juni 2018

Slapen met een schildklierziekte

Het verhaal van Vera

Over het antwoord op de vraag wanneer slapen voor haar écht belangrijk werd, hoefde Vera Kamphorst niet lang na te denken. Ze las onze oproep en reageerde meteen. “Dat is het moment waarop ik erachter kwam dat om gezond te worden mijn slaap prio 1 moest worden.” Vera heeft een schildklieraandoening en hoopt andere mensen met een auto-immuunziekte te inspireren met haar verhaal.
 

Diagnose Hashimoto

Sinds ik weet dat ik Hashimoto heb, een auto-immuunziekte aan de schildklier waardoor ik minder energie heb dan een ander, heb ik veel geprobeerd. Jarenlang was ik bezig met zaken als gezonde voeding en beweging. Omdat ik maar bleef crashen, ging ik me verder verdiepen in mijn aandoening. Zo ontdekte ik dat stress een van de grootste boosdoeners is bij auto-immuunziektes en dat met goede, diepe slaap veel winst behaald kan worden. In plaats van doorgaan op mijn tandvlees en mezelf koste wat het kost de hele dag in de AAN-stand te laten staan, moest ik beter naar mijn lichaam gaan luisteren.


Nachtelijke reparatiewerkzaamheden 

Het echte omslagmoment was begin dit jaar, in januari om precies te zijn. Na een stressvolle periode belandde ik weer uitgeput op de bank. In mijn opleidingen had ik gehoord van het belang van slaap en geleerd dat juist in de nacht mijn lichaam actief is van binnen, in plaats van dat het ontspant. Terwijl ik slaap, gaat mijn lichaam in de verschillende slaapfases aan de slag om onderhoud te plegen aan mijn cellen. Ik besefte me: ik moet er wel voor zorgen dat mijn lichaam daar de kans toe krijgt! Vanaf dat moment neem ik slaap serieuzer en slaap ik dieper.
 

Om goed te slapen, heb ik …

  • mijn bedtijd vervroegd. Rond 22:00 uur ga ik naar bed, om na een half uurtje lezen ontspannen in slaap te vallen;

  • ervoor gezorgd dat mijn slaapkamer donker én koel genoeg is;

  • een goed matras en kussen aangeschaft; 

  • een ooglapje gekocht dat nul komma nul licht doorlaat;

  • een goed bed op de logeerkamer neergezet. Als het nodig is, bijvoorbeeld na een hectische dag of een late avond, slaap ik een nachtje alleen. Gelukkig staat mijn vriend hier ook achter. Aan een oververmoeide Vera heeft immers niemand iets.

 

Sinds ik weer goed slaap … 

Heb ik een natuurlijk ritme. Tegen 21:30 uur begin ik te gapen, ik slaap snel in en word om 6:45 uur uit mezelf wakker. Voorheen bleef ik langer op en wilde ik overal gezellig aan meedoen. Vervolgens werd ik om 8:00 gewekt door de wekker en begon ik energieloos aan de dag. Heerlijk om nu de knop niet meer verplicht op AAN te laten staan, maar mijn eigen ritme te volgen. Ik kan de dag beter aan en heb geen sloten koffie meer nodig om iets voor elkaar te krijgen!

Vera’s slaaptips voor mensen met een auto-immuunziekte       

  • Beweeg regelmatig en kies niet de meest intensieve sporten, die putten je lichaam te veel uit. Zelf voel ik me goed bij yoga en joggen, dat doe ik twee keer per week;

  • Trap op tijd op de rem. Superlastig, dat weet ik, maar je voorkomt er een hoop stress mee is mijn ervaring;

  • Let op je voeding. Voor schildklierpatiënten en mensen met een auto-immuunziekte luidt het advies om zuivel en gluten te skippen. Dat geldt ook voor soja, alcohol en suiker;

  • Leg je telefoon een uur voor het slapen gaan weg;

  • Zorg voor een koele slaapkamer en schaf verduisterende gordijnen aan;

  • Heb schijt aan de mening van anderen. Dan maar een avondje iets minder gezellig of vroeg naar bed, je plukt er de dagen erna de vruchten van. En je vrienden ook ;-);

  • Kijk eens kritisch naar je matras en pak je snelste winst door goed te gaan slapen. Natuurlijk zijn andere dingen ook belangrijk, maar het begint allemaal met een goed bed!
     

Sinds ik beter slaap, is veel en diep slapen mijn grootste hobby geworden. Serieus, slaap is het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven!

Meer Beter Bed Blogs: