Shop nu met 15% éxtra korting, gebruik de code herfst15

14 : 16 : 45
54

Slaapverlamming

Ben je wakker geworden uit een diepe slaap, maar kun je helemaal niets meer bewegen? Grote kans dat je last hebt van slaapverlamming. Soms gaat slaapverlamming gepaard met een nachtmerrie, waardoor het enorm angstaanjagend kan zijn. Lees snel verder en kom erachter wat slaapverlamming precies is, hoe dit fenomeen ontstaat en wat je kunt doen bij slaapverlamming.

Slaapverlamming

Wat is slaapverlamming?

Slaapverlamming, ook wel slaapparalyse genoemd, is een vervelend slaapprobleem waarbij je vlak voor je REM-slaap (of net na de REM-slaap) wakker bent, maar je lichaam helemaal niet kunt bewegen (verlamming). Dat je lichaam verlamt tijdens het slapen, is eigenlijk heel normaal. Het is namelijk niet de bedoeling dat je ‘s nachts zomaar uit bed stapt. Bij slaapverlamming is je lichaam alleen nog verlamd, terwijl je hersenen al gewoon wakker zijn. En dit kan heel beangstigend zijn. Slaapparalyse kan daarnaast ook gepaard gaan met enge nachtmerries, waardoor dit slaapprobleem door velen wordt ervaren als een hele nare ervaring.

Wat is Slaapverlamming

Wat zijn de oorzaken van slaapverlamming?

Slaapverlamming (slaapparalyse) komt voornamelijk voor bij tieners, maar het komt ook regelmatig voor bij volwassenen. Mogelijke oorzaken van slaapverlamming zijn:

  • Slaaptekort
  • Op hele verschillende en afwijkende tijden slapen
  • Stress
  • Je slaapt op je rug slapen
  • Het gebruik van bepaalde medicatie

Hoe herken je slaapparalyse?

Je kunt in principe zelf constateren of je slaapverlamming hebt. Als je regelmatig merkt dat je ‘s nachts een paar seconden niet kunt bewegen of praten terwijl je wel wakker bent, is de kans groot dat je slaapverlamming hebt. Naast het gegeven dat je je niet kunt bewegen of praten als je wakker wordt, zijn er nog een aantal factoren waaraan je kunt herkennen dat je last hebt van slaapverlamming. Zoals:

  • Je hebt last van hoofdpijn of andere pijn in je lichaam
  • Je hebt last van een verstikkend gevoel
  • Je ervaart angst of paniek
  • Je ervaart een zweverig gevoel
  • Je hoort of voelt suizen en bonzen in je hoofd en/of oren
  • Je hebt het idee dat er een persoon in de kamer is
  • Je ervaart hallucinaties
  • Je voelt druk op je borst
  • Je hebt spierkrampen in je voet en onderbeen tijdens het wakker worden
  • Je hoort voetstappen, stemmen, kloppingen of gezoem

Wat te doen bij slaapverlamming?

Slaapverlamming duurt meestal maar een paar seconden tot een paar minuten en gaat gelukkig vaak vanzelf weer over. Het kan erg angstaanjagend zijn en kan daarnaast slecht voor je gezondheid zijn als je te weinig slaap krijgt. Een slaaptekort kan zorgen voor extreme vermoeidheid waardoor je overdag minder goed kunt functioneren. De onderstaande tips kunnen helpen om sneller uit een slaapparalyse te komen:

  • Focus op beweging
  • Focus op een specifiek lichaamsdeel bijvoorbeeld je vinger of teen

Slaap jij meerdere nachten per week slecht als gevolg van slaapverlamming? Bekijk dan ook eens ons advies tegen slapeloosheid/insomnia. Heb je bovenstaande tips ook al geprobeerd? Vraag dan je huisarts om advies. Samen kunnen jullie kijken naar de juiste behandeling van slaapverlamming.

Slaapverlamming

Slaapverlamming voorkomen

De kans op slaapverlamming kun je verminderen, maar nooit helemaal voorkomen. Je kunt de kans verkleinen door:

  • Een regelmatig slaappatroon aan te houden
  • Elke nacht voldoende te slapen
  • Elke dag voldoende te bewegen
  • Niet te roken en ook geen koffie of alcohol te drinken voor het slapen
  • Proberen zoveel mogelijk op je zij te slapen
  • Probeer zo min mogelijk stress te ervaren voor het slapen gaan

Is slaapverlamming gevaarlijk?

Wanneer je slaapverlamming hebt, zijn tijdelijk je spieren verlamd. Echter zijn niet je ademhalingsspieren verlamd. Op deze manier is het niet mogelijk om te stikken en is het dus niet gevaarlijk. Slaapverlamming is wel erg beangstigend.

Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing