Alles wat je moet weten over restless legs syndrome (rusteloze benen syndroom)

Restless legs kunnen je nachtrust ernstig verstoren, met alle negatieve gevolgen van dien. Je bent overdag vermoeid, hebt concentratieproblemen en kunt niet lang stilzitten. Dat kan voor problemen zorgen in je relatie, op je werk en in je sociale leven. Benieuwd naar wat restless legs precies zijn, wat de oorzaak is en hoe je het kunt behandelen? Lees snel verder!

Wat zijn restless legs?

Bij het restless legs syndrome heb je vaak last van een vervelend jeukend, kriebelend of rusteloos gevoel in je benen. Dit komt met name voor tijdens perioden van rust, zoals avonden en nachten. Je hebt een haast onweerstaanbare drang om je benen te bewegen. Beweeg je ze, dan nemen de klachten even af. Stop je met bewegen, dan neemt het vervelende gevoel weer toe. Sommige mensen hebben ook last van schokkende bewegingen van armen of benen tijdens de slaap.

Wat is de oorzaak van restless legs?

De oorzaak van rusteloze benen is niet precies bekend. Bij sommige mensen speelt erfelijkheid een rol. Ook een stoornis in de ijzerstofwisseling of dopamine-stofwisseling kan meespelen. Dopamine is een stof die belangrijk is bij de overdracht van signalen tussen zenuwcellen.

Ook zwangerschap, de ziekte van Parkinson, ijzertekort, schildklierproblemen, nierfunctiestoornissen en bepaalde medicijnen kunnen restless legs veroorzaken of de klachten verergeren. Bij veel mensen is er echter geen medisch aanwijsbare reden voor de klachten.

Hoe behandel je restless legs?

Als de huisarts een oorzaak voor de klachten kan vaststellen, kun je RLS behandelen. Bijvoorbeeld door het aanvullen van een ijzertekort of door het slikken van schildkliermedicijnen. Zijn de klachten juist het gevolg van bepaalde medicijnen? Dan kan de huisarts kijken of je kunt stoppen met deze medicijnen of dat je ze kunt vervangen door andere medicatie.

Tips voor restless legs

Je kunt zelf ook een aantal maatregelen nemen, waarmee de klachten minder kunnen worden.

Zorg dat je goed slaapt

  • Houd een vast slaapritme aan: ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden weer op. Ook als je een nachtje minder goed slaapt;
  • Slaap niet te veel en probeer middagdutjes tot een minimum te beperken;
  • Zorg voor een opgeruimde, frisse en donkere slaapkamer;
  • Kijk geen tv op je slaapkamer en vermijd het gebruik van je smartphone vlak voor het slapen gaan;
  • Ga niet slapen op een te volle of juist te lege maag;
  • Drink niet te veel, anders moet je ’s nachts plassen;
  • Schaf een bed met comfortabele in- en uitstaphoogte en een goed ondersteunend matras aan;
  • Bouw je dag ’s avonds langzaam af. Vermijd te veel lichaamsbeweging voor het slapengaan en probeer te ontspannen.

Leef gezond

  • Beweeg overdag voldoende;
  • Sporten is gezond, maar overdrijf het niet;
  • Eet gezond, gevarieerd en zoveel mogelijk op vaste tijden;
  • Wees matig met cafeïne, zoals koffie, thee en sommige frisdranken;
  • Beperk het gebruik van alcohol;
  • Stop met roken;
  • Gebruik vitaminesupplementen, zoals ijzer, magnesium en calcium. Doe dit alleen in overleg met je huisarts. Het kan de klachten namelijk zeker verminderen, maar bij verkeerd gebruik juist verergeren.

Meer gezondheidstips van Beter Bed

Nu weet je alles over restless legs! Je vindt meer gezondheidstips voor een goede nachtrust op onze adviespagina. Lees bijvoorbeeld ook eens onze tips tegen snurken. Bij Beter Bed zijn we namelijk al 35 jaar expert op het gebied van slapen. Slaap lekker!

Meer Beter Bed Blogs: