Beter slapen

Slaapmeditatie

Dieper slapen, sneller in slaap vallen en een betere slaapkwaliteit. Mediteren klinkt ineens zo slecht nog niet hè? Door te mediteren word je uitgeruster wakker en ga je met een ontspannen gevoel naar bed. Dubbele winst! In dit artikel vertellen we je daarom alles over slaapmeditatie en geven we tips, zodat jij vanavond nog kan beginnen met mediteren voor het slapen.

Meditatie voor het slapen, om deze redenen kun je er mee starten!

Waarom het goed is om te mediteren voor het slapen? Overdag ervaren we veel prikkels en emoties die je lichaam niet allemaal tegelijk kan verwerken. Het resultaat kan zijn dat je hierdoor niet lekker kunt slapen en wakker ligt door alle indrukken van de dag. Het kan je ook in je slaap bezighouden, waardoor je licht slaapt of van het minste geluid al wakker wordt. Slaapmeditatie helpt je lichaam en geest bij het verwerken van deze prikkels en indrukken, zodat jij weer snel in slaap valt en met een uitgerust en energiek gevoel opstaat. Wie wil dat nu niet?!

Maak slaapmeditatie onderdeel van je routine

De kracht van slaapmeditatie zit in de regelmaat waarmee je het doet. Als je elke nacht lekker wilt slapen door te mediteren, is het goed om een routine te hebben voor jezelf. Maak deze routine vooral niet te moeilijk, zodat je je er elke dag aan kunt houden. Als dat betekent dat je elke avond maar vijf minuten mediteert, is dat prima! Zolang je het maar kan volhouden. Om je op weg te helpen, geven we hieronder een voorbeeld van een routine:

Tandenpoetsen

Op bed zitten en vijf minuten de dag overdenken
Liggen en beginnen met een geleide bodyscan van vijf minuten
Vijf minuten liggend mediteren met een slaapmeditatie op de achtergrond 
Nachtlampje uit en ogen sluiten!

De voorbereiding: een geleide bodyscan

Voordat je begint met je slaapmeditatie, is het goed om een korte bodyscan te doen. Hiermee maak je je lichaam als het ware klaar voor de meditatie en begin je een stuk rustiger aan je meditatie. Je weet na de bodyscan hoe je je voelt en daardoor kan je je meteen focussen op de meditatie zelf. Als je nog niet zo lang mediteert, is het fijn om een geleide bodyscan te kiezen. Hierbij luister je naar rustige muziek en word je door een stem begeleid, zo kom je makkelijker in die routine! 

Beginnen met slaapmeditaties

Wil je beginnen met mediteren voor het slapen, maar weet je niet zo goed hoe? Geen zorgen! Er zijn talloze geleide bodyscans en slaapmeditaties te vinden op het internet. Voor nu: veel plezier met mediteren!

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing