Beter slapen

Kickstart je dag: sta vroeg op!

Verknoei je tijd in de ochtend niet langer met slapen, maar kom op tijd je bed uit! Waarom? Omdat juist de vroege uurtjes van de dag het meest productief zijn. Ja, zelfs als je geen ochtendmens bent. Misschien is dit wel wat lastig. Want laat nu net ’s ochtends de aantrekkingskracht van je bed het sterkst te zijn. Maar hoe vroeger je opstaat hoe productiever, gezonder en gelukkiger jouw dag zal verlopen. Dat wil jij toch ook?

Wil jij weten hoe Lienke van Dear Good Morning haar dag fris en fruitig start? Luister dan nu de podcast of bekijk de video:

Beter Slapen met... Lienke

download slaapdagboek hier 

Dit levert vroeg opstaan je allemaal op:

  • Je leeft langer en verkleint de kans op hart- en vaatziekten als je niet langer dan 7,5 uur slaapt. (Dat bleek uit een onderzoek van Oxford University)
  • Ochtendmensen schijnen pro-actiever en succesvoller in hun carrière te zijn
  • Als vroege vogel kun je beter met problemen en complicaties omgaan
  • Je slaapt beter want, vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan past beter in ons natuurlijke slaap-waakritme
     

Er staat je dus nog maar één ding te wachten: kickstarten die dag!

3 tips om jouw dag te kickstarten

Met deze simpele handelingen is dat zo gepiept. Hou je hieraan vast en maak er een ritueel van zodat je vanzelf went aan het vroeg opstaan.

1. Gooi koud water in je gezicht.

Niet één keer, maar minstens drie keer. De zenuwuiteinden van je gezicht staan namelijk in directe verbinding met je brein. Wanneer je dit iedere dag herhaalt weet deze dat de dag begonnen is.

2. Stretch!

Doe een korte serie stretchoefeningen en bouw dit standaard in je ochtendschema in. Je geeft je lichaam zo het signaal dat de dag is begonnen en dat hij aan het werk mag. Ook fijn om na 8 uur liggen even die spieren lekker los te maken. 10 minuten hardlopen heeft hetzelfde effect.

3. Drink koud water.

Zet ’s avonds alvast een waterflesje in de koelkast, zodat je zeker weet dat het de volgende ochtend goed koud is. Drink het bij het wakker worden leeg en activeer zo je hele lijf. Het krijgt een korte koude boost en je vult meteen je vochtgehalte weer aan. Deze is gedurende de nacht namelijk flink gekelderd door het zweten wat weer funest is voor je productiviteit.

Tip! Met wat schijfjes citroen in het waterflesje zorg je ook nog eens voor een vitaminen C boost!

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing