Beter slapen

Hoe belangrijk is slaap voor de gezondheid?

Wist je dat één op de vijf Nederlanders slecht slaapt? En dat terwijl slaap je superkracht is. Naast gezonde voeding en voldoende beweging is slaap een belangrijke basis voor een lang en gelukkig leven. Zelfs van een nacht slecht slapen merk je de volgende dag al de gevolgen, laat staan wat de gevolgen op lange termijn zijn…


Wij geloven én beloven dat iedereen beter kan slapen. We roepen dan ook heel slapend Nederland op om ons te steunen in de missie om het belang van goede slaap op de kaart te zetten.

Doe mee en meld je aan

Wat doet slecht slapen met je hersenen?

Wanneer je een week lang, minder dan zes uur slaapt per nacht, beschadigen al zo’n 700 genen. Gedurende de dag neemt de hoeveelheid afvalstoffen in je hersenen toe. Slaap zorgt ervoor dat je hersenen als het ware schoon worden gespoeld. Wanneer je slecht slaapt, blijven deze afvalstoffen dus in je hersenen. En dat merk je direct aan een verstoorde concentratie, minder goed kunnen plannen en je bent prikkelbaarder. Zorg voor een vast slaapritme, want goed slapen maakt je juist gelukkiger, productiever en gezonder! 

De gevolgen van een nacht niet goed slapen

Een nacht niet goed slapen is geen wereldramp. Toch merk je ook al na die ene nacht direct de een aantal negatieve gevolgen:

  • Een verminderd immuunsysteem

    Met een nacht slecht slapen vergroot je de kans om verkouden te worden. In je slaap gaan cytokinen – een vorm van eiwitten – aan de slag om infecties en ontstekingen te verminderen. Slaap je niet voldoende? Dan hebben cytokinen niet genoeg tijd om je lichaam schoon te maken.
  • Afname van oog-handcoördinatie

    Slaap je minder dan 6 uur? Dan vindt er een afname plaats van je oog-handcoördinatie. Dit merk je bijvoorbeeld als je met je handen moet werken. Ook neemt hierdoor de kans op verkeersongevallen toe.
  • Verstoorde concentratie

    Zoals je eerder al kon lezen is een nacht slecht slapen niet bevorderlijk voor je hersenen. Door de afvalstoffen in je hersenen gaan je cognitieve functies achteruit. Dit merk je aan een verstoorde concentratie, vergeetachtigheid en moeite met focussen.
  • Minder goed relativeren

    Uit een onderzoek van de Harvard Medical School blijkt dat slaaptekort kan leiden tot een reactiever emotiecentrum. Door hersenscans bleek dat je emotiecentrum tot 60% actiever is. Dit leidt tot het minder goed kunnen relativeren en emotioneler reageren in bepaalde situaties.

De gevolgen van slaaptekort op lange termijn

We spreken van een slaaptekort wanneer je meerdere nachten per week, minder dan de aanbevolen 6-8 uur slaapt. De gevolgen zijn niet mals:

  • Je vergroot de kans op diabetes;
  • Je eetpatroon kan veranderen wat kan leiden tot overgeiwcht
  • Je hebt kans op een verhoogde bloeddruk en zelfs op hartziektes
  • Mannen produceren tot wel 29% minder spermacellen

Herken je een van bovenstaande gevolgen? Of het nu op lange of op korte termijn is: slecht slapen is niet goed voor je gezondheid. Een nacht goed slapen bespaard je een hoop ongemakken. Gelukkig kun je met onze beter slapen tips direct aan de slag om je slaap te verbeteren.

Help jij mee om Nederland beter te laten slapen? Zo kunnen we samen een maatschappelijk probleem omzetten in een maatschappelijke kans. 

Doe mee en meld je aan

 

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Meer weten over slapen? Ik weet daar álles van!

Meer over Laura
Advies nodig?
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing