30 juli 2016

Restless legs

Oorzaken, oplossingen en tips

1 op de 20 mensen heeft last van rusteloze benen, oftewel het Restless Legs Syndrome (RLS). Vooral mensen van middelbare leeftijd of ouder hebben last van deze vervelende aandoening. Het syndroom brengt veel ongemak met zich mee en kan van grote invloed kan zijn op je dagelijks leven. Wat is het precies? Hoe komt het? En belangrijker: is er een oplossing voor?

Waar heb je last van bij RLS?

Bij het Restless Legs Syndrome heb je vaak last van een vervelend jeukend, kriebelend of rusteloos gevoel in je benen. Met name tijdens perioden van rust, zoals ’s avonds en ’s nachts. Je hebt een haast onweerstaanbare drang om je benen te bewegen. Beweeg je ze, dan nemen de klachten even af. Stop je met bewegen, dan neemt het vervelende gevoel weer toe. Sommige mensen hebben ook last van schokkende bewegingen van armen of benen tijdens de slaap.

Rusteloze benen en het eventuele schokken kunnen je nachtrust ernstig verstoren, met alle negatieve gevolgen van dien. Je bent overdag vermoeid, hebt concentratieproblemen en kunt niet lang stilzitten. Dat kan voor problemen zorgen in je relatie, je werk en je sociale leven.

Wat is de oorzaak van restless legs?

De oorzaak van rusteloze benen is niet precies bekend. Bij sommige mensen speelt erfelijkheid een rol. Ook een stoornis in de ijzerstofwisseling of dopaminestofwisseling kan meespelen. Dopamine is een stof die belangrijk is bij de overdracht van signalen tussen zenuwcellen.

Ook zwangerschap, de ziekte van Parkinson, ijzertekort, schildklierproblemen, nierfunctiestoornissen en bepaalde medicijnen kunnen restless legs veroorzaken of de klachten verergeren. Bij veel mensen is er echter geen aanwijsbare reden voor de klachten. 

Is er een oplossing?

Als de huisarts een oorzaak voor de klachten kan vaststellen, kun je RLS behandelen. Bijvoorbeeld door het aanvullen van een ijzertekort of door het slikken van schildkliermedicijnen. Zijn de klachten juist het gevolg van bepaalde medicijnen? Dan kan de huisarts kijken of je kunt stoppen met deze medicijnen of dat je ze kunt vervangen door andere medicatie.

Doe-het-zelftips

Je kunt zelf ook een aantal maatregelen nemen, waarmee de klachten minder kunnen worden.

Zorg dat je goed slaapt

  • Houd een vast slaapritme aan: ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden weer op. Ook als je een nachtje minder goed slaapt;

  • Slaap niet te veel en probeer middagdutjes tot een minimum te beperken;

  • Zorg voor een opgeruimde, frisse en donkere slaapkamer;

  • Kijk geen tv op je slaapkamer en vermijd het gebruik van je smartphone vlak voor het slapen gaan;

  • Ga niet slapen op een te volle of juist te lege maag;

  • Drink niet te veel, anders moet je ’s nachts plassen;

  • Schaf een bed met comfortabele in- en uitstaphoogte en een goed ondersteunend matras aan;

  • Bouw je dag ’s avonds langzaam af. Vermijd te veel lichaamsbeweging voor het slapengaan en probeer te ontspannen.

Leef gezond

  • Beweeg overdag voldoende;

  • Sporten is gezond, maar overdrijf het niet;

  • Eet gezond, gevarieerd en zoveel mogelijk op vaste tijden;

  • Wees matig van cafeïne, zoals koffie, thee en sommige frisdranken;

  • Beperk het gebruik van alcohol;

  • Stop met roken;

  • Gebruik vitaminesupplementen, zoals ijzer, magnesium en calcium. Doe dit alleen in overleg met je huisarts. Het kan de klachten namelijk zeker verminderen, maar bij verkeerd gebruik juist verergeren.

Meer Beter Bed Blogs: