Beter slapen

Wat doet te veel slaap met je?

Slapen is belangrijk voor de gezondheid. Daardoor zou je kunnen denken dat hoe meer je slaapt, hoe beter het is. Toch is dat een misverstand. Te veel slapen, ook wel hypersomnie genoemd, ligt genuanceerder dan het op het eerste gezicht lijkt. In dit blogartikel lees je waarom.

Hoeveel uur slaap hebben we eigenlijk nodig?

Laten we eerst eens kijken naar de optimale slaapduur. De meeste volwassenen functioneren het best bij een slaapduur van 6 tot 8 uur. Uit onderzoek is gebleken dat deze slaapduur ook het beste is voor de gezondheid.

Hoeveel slaap jij nodig hebt, is een kwestie van aanleg. Als je behoefte hebt aan 9 tot 10 uur, die uren ook echt slaapt en je overdag fit voelt dan hoor je bij het kleine percentage langslapers. Dat zijn ongeveer net zoveel mensen als de fitte kortslapers. Maar zoals gezegd, de grootste groep bestaat uit de mensen die 6 tot 8 uur slapen. Met deze truc ontdek je hoeveel slaap jij precies nodig hebt. 

Hoeveel uur slapen is te veel? 

Hoeveel slaap je nodig hebt is dus voor iedereen anders. Heb je standaard iedere dag meer dan 9 uur slaap nodig en ben je hierna nog niet goed uitgerust? Dan is  het een goed idee om te onderzoeken waardoor dit komt.  Als je weet wat de oorzaak van het te veel slapen is, kun je er vaak ook iets tegen doen. Zo bestaan er enkele aandoeningen die gepaard gaan met overmatig slapen, bijvoorbeeld narcolepsie. Mensen die daaraan lijden, vallen overdag onbedoeld in slaap. Deze ziekte komt weinig voor. Bij verslaving aan alcohol of rustgevende medicatie kan te veel slapen ook een symptoom zijn. Toch zijn dit uitzonderingssituaties. Daarnaast kan hypersomnie de oorzaak van te veel slapen zijn.

Dit zijn de symptomen van te veel  slapen

Het voelt tegenstrijdig, maar te veel slapen, uit zich juist in vermoeidheid. Hierdoor kun jij denken dat je nóg meer slaap nodig hebt, maar het tegenovergestelde is waar. Te veel slapen zorgt voor verschillende symptomen. De meest voorkomende ‘te veel slapen symptomen’ zijn:

  • Moe wakker worden

Het klinkt gek, maar je wordt dus moe van te veel slapen. Je slaapkwaliteit vermindert en je krijgt te weinig diepe, herstellende slaap.

  • De hele dag een sloom gevoel

Dit kan komen doordat je biologische klok continue zijn best moet doen om je slaapschema bij te houden. Dit maakt je traag en sloom.

  • Hoofdpijn gedurende de dag

Dit zou komen doordat te lang en dus te veel slapen je serotonineniveau verlaagt en dit kan leiden tot hoofdpijn.

  • Gewichtstoename

Wat precies de oorzaak is, is niet bekend, maar het zou kunnen zijn dat te veel slapen de hormonen beïnvloedt die zorgen voor je eetlust. Misschien komt het ook wel doordat je minder tijd hebt om te bewegen overdag.

  • Vergeetachtigheid

Te veel slapen kan ervoor zorgen dat de cognitieve vermogens van je hersenen verouderen. De kans hierop zou groter zijn bij oudere mensen.

Te veel slapen en de gevolgen

Het klinkt gek, maar de gevolgen van te veel slapen komen overeen met de gevolgen van juist een slaaptekort. De kans op stofwisselingsziektes en diabetes vergroot, je vermogen om kennis op te nemen en verwerken neemt af en de kans op hartklachten neemt toe. Of te veel slapen dodelijk is? Onderzoek heeft wel uitgewezen dat door twee uur meer slapen dan de gebruikelijke 6 tot 8 uur, de kans op een hartaanval of hartstilstand met 41% toeneemt. Waarom deze risico’s toenemen is niet duidelijk. Misschien doordat mensen al bepaalde medische aandoeningen hebben, waardoor ze langer slapen en ze uiteindelijk aan de onderliggende aandoeningen zelf overlijden.

Altijd moe? Slaap eens wat minder! 

Slaap jij langer dan 8 uur en herken jij bovenstaande symptomen? Het klinkt gek, maar probeer dan eens om minder te slapen. Grote kans dat je klachten verdwijnen en jij je veel fitter en meer uitgeslapen voelt. Er is maar een kleine kans dat je last hebt van hypersomnie. Met hypersomnie voel je je pas een beetje uitgerust na 10 tot 12 uur slaap per nacht. Maar 2% van de bevolking heeft hier daadwerkelijk last van.

Wat is de betekenis van hypersomnie?

Hypersomnie betekent letterlijk overmatig slapen. Deze extreme slaperigheid blijft, ook al slaap je iedere dag wel 9 uur. Hypersomnie wordt daarom ook wel een slaap-waakstoornis genoemd. Iedereen slaapt natuurlijk wel eens veel of is vaker moe, maar wanneer het te veel slapen je echt beperk in je dagelijks functioneren, spreken we van hypersomnie.

Wat zijn de symptomen van hypersomnie?

We spreken van hypersomnie als je minstens drie keer in de week, drie maanden lang last hebt van een van de volgende kenmerken:

  • Je valt meerdere keren per dag in slaap of moet slapen
  • Je voelt je maar niet uitgeslapen ook al slaap je 9 uur of langer
  • Je wordt plotseling wakker, maar wordt maar niet écht wakker

Wat zijn de oorzaken van hypersomnie?

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk waarom je last hebt van hypersomnie. Zo kan een andere slaapstoornis de boosdoener zijn, zoals slaapapneu of restless legs. Ook kun je last hebben van hypersomnie door de bijwerkingen van medicatie zoals pijnstillers of slaapmedicatie. Daarnaast komt hypersomnie vaker voor bij sommige neurologische ziektes, zoals de ziekte van Parkinson. Is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen? Dan noem je dat idiopatische hypersomnie. Zonder duidelijke aanleiding is het lastiger om een oplossing te vinden.

De behandeling van hypersomnie

Helaas bestaat er geen kant en klare behandeling die hypersomnie in alle gevallen geneest. Een deel van de patiënten kan gebaat zijn bij bepaalde medicatie. Deze kunnen de aandoening niet genezen, maar onderdrukken wel de symptomen. Een regelmatige leefwijze en geplande slaappauzes kunnen ervoor zorgen dat je met hypersomnie beter functioneert. Zo kan het herstellen van een normaal slaap-waakritme helpen. Externe factoren die zorgen voor hypersomnie kunnen concreter aangepakt worden zoals bij overgewicht of bijvoorbeeld hypersomnie door drugs- en alcoholmisbruik het geval is.

Hoe veel slaap jij?

Ben je iemand die veel slaapt, ga dan eens bij jezelf na wat de functie ervan is. En of er een oorzaak voor is. Behoor je tot de kleine groep langslapers en functioneer je naar tevredenheid? Prima, dan is er geen probleem. Is er iets aan de hand waardoor je meer slaap nodig hebt, zoals bij ziekte of omdat je fysiek zeer actief bent, ook dan kun je toegeven aan je slaapbehoefte. Breng je veel tijd door in bed omdat je slecht slaapt of omdat je ongelukkig bent? Kijk dan eens naar de oorzaak. Soms helpt het jezelf én je slaap om professionele hulp te zoeken.


Ben jij ook toe aan een goede nachtrust, schrijf je dan hier in en leer beter slapen in 5 stappen met slaapcoach Aline Kruit.

Schrijf je in

De juiste ondersteuning voor je lichaam

Zorg voor een goede basis voor je lichaam zodat de slaap die je pakt, het meest comfortabel is

Lattenbodem Bossflex 400 vlak
Meest verkocht

Lattenbodem Bossflex 400 vlak

(477)
Uitvoering: Vlak |
Comfortzones: heup- & schouderzone |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |

Levertijd: Morgen in huis

184.- 110.40 Je bespaart 40%

Lattenbodem Bossflex 600 vlak

(666)
Uitvoering: Vlak |
Comfortzones: heup- & schouderzone |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |

Levertijd: Morgen in huis

219.- 131.40 Je bespaart 40%
Lattenbodem Bossflex 600 elektrisch verstelbaar bedraad
Veel beoordeeld

Lattenbodem Bossflex 600 elektrisch verstelbaar bedraad

(731)
Uitvoering: Elektrisch verstelbaar |
Comfortzones: heup- & schouderzone |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |

Levertijd: 2 dagen

539.- 323.40 Je bespaart 40%

Lattenbodem Action vlak

(74)
Uitvoering: Vlak |
Gewichtsklasse: tot 85 kg |

Levertijd: Morgen in huis

44.-
lowest-price

Lattenbodem Bossflex 200 vlak

(36)
Uitvoering: Vlak |
Gewichtsklasse: tot 90 kg |

Levertijd: Morgen in huis

69.-
lowest-price

Lattenbodem Bossflex 600 elektrisch verstelbaar draadloos

(731)
Uitvoering: Elektrisch verstelbaar |
Comfortzones: heup- & schouderzone |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |

Levertijd: 2 dagen

659.- 395.40 Je bespaart 40%

Lattenbodem Emma Click & Sleep x1 vlak

(4)
Uitvoering: Vlak |

Levertijd: Morgen in huis

359.- 269.25 Je bespaart 25%

Schotelbodem Discflex vlak

(70)
Uitvoering: Vlak |
Comfortzones: heup- & schouderzone |
Gewichtsklasse: tot 120 kg |

Levertijd: 2 dagen

579.-

Lattenbodem Emma Click & Sleep x3 elektrisch verstelbaar

(6)
Uitvoering: Elektrisch verstelbaar |

Levertijd: 10 dagen

899.- 674.25 Je bespaart 25%

Spiraalbodem Kårlsson vlak

(6)
Uitvoering: Vlak |

Levertijd: 2 dagen

199.-

Lees meer over

Over de auteur

Arts en slaapcoach

Aline Kruit is werkzaam als arts en slaapcoach. In haar eigen praktijk komen mensen met slaapproblemen langs en deze helpt ze weer aan een betere nacht.

Meer over Aline

Productadvies

Bel of chat met een slaapexpert en stel direct je vraag.

Momenteel zijn onderstaande contactopties beschikbaar:

Klik hier om de contactmogelijkheden te bekijken
Start
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing