30 september 2015

Beste snacks voor een goede nachtrust

Iedereen weet dat een kop koffie of een blikje energydrank niet bevorderlijk is voor een goede nachtrust. Door de cafeïne blijven je hersenen actief en kan je lichaam niet tot rust komen. Ook een uitgebreid diner vlak voordat je naar bed gaat, is niet aan te raden. Met honger gaan slapen is echter ook geen optie. Welke snacks wel raadzaam zijn voor een goede nachtrust, lees je hier!

Amandelen

In amandelen zit het stofje tryptofaan. Je lichaam zet dit stofje om in melatonine, wat de slaap bevordert. Dit stofje zit overigens niet alleen in amandelen. Je kunt tryptofaan in alle soorten noten en zaden vinden. Daarnaast zit er ook veel magnesium in amandelen, wat helpt om je spieren te ontspannen. En laat ontspanning nu net de essentie van slapen zijn…


Brood

Het eten van brood bevordert de slaperigheid. Met name bruin brood draagt hieraan bij. Dit komt doordat er in brood veel koolhydraten zitten. Koolhydraten in combinatie met tryptofaan en melatonine zijn gezond en rustgevend. Samen zorgen zij voor de aanmaak van serotonine. Dat is dan weer een stof waar je rustig door wordt. 


Fruit

Er zijn diverse soorten fruit die een goede nachtrust bevorderen. Neem eens een banaan of een handje kersen voor je gaat slapen. Deze bevatten magnesium, wat je helpt ontspannen. Daarnaast zit er melatonine in kersen en bananen dus de werking is dubbelop! Ook citroen helpt je om goed te kunnen slapen.


Honing

Je hebt het vast wel eens eerder gehoord: doe wat honing in de thee of in een kop warme melk. In honing zit namelijk een stofje dat ervoor zorgt dat je hersenen niet blijven malen. Let wel op dat je een klein beetje honing gebruikt. Honing is namelijk een vorm van suiker en suikers zorgen er juist voor dat je actief blijft…


Kip & kalkoen

In gevogelte zit het stofje tryptofaan. Tryptofaan wordt door je lichaam omgezet in melatonine, een stofje dat slaapverwekkend werkt. Neem geen hele kipfilet voor het slapengaan, want een grote maaltijd zet juist je spijsvertering aan het werk. Een klein plakje kipfilet of kalkoenfilet is een beter idee.


Zuivelproducten

In zuivelproducten zit veel calcium. Calcium zorgt voor rust waardoor je beter in slaap komt. De aloude truc van een kop warme melk voor het slapengaan is dus geen fabeltje. Andere producten waarin veel calcium zit, zijn groenten.


Hulp en advies nodig?

Kun je met behulp van deze snacks nog steeds niet in slaap komen? Dan zou het probleem ergens anders kunnen liggen. Misschien lig je niet comfortabel genoeg of is je matras te oud. Beter Bed heeft een ruim assortiment matrassen en voor iedereen een passend matras. De online matraswijzer van Beter Bed kan je al een stuk op weg helpen. Liever persoonlijk advies? Onze slaapadviseurs staan altijd voor je klaar.

Meer Beter Bed Blogs: