Beter slapen

3x tips om uit te rusten na extreme inspanning

Na extreme inspanning komt ontspanning. Heb jij een sportieve prestatie geleverd zoals een marathon, fietstocht of het lopen van de Vierdaagse in Nijmegen? Dan begint de volgende dag meteen het herstel. Héél belangrijk voor je lichaam. Over het algemeen geldt: hoe beter je getraind bent, hoe sneller je zult herstellen. Met deze 3 tips rust je goed uit en herstel je als de beste!

1.      Goed slapen is key

Met stip op nummer 1: goed slapen. Zonder slaap, geen goed herstel. Zorg er daarom voor dat je na je prestatie niet alleen goed, maar ook voldoende slaapt. Na extreme inspanning heb je meer slaap nodig dan normaal. Doe er daarom álles aan om een goede nachtrust te stimuleren. Dit doe je bijvoorbeeld door voldoende te ontspannen voordat je naar bed gaat. Gebruik geen cafeïnehoudende drankjes, neem een lauwe douche en lees een boek om rustig te worden. Meer tips om goed te slapen

2.      Zorg voor de juiste voeding

Eigenlijk zou je binnen twee uur na de finish al voldoende koolhydraten en eiwitten moeten eten. De eiwitten heb je nodig om na langdurige inspanning het afbreken van spieren te voorkomen. Koolhydraten zijn de voornaamste brandstof van je lichaam en zorgen voor nieuwe energie. Koolhydraten vind je bijvoorbeeld in pasta en brood en eiwitten in vis, vlees, vleesvervangers en in zuivelproducten.

3.      Drink voldoende

Al tijdens je prestatie is het belangrijk om voldoende te drinken, maar ook erna moet je dit zeker niet vergeten. Het zorgt namelijk voor een beter en sneller herstel. Je kunt heel snel checken of je voldoende drinkt, door de kleur van je urine te checken. Is deze donker van kleur? Tijd om meer te drinken.

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing