Tijdens de woonmaand 10% extra korting op heel veel* gebruik code wonen10

2 : 12 : 16
34
Header image

Insomnia

Slaap jij vaak maar enkele uren per nacht? Kun je maar moeilijk in slaap vallen of ben je regelmatig extreem vroeg wakker en kun je dan niet meer slapen? Als je antwoord op een van deze vragen ‘ja’ is dan heb je waarschijnlijk last van insomnia, ook wel slapeloosheid genoemd. Hier lees je alles over insomnia, de gevolgen ervan en geven we handige tips bij slapeloosheid.

Wat betekent insomnia?

Insomnia of slapeloosheid betekent letterlijk ‘niet kunnen slapen’. Je hebt last van Insomnia als je meerdere nachten achter elkaar niet goed slaapt. Insomnia is chronisch als de klachten drie of meer nachten per week voorkomen en minstens drie maanden aanhouden.

Welke klachten heb je bij insomnia?

Insomnia, of slapeloosheid, kent verschillende vormen. De meest voorkomende kenmerken zijn:

  • Het duurt erg lang (minstens een uur) voordat je in slaap valt
  • Je bent meerdere keren per nacht wakker
  • Je wordt vroeg wakker en kunt vervolgens niet meer slapen

Wat zijn de oorzaken van insomnia?

In Nederland komt insomnia bij wel een derde van de bevolking voor. De oorzaak is vaak voor iedereen verschillend. Lees hieronder over de oorzaken van niet kunnen slapen of slapeloosheid:

  • Je hebt ‘s nachts veel last van geluidsoverlast
  • Je hebt last van nachtmerries
  • Je slaapt niet op het juiste matras of hoofdkussen
  • Je hebt last van stress
  • Je hebt rug en/of nekklachten
  • Je hebt last van het Restless Legs Syndroom
  • Je komt onvoldoende tot rust voordat je gaat slapen (bijvoorbeeld door
  • het scherm van je telefoon of de televisie)
  • Je hebt last van slaapapneu of ademhalingsproblemen
  • Je hebt een verstoorde slaapcyclus door bijvoorbeeld kleine kinderen,
  • een nachtdienst of jetlag
  • Roken, koffie of zware maaltijden kunnen de nachtrust ook beïnvloeden
  • Je hebt een tekort aan het slaaphormoon melatonine

Het juiste matras en hoofdkussen is ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. Twijfel je of jij wel het juiste matras en hoofdkussenhebt? Wij geven je graag advies! Lees hier meer over de keuze van het juiste matras en het geschikte hoofdkussen.

Wat zijn de gevolgen van insomnia?

Slecht of helemaal niet kunnen slapen is erg vervelend en kan zelfs gepaard gaan met psychische en lichamelijke gevolgen. Doordat je slecht slaapt kun je overdag bijvoorbeeld erg vermoeid zijn waardoor je een slechte concentratie hebt en je eerder geprikkeld bent. Niet kunnen slapen heeft ook gevolgen voor je lichaam: je weerstand vermindert en je kunt zelfs last krijgen van pijn in het lichaam zoals rugpijn of nekpijn.

Last van hevige rugpijn of nekpijn na het slapen? Dit kan ook het gevolg zijn van een slechte slaaphouding. Lees in deze blog alles over de juiste slaaphouding.

Tips bij slapeloosheid/ insomnia

Er gaat niets boven een goede nachtrust zodat je uitgerust aan de nieuwe dag kunt beginnen. Het is dan ook heel vervelend als je ‘s nachts onrustig bent of helemaal niet kunt slapen. Gelukkig zijn er een aantal methodes waardoor je beter kunt slapen. Lees hieronder over onze tips bij slapeloosheid:

  • Ga iedere dag om dezelfde tijd slapen en sta ook op dezelfde tijd op.
  • Slaap overdag niet, zodat je s’ avonds moe genoeg bent.
  • Zorg voor genoeg lichamelijke beweging (2x 30 minuten) gedurende de dag. Maar beweeg niet te veel net voordat je gaat slapen.
  • Nuttig geen alcohol, koffie of zware maaltijden vlak voordat je gaat slapen.
  • Lees liever een boek voordat je gaat slapen in plaats van naar de tv te kijken of te computeren.
  • Doe ontspanningsoefeningen of luister naar rustige muziek voor je gaat slapen.
  • Neem een warme douche of ga in bad voordat je gaat slapen.
    Slaap met een slaapmasker zodat je niet wakker kunt worden van fel licht.

Kan ik mijn slaaptekort inhalen?

Het klinkt natuurlijk enorm verleidelijk om na een paar ellendige nachten je slaap ‘s middags of in het weekend weer in te halen. Helaas zorgt dit alleen maar voor meer slaapproblemen. Goed slapen heeft namelijk alles te maken met het juiste ritme. Wanneer je je slaap inhaalt op afwijkende tijden zorgt dit alleen maar voor meer slaapproblemen. Als je een nacht enorm slecht hebt geslapen of zelfs helemaal niet kon slapen. Ga dan gewoon op dezelfde tijd naar bed als dat je normaal doet. Aangezien je deze nacht veel dieper slaapt, mist je lichaam de verloren slaapuren niet.