Beter slapen

Sommige ouderen slapen overdreven veel, hoe kan dat?

Ik had ooit een lieve 80-jarige buurman met een afwijkend dag- en nachtritme. Hij sliep vaak overdag en was 's-nachts wakker. Zelf had hij er totaal geen problemen mee. Hij had overdag geen verplichtingen meer en 's-nachts vond-ie het heerlijk om naar klassieke muziek te luisteren, te lezen en te puzzelen. Hij sliep ongeveer 6 uur per etmaal en voelde zich prima, dus hij had geen slaapprobleem. Toch zijn veel ouderen niet tevreden over hun slaap.

Hoeveel slaap hebben ouderen gemiddeld nodig?

De slaapbehoefte is voor iedereen anders, dus ook bij iemand boven de 70 jaar oud. Wel is het zo dat we over het algemeen meer gaan slapen als we ouder worden. Dat komt omdat de hersteltijd langer is. Maar hoeveel slaap hebben ouderen nou gemiddeld nodig? Bij ouderen gaan we uit van een gemiddelde slaapbehoefte van 6 tot 8 uur. Ouder worden treft alle cellen in het lichaam, dus ook die in de biologische klok. Dit maakt het moeilijker om een goed dag- en nachtritme aan te houden. Daarnaast vermindert de productie van melatonine, het hormoon dat je lichaam vertelt dat het tijd is om in slaap te vallen. Ouderen slapen daarom lichter en worden relatief vaker wakker dan jongere mensen.

Er zijn echter ook ouderen die juist meer slapen dan voorheen. Dat is helemaal niet erg. Vaak komt dit namelijk omdat zij minder vroeg op hoeven en over het algemeen minder stress hebben.

Wanneer veel slapen bij ouderen een probleem is

Als iemand overdag veel slaapt en -daardoor- ’s-nachts wakker ligt kan dat natuurlijk wel problematisch zijn. Deze klachten worden vaak gezien bij (beginnende) dementie of Alzheimerpatiënten. Door deze aandoeningen raakt de biologische klok namelijk van slag en is er een verminderd tijdsbesef.

Ouderen kunnen 's nachts slaapproblemen krijgen door pijnklachten, rusteloze benen, frequent toiletbezoek en angst of verwardheid. Wanneer ze slaapmedicatie gaan gebruiken ontstaat er een dubbel probleem. De slaapmedicatie wordt niet altijd goed afgebroken, waardoor de oudere overdag in slaap valt. En dat gaat dan weer ten koste van de nachtelijke slaap.  

Sommige ouderen komen weinig buiten en krijgen daardoor weinig beweging en daglicht. Ook missen ze sociale contacten. Dit leidt tot een passieve daginvulling met veel dutten, waardoor ze ’s-nachts minder goed slapen. Er ontstaat dan een lastige vicieuze cirkel.

Mijn alleenwonende buurman leed niet aan dementie en was nog zelfredzaam, daarom was zijn veranderde dagnachtritme geen probleem. Mocht dat anders zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal.  

Wat kun je als doen als je als oudere overdag overdreven veel behoefte aan slaap hebt?

●     Onderzoek eerst oorzaak. Slaap je 's-nachts slecht, waardoor je overdag gaat compenseren? Hoe komt dat? Als je medicijnen gebruikt, kijk dan eens met de apotheker of deze invloed hebben op je slaap.

●     Probeer zoveel mogelijk een ritme aan te houden met vaste bedtijden. Waarbij je beter mínder uur in bed kunt doorbrengen dan meer. Heb je aan 7 uur slaap genoeg? Ga dan niet 9 uur in bed liggen. Dat vermindert de slaapkwaliteit.

●     Zorg dat je overdag voldoende daglicht in je ogen krijgt. Zo blijft je biologische klok goed afgesteld.

●     Ga, indien mogelijk, lekker naar buiten om te bewegen. Dat is bevorderlijk voor de diepe slaap ’s en het helpt om overdag niet onbedoeld in slaap te vallen. Daarnaast is het goed voor de stemming.

●     In plaats van veel korte dutjes is het beter om één keer een goede powernap te doen van een half uur, bijvoorbeeld na de lunch. Niet laat in de middag of 's avonds, want dat heeft een slechte invloed op de slaap 's nachts.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B Bright 3000 matrassen | Beter Bed

Lees meer over

Over de auteur

Arts en slaapcoach

Aline Kruit is werkzaam als arts en slaapcoach. In haar eigen praktijk komen mensen met slaapproblemen langs en deze helpt ze weer aan een betere nacht.

Meer over Aline

Productadvies

Bel of chat met een slaapexpert en stel direct je vraag.

Momenteel zijn onderstaande contactopties beschikbaar:

Klik hier om de contactmogelijkheden te bekijken
Start
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing