mei 2018

Slapen met hooikoorts

Een loopneus. Jeukende, tranende of brandende ogen. Niesbuien. Een verstopte neus. En een onophoudelijke kriebel in alle holtes die je maar kunt bedenken …We hoeven jou, en 4,5 miljoen andere Nederlanders, niet uit te leggen hoe irritant hooikoorts is. Mensen met hooikoorts en andere allergieën slapen bovendien slechter. De kans op slapeloosheid is zelfs twee keer zo hoog. Hooikoortspatiënten vallen gemiddeld later in slaap en liggen vaker wakker ’s nachts. Om over die concentratieproblemen, hoofdpijn en lamlendigheid overdag nog maar te zwijgen.

 

Wat is hooikoorts precies?

De theorie in verkorte versie: hooikoorts betekent een overgevoeligheid voor stuifmeel van grassen, bomen en/of planten. De klachten zijn meestal het ergst in de lente. Of je nu in het voorjaar of de zomer het meest last hebt of al sinds februari snottert, is afhankelijk van het soort pollen waarvoor je allergisch bent. Bloeiperioden verschillen immers.
Hoe en wat dan ook; tips die je klachten verminderen, zijn meer dan welkom. Toch?

 

1. Raam open of dicht

Dicht! Waarom? Omdat de pollen anders vrij spel hebben. We snappen dat je de boel toch af en toe wilt luchten. Nou, doe dit dan na een regenbui of meteen ’s morgens na het opstaan en sluit de ramen weer op tijd. Oja, vergeet ook de deur van je slaapkamer niet.
 

2. Investeer in airconditioning

Houd je het niet uit tijdens warme nachten in de lente of de zomer? Airconditioning biedt uitkomst. Geen stuifmeel binnen door het open raam, tóch frisse lucht. Het is even een uitgave, maar je zult jezelf dankbaar zijn.

 

3. Zet een luchtontvochtiger neer

Zo verminder je de vochtigheid binnenshuis en dat trekt minder pollen en stuifmeel aan. Simpeler kunnen we het niet maken.
 

4. Sta vroeg op

Hoe vroeger, hoe minder pollen in de lucht buiten. Voor dag en dauw een wandeling met de hond of rondje hardlopen is dus een prima idee. Na 10 uur ’s ochtends is de atmosfeer opgewarmd, vieren de pollen feest en kun jij dus beter binnen blijven.

 

5 Smeer vaseline rond je neus

Rondvliegende stofjes en zwevend stuifmeel plakken zo aan de vaseline vast en gaan niet lopen irriteren in je neusholte.
 

6 Hang je beddengoed binnen op

Hang je dekbedovertrek, nachthemd en pyjama binnen te drogen, tenminste als je niet de hele nacht door pollen wilt inademen. Ook je handdoeken en de rest van je kleren kun je beter binnen ophangen. Zo komen er minder stuifmeelkorrels en pollen op, daar heb je zowel overdag als ’s nachts profijt van.

 
7. Douche en borstel je haar voor het slapen gaan

Pollen zijn simpelweg beter af in het doucheputje of in je borstel dan in je bed.

 
8. Ban gordijnen, vloerbedekking en kleden uit de slaapkamer

Stuifmeel en stofdeeltjes houden van - je raadt het al - stof. Kies dus liever hout, laminaat of zeil voor de slaapkamervloer. En jaloezieën, lamellen of rolluiken in plaats van gordijnen.

 

Houden je klachten aan of wil je gewoon het zekere voor het onzekere nemen? Lees ook eens ons blog over huisstofmijtallergie. Hierin vind je tips die helpen bij allerlei allergieën, vaak ook bij hooikoorts. Wat denk je bijvoorbeeld van anti-allergische hoezen om je matras en kussen, je beddengoed heet wassen en je slaapkamer een keertje vaker stofzuigen?

Wij van Beter Bed wensen je veel beterschap!

Meer Beter Bed Blogs: