28 september 2015

Slapen tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent en bijna moeder wordt, ben je bovengemiddeld moe. Je wilt dus meer slapen en je hebt je slaap ook hard nodig! Lastig dus dat kwaaltjes als maagzuur, rugpijn en kortademigheid je vaak uit je slaap houden… Hoe zorg je er nu voor dat je niet te lang wakker ligt en dat je – ook tegen het eind van je zwangerschap – nog aan voldoende slaap komt?

Slaaphoudingen

In de ene houding heb je rugpijn, in de andere krijg je geen lucht en bij weer een andere zit je buik in de weg. In welke houding lig je nu het prettigst tijdens je zwangerschap?

Slapen op je rug

Slapen op de rug is een favoriete houding van veel vrouwen, ondanks dat het vaak rugpijn veroorzaakt. Ook het ademhalen kost meer moeite en er rust een behoorlijk gewicht op je organen en bloedvaten. De rughouding is dan ook niet ideaal voor de gezondheid van jou en je baby. Je doet je spijsvertering, aambeien, bloeddruk en bloedsomloop een plezier als je anders gaat liggen!

Slapen op je buik

Is slapen op je buik dan beter? Voor zover en zolang dat mogelijk is, ja. In de eerste maanden van je zwangerschap zal dit ook nog prima gaan. Later zit je buik in de weg en is het bijna onmogelijk om op je buik te liggen. Je kunt het best zo snel mogelijk wennen aan op je zij slapen.

Slapen op je zij

Dit is verreweg de meest geschikte slaaphouding als je zwanger bent. Jij en je baby hebben in deze houding nergens last van en je kunt je buik goed ondersteunen. Je kunt het best op je linkerzij slapen. Zo krijgt je baby de maximale hoeveelheid bloed en voeding. Je ligt het lekkerst met je knieën opgetrokken en een kussen tussen je benen. Tip: schaf een zwangerschapskussen aan. Deze kun je straks weer gebruiken tijdens het voeden van je kindje.

Moe, moeder, moest?

In de eerste drie maanden vallen veel vrouwen om van de slaap. Het is zinvol hier zoveel mogelijk aan toe te geven, want je lichaam is hard aan het werk. In het tweede trimester blaken de meeste vrouwen juist van de energie en kunnen ze de hele wereld aan. Slapen? Zonde van de tijd en kan altijd nog! De laatste drie maanden geven de gemiddelde zwangere de meeste slaapproblemen. Dan heb je vaak last van je bolle buik en de druk op je blaas. 
Waar je voor je zwangerschap wellicht genoeg had aan zeven tot acht uur slaap per nacht, is dat in je zwangerschap wel anders. Luister naar je lichaam en pak de rust waar nodig. Desnoods doe je ’s middags een power nap. Dan kun je er daarna weer helemaal tegenaan!

Extra tips & tricks?

Wil je toegeven aan je vermoeidheid en heb je de fijnste slaaphouding gevonden? Misschien heb je nog wat aan deze extra tips, zodat je ook in je zwangerschap ontspannen slaapt en fit wakker wordt!

  • Extra’s kussens geven ondersteuning op plaatsen waar je het nu nodig hebt. Bijv. tussen je gebogen benen, achter je rug of onder je voeten;
  • Val je moeilijk in slaap? Neem eerst een warme douche of bad, doe je (zwangerschaps)yogaoefeningen of lees een boek;
  • Frisse lucht helpt bij kortademigheid en misselijkheid. Zorg dus voor een goed geventileerde slaapkamer.

Meer Beter Bed Blogs: