hele onderzoek lezen waaruit deze punten naar voren kwamen? Dat kan hier.

Tips om makkelijk in bed te lezen

1. Kussens in je rug of nek

Een paar goede stevige kussens in je rug of nek geven je ondersteuning op de juiste plaatsen, zodat je geen kramp krijgt en lekker comfortabel ligt. Kies een mooi sierkussen, dat sla je twee vliegen in één klap.

2. Zorg voor precies genoeg licht 

Te veel licht in de slaapkamer remt de aanmaak van melatonine, waardoor je later moeilijker in slaap valt. Te weinig licht bij het lezen resulteert juist weer in samengeknepen ogen en hoofdpijn. De truc is dus te zorgen voor precies genoeg licht. Zo maak je gewoon melatonine aan, zoals de bedoeling is, en kun je toch goed lezen. Kijk eens in de collectie nachtlampjes en leeslampjes van Beter Bed. En misschien is universele bedverlichting voor op het hoofdbord van je boxspring wel de ideale oplossing voor jou.

3. Elektrische bedbodem

Lezen is en blijft natuurlijk het meest comfortabel met steun in je rug en je beentjes omhoog. Een handverstelbare bodem zorgt ervoor dat je in een handomdraai in de juiste leespositie zit. Gun je jezelf optimaal leescomfort en gemak? Ga dan voor een elektrisch verstelbare bodem met afstandsbediening. Kom maar op met die boeken…

4. Welkom boeken, dag tablet

Het is niet aan te raden te lezen op je tablet voordat je gaat slapen. Door het licht dat die apparaten afgeven, raakt je bioritme verstoord en worden er minder slaaphormonen aangemaakt. Dit maakt dat het lezen in bed dus averechts werkt. Lees dus old school boeken! Volop verkrijgbaar in menig winkel en webshop, zeker in de boekenweek…

Ben je om en ga jij voortaan een half uurtje lezen voordat je gaat slapen? Vergeet dan niet op tijd je boek weer weg te leggen, zodat je nog wat nachtrust meepikt. Ook best handig ;-)

Speciale actie tijdens boekenweek! 

boekenweek actie

Tot en met 20 maart 2016 is het boekenweek en ontvangt u 20% korting op alle leeslampjes in de Beter Bed collectie! Bekijk onze lampjes.

Meer Beter Bed Blogs: