Beter slapen

Tandenknarsen: zo kom je er van af!

Nagels over een krijtbord, het breken van piepschuim en het tandenknarsen van je partner. Allemaal geluiden waar wij niet op zitten te wachten! Gelukkig valt er aan het laatste, verontrustende geluid nog iets te doen. Kaakklemmen of tandenknarsen is een van de meest voorkomende gebitsziekten in ons land en wordt in de medische wereld bruxisme genoemd. Bij tandenknarsen is een schurend of knarsend geluid te horen, dat ontstaat door het over elkaar heen schuiven van de boven- en ondertanden.

Tandenknarsen gebeurt meestal onbewust tijdens het slapen, waardoor mensen niet doorhebben dat ze knarsetanden. Even boos worden op je bedpartner is dus niet de oplossing! In dit artikel vertellen we je daarom alles over de oorzaken van tandenknarsen, zodat jij snel weer geruisloos kunt slapen. 

Wat zijn de oorzaken van tandenknarsen?

De échte oorzaak van tandenknarsen is meestal lastig te achterhalen, aangezien het aan meerdere dingen tegelijk kan liggen. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Stress
  • Angst
  • Alcoholgebruik
  • Medicijnen
  • Drugs
  • Roken 

Nu kunnen we wel gaan zeggen dat jij dat ene sigaretje of drankje links moet laten liggen, maar niet met alles gaat het zo makkelijk! Het kan namelijk ook zijn dat je soms knarsetandt, omdat je bijvoorbeeld een stressvolle periode hebt op werk. Als je onregelmatig met je tanden knarst, heeft het niet zo snel nadelige gevolgen voor je gebit. Echter, als je regelmatig met je tanden knarst, kun je het beste even langs je tandarts gaan. Die kan dan gaan kijken of het nadelige gevolgen heeft voor je gebit.

Hoe kom je erachter dat je tandenknarst?

Als jij vaker met iemand slaapt, zal deze vraag niet zo snel relevant meer voor jou zijn. Goede kans dat je bedpartner, hoe irritant het ook is, jou er al op heeft gewezen. Maar toch weten de meeste mensen die tandenknarsen niet dat ze het doen. Vervelend, want als je het vaak doet, dan is dat natuurlijk niet goed voor je gebit. Gelukkig is daar altijd iemand die te hulp kan schieten: de tandarts. Tijdens een controle kan de tandarts namelijk opmerken dat jij mogelijk tandenknarst, door de slijtage of afdrukken van je kiezen in je wang te bekijken. Kan je dan echt niet zelf achterhalen of je knarst? Helaas blijft dat erg lastig. Pas als je regelmatig wakker wordt met een zeurende hoofdpijn of een pijnlijke kaak, kun je gaan denken aan tandenknarsen als oorzaak. Toch wel belangrijk dus, dat halfjaarlijkse bezoekje aan de tandarts!  

Wat kun je doen tegen tandenknarsen?

We zouden voor je willen dat het makkelijk was, maar dat is het helaas niet. Als je helemaal wilt stoppen met knarsetanden, zou je de onderliggende reden moet achterhalen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om (verdere) schade aan je gebit te voorkomen. Hieronder hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

1. Ga naar de tandarts

Het is misschien een open deur, maar heb je last hebt van tandenknarsen? Ga dan eerst eens langs je tandarts voor controle. Je tandarts kan controleren of het tandenknarsen schadelijk is voor je gebit en kan je advies geven over het voorkomen van tandenknarsen. Bovendien sla je twee vliegen in één klap: je loopt de deur uit met een gezond gebit en een geweten dat jij en je partner rustig kunnen slapen!

2. Draag een bitje

Een knarsbitje laten aanmeten door de tandarts is een effectieve manier om te voorkomen dat je gebitsschade oploopt door tandenknarsen. Een knarsbitje wordt ook wel een splintje genoemd, wat helpt bij het ontspannen van de kaak. Hierdoor is de kans groot dat je geen last meer hebt van hoofdpijnklachten in de ochtend. Dubbele winst dus!

3. Ga langs de fysio

Je zou het misschien niet zo snel denken, maar de fysio kan je ook helpen bij het verlichten van de klachten aan je kaak- en kauwspieren. Misschien niet helemaal de massage waar je naar verlangt, maar een kaakmassage verlicht de pijn die je kan hebben als je tandenknarst. Naast een massage kan de fysio je ook specifieke ontspanningsoefeningen aanraden, die je thuis kan uitvoeren voor het slapen. Word je lekker slaperig van! Met deze kaak- en nek oefeningen ga je ontspannen naar bed en kan het tandenknarsen verminderen.

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing