augustus 2018

Zo kom je weer in ’t ritme na de vakantie

Aan al het moois komt een eind, zo ook aan vakantie. Tijd om die laptop af te stoffen, je werktenue weer tevoorschijn te halen en de sangria weer in te ruilen voor kruidenthee. En oja, om de kinderen weer klaar te maken voor school, ze dagelijks te voorzien van een vitaminerijke maaltijd en hun voetbalschoenen uit het vet te halen. Bye bye vakantieritme. Halloooo structuur!

Of je nu iemand bent die tot de laatste minuut in de vakantiemodus blijft zitten (lees: telefoontjes van collega’s drie weken heeft genegeerd en tot en met zondagavond vakantiekiekjes bekijkt) of tot de categorie ‘ik-heb-mijn-mail-al-helemaal-bijgewerkt-voordat-ik-weer-op-kantoor-verschijn’ behoort, grote kans dat je wel wat tips kunt gebruiken. Zo heb je je draai zo snel mogelijk weer gevonden en verandert die frisse tegenzin in no time in frisse moed!

Post Holiday Syndrome

Allereerst: waar heb je precies last van? Iemand heeft er ooit een term voor bedacht: het Post Holiday Syndrome. Zo’n 1 op de 3 werknemers tussen 25 en 40 jaar schijnt er last van te hebben en zit die eerste week nog met zijn hoofd nog aan de Costa in plaats van in de laptop. Je slaapt slecht omdat je niet meer gewend bent op tijd in bed te liggen of omdat je nog een jetlag hebt. Daardoor verschijn je uitgeput op je werk en komt er van je mooie voornemen om met opgeladen accu terug te komen, weinig terecht. Andere kenmerken van het syndroom zijn somberheid, concentratieproblemen en een gevoel van ‘ik wil terug!’ Maar niet getreurd: tegen dit alles is iets te doen.

Weer een gezond dag-en-nachtritme

    * Zet je wekker in de dagen voorafgaand aan je eerste werk- of schooldag alvast elke dag een kwartier of half uurtje eerder. Zo is de overgang van uitslapen naar de wekker om 7 uur niet zo groot.

    * Doe hetzelfde met je bedtijd ’s avonds. Bingewatchen tot 2 uur ’s nachts omdat je toch niet fris en fruitig ergens hoeft te verschijnen ’s morgens, was wekenlang prima. Maar nu is ’t weer een beter idee om iets vroeger naar bed te gaan. Maar ook weer niet té vroeg, dat werkt averechts … Kwestie van afbouwen!

    * Zorg ervoor dat er ’s morgens genoeg licht in je slaapkamer kan. Laat bijvoorbeeld de gordijnen een stukje open, zodat je geleidelijk aan en uit jezelf op tijd wakker wordt in de ochtend.

    * Vermijd powernaps overdag en vooral in de avond. Je was dat after dinner dutje in de hangmat misschien gewend, maar het verlaagt je slaapdruk en zorgt ervoor dat je ’s avonds alleen maar later moe bent.

    * Pas ook het tijdstip van avondeten weer langzaam aan, tenminste als je in de zomer gewend bent geraakt aan later eten dan normaal. Om 22 uur zwaar tafelen en verwachten dat je daarna snel in slaap valt, is niet heel realistisch.

 

Post-vakantietips voor die eerste werkdag

    * Zorg ervoor dat je niet op zondagavond landt op Schiphol, terwijl je op maandagochtend weer moet beginnen. Een paar dagen ertussenin, waarin je dagelijkse klusjes als de was en schoonmaak oppakt, is een beter idee.

    * Reserveer die eerste dag voor je mailbox. Geen afspraken of uitgebreide planningen, maar sorteren en langzaam aan orde creëren.

 

Extra tips voor mensen met kinderen

    * Ook voor de kleinsten geldt: bereid ze tijdig voor op de overgang van vakantie naar school. Pas hun bedtijden geleidelijk weer aan.
 

    * Hou in de laatste vakantieweek alvast het schoolritme aan wat betreft eten en activiteiten. En als je kind het pikt: begin alvast met schoolwerk zoals sommetjes maken en lezen …

Sluit de vakantie bewust af met een ritueel of feestelijk gebeuren. Maak een dromenvanger van de gevonden schelpen of een sfeervol fotoboek of reisverslag. Het gaat erom dat je stilstaat bij het einde van de vakantie en duidelijk maakt dat er weer een nieuwe fijne periode aankomt. Vol met andere leuke dingen, zoals afspreken met vriendjes en vriendinnetjes, sporten, verjaardagsfeestjes etc. 

 
 

Meer Beter Bed Blogs: