1 april 2016

Hygiëne in de slaapkamer

We weten het allemaal. Een schone en frisse slaapkamer is bevorderlijk voor onze nachtrust. En dus stofzuigen we keurig de vloer rondom ons bed en wassen we elke week ons beddengoed. Van woorden als ventileren, luchten, draaien en keren hebben we ook wel eens gehoord en we doen ons uiterste best te zorgen voor een goed slaapklimaat. Maar vertel eens. Weet jij precies hoe vaak je je kussen moet wassen? En hoe je je matras het best beschermt tegen vocht en bacteriën? Van poetsen tot ventileren en van wassen tot keren; vanaf nu weet je precies hoe het zit.

1. Poetsen

Elke week de slaapkamer een grondige poetsbeurt geven, is geen overbodige luxe. En dan bedoelen we dus niet snel snel met de stofzuiger door de kamer gaan, we hebben het hier over het echt werk. Stoffen, vloerbedekking goed stofzuigen, vloer dweilen… Ook dat wat je op het eerste oog niet ziet moet schoon worden! Vergeet dus de vloer onder je bed niet. En het stukje vensterbank dat achter de gordijnen valt. Tip: neem het hoofd- en voetbord van je boxspring even mee als je de stofzuiger in je hand hebt. Dag dag pluisjes en stofjes!

2. Luchten

Veel mensen maken ’s morgens na het opstaan keurig hun bed op. Het geeft zo’n lekker opgeruimd gevoel en je start de dag georganiseerd en helder. Uit hygiënisch oogpunt is meteen opmaken echter niet aan te raden. Degenen die hun dekbed of dekens ’s morgens terugslaan, zodat het matras en hoeslaken kunnen luchten, zijn beter bezig. Tijdens de nacht wordt het beddengoed immers warm en vochtig. Door het matras en het beddengoed te laten luchten, blijven deze fris en krijgen bacteriën geen kans zich in het bed te nestelen. Maak je trouwens geen zorgen over dat opgeruimde gevoel en die nette uitstraling. Met een hoeslaken in een knalkleur mag iedereen je bed met opengeslagen beddengoed zien en misstaat je bed niet in een willekeurig hotel! Hang je je dekbed wel eens uit het raam? Ook dan ben je goed bezig. Doe dit bij voorkeur ’s morgens als de buitenlucht nog wat vochtig is en niet als de zon vol op je raam staat. Door het uithangen, verdwijnen geurtjes extra snel uit je dekbed.

3. Ventileren

Nóg beter bezig ben je als je tegelijkertijd met het luchten van je bed, het raam van je slaapkamer open zet. Laat de boel maar lekker een paar uur doorwaaien! Een beetje tocht verjaagt het vocht. Een vochtige en slecht geventileerde slaapkamer kan de oorzaak zijn van veel gezondheidsklachten. Aan te raden is niet alleen ‘s morgens te ventileren, maar juist ook ’s nachts. Slapen met het raam op een kier is gezonder voor je dan met het raam dicht. En laat de verwarming vooral uit. Zo zweet je minder en blijven je bed en jijzelf lekker fris. Bovendien kan vocht niet alleen schade aan je gezondheid, maar ook schade aan je huis veroorzaken. Ventileren dus met die handel!

4. Beschermen

Om je matras, kussen en dekbed te beschermen tegen vocht, kun je een matrashoes, kussenhoes of molton gebruiken. Deze houden bacteriën buiten, werken ventilerend en absorberen zweet, zodat het niet in je kussen en dekbed gaat zitten. Zeker als je allergisch bent, is een hoes om je kussen en matras aan te raden.

5. Wassen

Dode huidcellen, oliën, zweet, kruimels, lichaamssappen... Ons dekbedovertrek zit er vol mee. Toch wassen veel mensen hun dekbedovertrek slechts eens per 3 of zelfs 4 weken! Ons kussen wassen, doen we nog minder vaak en over onze dekbedwasfrequentie kunnen we het misschien maar beter niet hebben. Hierbij voor eens en altijd duidelijkheid over hoe het moet:

  • Overtrekken, hoeslakens en kussenslopen

Dekbedovertrekken kun je het best wekelijks in de was doen. De meeste stoffen kunnen gewoon op 60 graden gewassen worden en hetzelfde geldt voor hoeslakens. Ook moltons en hoezen kunnen gewoon in de was. Kijk voor de precieze wasinstructies op het label aan het bedtextiel.Wil je weten wat voor een wasmiddel het best is? En welk wasprogramma je moet gebruiken? Bekijk meer instructies voor onderhoud van je bedtextiel

  • Kussens

Vergeet ook niet om de paar maanden je hoofdkussen te reinigen, omdat je kussen schimmels, gisten en bacteriën bevat die diarree, astma of bronchitis kunnen veroorzaken. Veel kussens kunnen gewoon in de wasmachine. Als je je kussen al jaren hebt en nog nooit hebt gewassen, is weggooien en een nieuwe kopen misschien een goed idee…

  • Dekbed

Voor veel dekbedden geldt: ook deze kunnen gewassen of gereinigd worden! Katoenen dekbedden kun je op hoge temperatuur (soms zelfs op 95 graden) in de wasmachine wassen. Donzen dekbedden kún je professioneel laten reinigen, maar het lukt ook prima zelf. Was het dekbed op 60 graden en doe het daarna – samen met een paar tennisballen – in de droger. Zo zorg je ervoor dat het dekbed weer luchtig wordt. Wollen dekbedden kunnen alleen professioneel worden gereinigd bij de stomerij. Als je je wollen dekbed echter regelmatig lucht, zal reinigen in de praktijk vrijwel niet nodig zijn. Tip: Krijg jij je tweepersoons dekbed ook niet in je wasmachine gepropt? Bij veel wasserettes (en bij steeds meer tankstations!) vind je extra grote wastrommels. Zo kun je niet alleen je eenpersoons dekbedden zelf wassen, maar ook die voor je tweepersoonsbed.

  • Matras

Je matras kan natuurlijk niet in de was. Matrassen verzamelen echter door de jaren heen veel vuil, dat voor allergieën en huidirritaties kan zorgen. Daarom de tip: stofzuig je matras regelmatig. Haal de stofzuiger over het hele matras en zowel over de boven- als de onderkant. Doe je dit niet, dan wordt het al snel een verzamelplaats voor en een opeenhoping van stof.

6. Draaien/keren

Tot slot draaien en keren. Aan te raden is elke twee weken je matras en topmatras te draaien (hoofdeinde wordt voeteneinde) en ze regelmatig te keren, zodat je gebruikmaakt van beide zijden. Draaien en keren komt niet alleen de hygiëne ten goede, het verlengt ook nog eens de levensduur van je matras. Heb je een traagschuimmatras? Deze kun je wel draaien van hoofd- naar voeteneinde, maar meestal niet keren. Heb je een splittopmatras? Deze kunt je, door de inkeping, wel keren, maar niet draaien van hoofd- naar voeteneinde.

Wij wensen je nog vele hygiënische nachten toe!

Meer Beter Bed Blogs: