Beter slapen

Deze wakkertijden heeft je baby nodig

Wakkertijd, wat is dat precies en wat is de wakkertijd per baby? In dit artikel vertelt Myrthe Stapper, oprichter en kinderslaapcoach bij slaaptipsvoorbabys.nl, je meer over het begrip wakkertijd. Waarom het fijn is om rekening te houden met deze gemiddelde wakkertijd en wat rekening houden met de wakkertijd voor positieve impact kan hebben op het slaapgedrag van je kind.

Luister naar de podcast 'Beter slapen met... kinderslaapcoach Myrthe Stapper' van slaaptipsvoorbabys.nl voor meer slaaptips voor je kleintje. 

Luister nu

Dit betekent wakkertijd

De wakkertijd wordt een steeds bekender begrip onder (aanstaande) ouders. De wakkertijd is de maximale tijd dat een baby wakker kan zijn voor hij lichamelijk gezien weer toe is aan een dutje. Iedere baby heeft een net iets andere wakkertijd maar veel baby’s passen wel binnen de gemiddeldes. Een pasgeboren baby heeft een korte wakkertijd. Een oudere baby kan wat langer achter elkaar wakker zijn en heeft dus een langere wakkertijd. Goed om te weten is dat de meeste baby’s niet “vanzelf” in slaap vallen als de wakkertijd is afgelopen. De meeste baby’s hebben hulp nodig van een ouder die hen laat slapen.

Positieve impact rekening houden wakkertijd

Rekening houden met de wakkertijd van je baby kan verschillende positieve voordelen hebben:

1. Het creëert rust en regelmaat voor jezelf en voor je baby

Rust en regelmaat is niet alleen fijn voor jezelf en voor je baby, uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat dit ook bijdraagt aan de voorkoming van wiegendood. Daarnaast kan het als ouder fijn zijn om te weten waar je ongeveer aan toe bent op een dag. Rekening houden met die wakkertijden -en je baby dus laten slapen aan het einde van de wakkertijd- kan hieraan bijdragen.

2. Het voorkomt een oververmoeide baby

Een oververmoeide baby wil je voorkomen. Zeker pasgeboren baby’s zijn snel oververmoeid. Oververmoeide baby’s zijn sneller onrustig en huileriger dan baby’s die niet oververmoeid zijn en slapen daardoor juist minder goed. Rekening houden met de wakkertijd helpt om te voorkomen dat jouw baby oververmoeid wordt.

3. Slapen doet slapen; meer (nacht)rust

In navolging op het vorige punt: Wist je dat oververmoeide baby’s juist minder goed in slaap vallen en minder diep slapen? Een baby die oververmoeid is komt dus minder makkelijk in slaap en slaapt juist slechter. Veel ouders denken dat als hun baby overdag weinig slaapt hij ’s nachts wel beter zal slapen maar het tegenovergestelde is waar.

4. Voorkomt hazenslaapjes

Wist je dat hazenslaapjes onder andere te maken hebben met een te korte of een te lange wakkertijd? Bij een te korte wakkertijd, wordt een kind te snel weer op bed gelegd. Hierdoor is een baby wel moe genoeg om te slapen, maar niet moe genoeg om lang(er) te slapen. Dit kan dus zorgen voor hazenslaapjes. Wanneer een kind echter te laat op bed wordt gelegd is een kind zo moe dat het niet lukt om een slaapcycli te koppelen aan de volgende slaapcycli met als gevolg: Een hazenslaapje.

Gemiddelde wakkertijd per leeftijd

De gemiddelde wakkertijd per leeftijd verschilt per baby, elke baby is immers anders. Wel weten we dat er gemiddeldes zijn. De gemiddeldes zijn als volgt:

Wakkertijden baby

0-16 weken 45 minuten na 2 uur wakkertijd
4-7 maanden 2 uur na 2,5 uur wakkertijd
8-12 maanden 2,5 uur na 4 uur wakkertijd
13-24 maanden 4 uur na 4,5 uur wakkertijd*
2-4 jaar 4,5 uur na 5,5 uur wakkertijd

*na wakker worden uit middagdutje

Veel kinderslaapcoaches hebben het dus regelmatig over de wakkertijden en dat is niet voor niets. De definitie kennen en rekening houden met de wakkertijden levert dus verschillen voordelen op. Voor jezelf en voor je baby!

Blogs per tag

Over de auteur

Kinderslaapcoach

Oprichter en kinderslaapcoach bij slaaptipsvoorbabys.nl

Meer over Myrthe
Advies nodig?
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing