Beter slapen

5 tips tegen een zomertijd-jetlag bij je kleintje

Nog even en dan gaan we weer over op de zomertijd. Een uur vooruit met die klok. Heerlijk, zo worden onze avonden weer lekker lang. Klein minpuntje: we slapen hierdoor een uur korter. Voor onszelf meestal niet zo’n groot probleem, maar (kleine) kinderen vinden dit vaak erg verwarrend. Hoe dat komt? Door hun biologische klok. Niet goed in slaap kunnen vallen, vermoeidheid en huilbuien liggen op de loer. Met deze 5x tips verloopt de overgang naar de zomertijd voor je kleintje zo soepel mogelijk.

De biologische klok

Iedereen, maar vooral kleine kinderen hebben veel houvast aan een biologische klok. Geen wonder dat de regelmaat van een vast ritme je kleintje structuur brengt. Zoveel mogelijk spelen, eten en slapen op vaste momenten dus. Zou je je kind elke dag op een ander tijdstip naar bed brengen dan valt het voor hem niet mee om snel in slaap te vallen. Doe je het iedere dag op precies dezelfde tijd dan raakt hij gewend aan een vast ritme. Ook het lichaam speelt op deze herkenning in met bijvoorbeeld de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Hoe zorg jij ervoor dat je kleintje zo weinig mogelijk merkt van de overgang naar zomertijd?

1.      Verschuiven maar die bedtijd

Begin vanaf vandaag met het verschuiven van de bedtijd van je kind. Breng hem vanavond 10 minuten eerder naar bed en haal hem morgenochtend ook 10 minuten eerder uit bed. Door dit een week lang te doen, loopt het bioritme van je kleintje sneller gelijk aan de zomertijd.

2.      Maak de slaapkamer donker

Het is natuurlijk langer licht, maar zorg ervoor dat de slaapkamer van je kleintje gewoon donker is. Zo maakt het lichaam melatonine aan wat hem helpt om sneller in slaap te vallen. Verduisterende gordijnen of rolluiken zijn hiervoor ideaal.

3.      Hup, naar buiten!

Als je veel buiten bent kan het daglicht je bioritme beïnvloeden. Dit geldt natuurlijk ook voor kinderen. Wanneer jouw kleintje gemiddeld twee uur of langer buiten is, kan hij zomaar een uur eerder slapen. En ook nog eens lekker fris die buitenlucht.

4.      Een avondritueel is key

Houd zoveel mogelijk het vaste avondritueel in stand. Juist nu komt je kind hierdoor beter in de slaapmodus dankzij vaste, herkenbare handelingen. Houd steeds dezelfde volgorde aan, waardoor je kindje sneller én rustiger in slaap valt.

5.      No worries

Probeer je er niet te druk om te maken. Het is wat het is. Slaapt je kleintje, ondanks goede voorbereidingen, toch even niet zo goed? Jammer dan. Hij zal snel genoeg weer in een nieuw ritme zitten. Juist als jij vooraf al gespannen bent, kan je kind dit onbewust voelen en dat helpt zéker niet mee. Anders kun je altijd nog de hulp inschakelen van een kinderslaapcoach

Blogs per tag

Over de auteur

Kinderslaapcoach

Oprichter en kinderslaapcoach bij slaaptipsvoorbabys.nl

Meer over Myrthe
Advies nodig?
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing