Beter slapen

Slecht slapen: dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Slecht slapen, wat houdt dat nou precies in? Voor de een staat een mindere nacht al gelijk aan slecht slapen, terwijl de ander iedere nacht urenlang naar het plafond ligt te staren. Over het algemeen bedoelen we met slecht slapen: slecht in kunnen slapen, vaak wakker worden of veel te vroeg wakker worden. Met alle gevolgen van dien. De meest voorkomende redenen van slecht slapen vind je in dit blogartikel.

Slecht slapen of gewoon een slechte nacht?

Goed slapen is essentieel voor een goede gezondheid en gelukkig wordt iedereen zich daar steeds bewuster van. Je lichaam en geest hebben iedere nacht een aantal uren slaap nodig om te herstellen en te ontspannen.  Maar wanneer slaap je nou goed en wanneer spreek je over slecht slapen? Niet iedereen heeft immers de aanbevolen 8 uur slaap nodig of valt altijd netjes binnen 20 minuten in slaap. En af en toe een keer wat minder goed slapen kan echt geen kwaad.

Slecht slapen of slapeloosheid

Slaap je meer dan twee keer in de week slecht en heeft dit ook een negatief effect op je functioneren overdag dan spreken we van slapeloosheid. Doordat je dus slecht inslaapt, lang wakker ligt of te vroeg of vaak wakker wordt, ben je overdag moe, energieloos en prikkelbaar. Goed concentreren is er niet meer bij, waardoor je minder goed oplet en minder snel kunt reageren.

De oorzaken van slecht slapen

  • Lichamelijke klachten
    Lichamelijke klachten kunnen je goed uit je slaap houden. Pijn, jeuk, hoesten, maar ook maagzuur, kramp of nachtzweten zijn goede voorbeelden die voor slaapproblemen en dus slecht slapen kunnen zorgen.

  • Spanningen of zorgen
    Maak je je zorgen over je relatie, een situatie op het werk of zijn er problemen in de familie? Spanningen zorgen voor piekeren, waardoor je niet goed kunt ontspannen met als gevolg: slecht slapen. Spanningen kunnen zelfs onbewust aanwezig zijn, zodat je het slecht slapen niet eens meteen relateert aan zorgen.

  • Psychische klachten
    Wanneer je last hebt van psychische klachten zoals angst en depressie is de kans groot dat je slechter en korter slaapt. Daarnaast is slecht slapen juist ook weer een risicofactor voor depressies en angststoornissen.

  • Slaapstoornissen
    Naast slapeloosheid kunnen ook andere slaapstoornissen je uit je slaap houden. Je kunt dan denken aan slaapapneu, rusteloze benen, hypersomnie (overmatige slaapbehoefte) en narcolepsie (slaapaanvallen overdag).

  • Invloeden van buitenaf
    Ook van buitenaf zijn er genoeg invloeden die ervoor kunnen zorgen dat je slecht slaapt. Een snurkende partner, een te hete slaapkamer, een slecht matras of kleine kinderen die niet goed doorslapen bijvoorbeeld. Maar ook alcohol, schermgebruik, koffie of ploegendiensten kunnen de reden zijn waarom je slecht slaapt. Of de oorzaak nou wel of niet direct bij jezelf ligt: de gevolgen van het slecht slapen zijn er niet minder om.

Slecht slapen bij volle maan

Is het je wel eens opgevallen dat je vooral met volle maan slecht slaapt? Zou zomaar kunnen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de volle maan onze slaap niet al te positief beïnvloedt. Je zou bijvoorbeeld langer nodig hebben om in slaap te vallen en minder lang slapen dan bij andere maanstanden. Hoe dit komt en wat je hier aan kunt doen lees je in: ‘Maanstand: de volle maan en slecht slapen’.

Advies en tips bij slecht slapen

Wanneer je slecht slaapt wil je natuurlijk maar één ding: weer goed slapen. Hoe de kans hierop het grootst is, is afhankelijk van de oorzaak van het slecht slapen. Onze slaapexperts geven advies over heel veel slaapproblemen, zodat jij zo snel mogelijk weer kunt genieten van een goede nachtrust. Slaap lekker!

Zorg voor een comfortabel matras

Pocketveermatras Easy Pocket
Meest verkocht

Pocketveermatras Easy Pocket

(621)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 100 kg |
Comfortzones: 1 |
Hoogte: 19 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

162.87
lowest-price

Matras Emma O2 hard

(374)
Hardheid: stevig |
Gewichtsklasse: tot 130 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 25 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

509.87 307.47 Je bespaart 40%

Matras Emma O2 medium

(115)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 25 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

509.87 307.47 Je bespaart 40%

Matras Maxi Pocket inclusief hoofdkussen(s)

(194)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |
Comfortzones: 1 |
Hoogte: 23 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

302.87

Traagschuimmatras Bamboo Cool

(49)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 22 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

242.87 183.12 Je bespaart 25%

Matras Emma Original

(408)
Hardheid: stevig |
Gewichtsklasse: tot 130 kg |
Comfortzones: 5 |
Hoogte: 25 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

496.87 299.67 Je bespaart 40%

Traagschuim matras Slow Motion 6

(432)
Hardheid: stevig |
Gewichtsklasse: tot 140 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 26 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: 4 dagen

1702.87

Koudschuimmatras Flex Cool

(32)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 20 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

242.87 183.12 Je bespaart 25%

TEMPUR® matras Sensation Elite 25

(223)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 140 kg |
Hoogte: 25 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: 1 tot 2 weken

1852.87 1390.62 Je bespaart 25%

Traagschuimmatras Bamboo Cool deluxe

(76)
Hardheid: medium |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |
Comfortzones: 7 |
Hoogte: 24 cm |
Tijk afritsbaar: Ja |

Levertijd: Morgen in huis

332.87 250.62 Je bespaart 25%

Lees meer over

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne

Advies nodig?

Bel of chat met een slaapexpert en stel direct je vraag.

Momenteel zijn onderstaande contactopties beschikbaar:

Klik hier om de contactmogelijkheden te bekijken
Start
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing