Voorkom rugklachten tijdens het slapen

Rugklachten zijn vervelend. Vooral als je net lekker in bed ligt of juist moet opstaan.  Er zijn tal van oorzaken voor rugklachten, zoals een verkeerde houding, overgewicht, overbelasting, maar er zijn ook slaapgerelateerde oorzaken. Zoals een verkeerde slaaphouding, een verkeerd bed, een verouderd matras of een slecht kussen. Wat de reden van uw rugklachten ook is, één ding is zeker: u wilt er zo snel mogelijk van af. Daarom proberen wij u zo goed en uitgebreid mogelijk advies te geven hoe u rugklachten van het slapen kunt voorkomen en/of behandelen.

Zelfonderzoek: stel uzelf de volgende vragen

Is omrollen in bed pijnlijk?

Wanneer omrollen in bed pijnlijk is dan hebt u misschien wel last van een instabiele wervelkolom. Andere mogelijke tekenen van een instabiele wervelkolom zijn: pijnlijke steken als u beweegt of zelfs wanneer u niest. Om van deze pijn en instabiliteit af te komen, kunt u stabilisatie-oefeningen doen voor uw rug. Hierdoor wordt uw rug steviger en zal de pijn worden voorkomen.

Is de pijn in de ochtend het ergst?

Wanneer de pijn in de ochtend het ergst is, is er een grote kans dat uw bed een grote rol speelt. De juiste stevigheid van het matras is dan waarschijnlijk een groot deel van de oplossing. Iedere situatie en iedere lichaamsvorm heeft een passend matras nodig. Zorg door advies in te winnen dat u precies weet wat voor een soort matras u nodig heeft voor uw situatie.

Er is niet één geschikt matras bij rugpijn

Belangrijke veroorzakers van rugpijn zijn een slechte houding of lichaamscoördinatie, stress en spanning en over- of onderbelasting. Omdat er verschillende soorten rugpijn bestaan, is er niet één geschikt matras bij rugpijn. Let in elk geval bij aankoop van een matras op het volgende:

  • Het matras moet uw rug ondersteunen.

    Wanneer er een kromming in uw ruggengraat zit, kunt u last krijgen van rugklachten. De nek en rug moeten altijd in een rechte lijn liggen. Een matras kan ook helpen bij het verdelen van lichaamsdruk. Let bij de aanschaf van uw matras op de mate van ondersteuning en drukverdeling.

  • Het matras moet de juiste hardheid hebben.

    De hardheid van een matras kan een grote invloed hebben rugklachten. Of het matras hard of zacht moet zijn, heeft te maken met uw persoonlijke voorkeur en in welke slaappositie u slaapt.

  • Het matras mag niet verouderd zijn.

    Bij een versleten matras ontstaan sneller rug- en nekklachten. Een matras gaat gemiddeld 6 tot 10 jaar mee, afhankelijk van de kwaliteit van het matras. 

Tip voor zijslapers

Als u een zijslaper bent, is het van belang dat uw wervelkolom een rechte lijn blijft vormen tijdens het slapen. Let erop dat uw matras de juiste drukverlaging biedt. Als u last hebt tussen de schouderbladen of lage rugklachten hebt, raden wij u aan een extra kussen voor de borst te nemen waar de bovenste arm op kan rusten. Dit vermindert de spanning van de schouders naar voren. Een extra kussen tussen uw benen kan ook helpen om klachten in bekkengewrichten te verminderen. De basis van de wervelkolom komt zo namelijk recht te liggen. In plaats van twee losse kussens kunt u ook kiezen voor één lang kussen. 

Tip voor buikslapers

Over het algemeen wordt op de buik slapen niet aangeraden wanneer u last hebt van uw rug of nek. Let erop dat u als buikslaper uw onderrug niet te ver laat doorzakken en dat uw wervelkolom recht blijft tijdens het slapen. De meeste buikslapers zijn gebaat bij een stevig matras.  

Tip voor rugslapers

Bent u een rugslaper? Bij lage rugklachten kunt u een kussen plaatsen onder uw knieën. Hierdoor wordt de holle stand in uw rug minder en vermindert de spanning. Ook een dikker en zachter (top)matras kan hier helpen. 

Tips van fysio- en manueeltherapeut Bente Sleegers

  1. Hebt u het vermoeden dat uw pijn of klachten door uw matras veroorzaakt worden? Laat u dan adviseren voor een nieuw, passend matras.
  2. Zorg voor de juiste slaaphouding en let op de juiste combinatie tussen uw matras en kussen.
  3. Zorg voor een goede nachtrust. Als u slecht slaapt, rust u slecht uit en worden uw klachten mogelijk alleen maar erger.
  4. Ga wandelen! Door in beweging te blijven, blijven uw gewrichten en spieren soepel en worden rugklachten minder.
    Bekijk hier diverse rugoefeningen >>

"Twijfelt u waar uw klachten vandaan komen? Raadpleeg dan uw fysiotherapeut, zodat hij kan kijken waar de oorzaak van uw klachten ligt. U krijgt daardoor een passend, persoonlijk advies."

 

Rugklachten verminderen met 5 oefeningen

Bente geeft tips en advies in de vorm van 5 simpele oefeningen die u thuis kunt uitvoeren om uw rug sterker te maken en daardoor uw klachten te verminderen. 

Bekijk de oefeningen >>