Shop nu met 15% éxtra korting, gebruik de code herfst15

14 : 17 : 1
2
Header image

Insomnia (slapeloosheid)

Insomnia, ook wel slapeloosheid genoemd, houdt in dat je niet goed achter elkaar kunt slapen. Je valt moeilijk in slaap, je wordt ‘s nachts vaak wakker of je wordt ‘s ochtends erg vroeg wakker en kunt daarna niet meer in slaap komen. Hier lees je wat insomnia precies is, wat de gevolgen zijn en geven we handige tips bij slapeloosheid.

 

De betekenis van insomnia betekenis

Insomnia of slapeloosheid betekent letterlijk ‘niet kunnen slapen’. Je hebt last van insomnia als je meerdere nachten achter elkaar niet goed slaapt. Insomnia is chronisch als de klachten drie of meer nachten per week voorkomen en minstens drie maanden aanhouden.

Symptomen van insomnia

De meest voorkomende symptomen van insomnia zijn: 

  • Het duurt erg lang (minstens een uur) voordat je in slaap valt.
  • Je bent meerdere keren per nacht wakker.
  • Je wordt vroeg wakker en kunt vervolgens niet meer slapen.

Slapeloosheid kan ervoor zorgen dat je overdag last hebt van:

  • Vermoeidheid
  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Lusteloosheid 

Oorzaken van insomnia

Slapeloosheid komt veel voor en heeft meestal voor iedereen een andere oorzaak. Mogelijke oorzaken van insomnia kunnen zijn: 

  • Je hebt ‘s nachts veel last van geluidsoverlast.
  • Je hebt last van nachtmerries.
  • Je slaapt niet op het juiste matras of hoofdkussen.
  • Je hebt last van stress.
  • Je hebt rug en/of nekklachten.
  • Je hebt last van het Restless Legs Syndroom.
  • Je komt onvoldoende tot rust voordat je gaat slapen (bijvoorbeeld door het scherm van je telefoon of televisie).
  • Je hebt last van slaapapneu of ademhalingsproblemen.
  • Je hebt een verstoorde slaapcyclus door bijvoorbeeld kleine kinderen, nachtdiensten of jetlag.
  • Je rookt, drinkt koffie of alcohol of eet een zware maaltijd voor het slapen.
  • Je hebt een tekort aan het slaaphormoon melatonine.
  • Je bent in de overgang.

Het juiste matras en hoofdkussen zijn ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. Twijfel je of jij wel een passend matras of kussen hebt? Wij geven je graag advies! Lees hier meer over de keuze van het juiste matras en een geschikt hoofdkussen.

Gevolgen van insomnia

Slecht of helemaal niet kunnen slapen is erg vervelend en kan zelfs leiden tot psychische en lichamelijke klachten. Doordat je slecht slaapt, kun je overdag bijvoorbeeld erg vermoeid zijn, waardoor je een slechte concentratie hebt en je eerder geprikkeld bent. Niet kunnen slapen heeft ook gevolgen voor je lichaam: je weerstand vermindert en je kunt last krijgen van rugpijn of nekpijn.

Last van hevige rugpijn of nekpijn na het slapen? Dit kan ook het gevolg zijn van een slechte slaaphouding. Lees in deze blog alles over de juiste slaaphouding.

Tips tegen insomnia

Er gaat niets boven een goede nachtrust, zodat je uitgerust aan een nieuwe dag kunt beginnen. Het is daarom erg vervelend als je ‘s nachts onrustig bent of helemaal niet kunt slapen. Gelukkig hebben we een aantal tips, waardoor je beter kunt slapen: 

  • Ga iedere dag (dus óók in het weekend) om dezelfde tijd slapen en sta ook op dezelfde tijd op.
  • Slaap overdag niet, zodat je ‘s avonds moe genoeg bent.
  • Zorg voor genoeg lichaamsbeweging (twee keer dertig minuten per dag). Beweeg niet te veel net voordat je gaat slapen.
  • Drink geen alcohol of cafeïnehoudende dranken, zoals koffie, thee, cola en energy drink, voordat je gaat slapen. En wist je dat chocola ook cafeïne bevat?
  • Eet geen zware maaltijden vlak voordat je gaat slapen.
    Lees een boek voor het slapen of luister een podcast, in plaats van televisiekijken of op je telefoonscherm kijken.
  • Doe ontspanningsoefeningen of luister naar rustige muziek voor je gaat slapen.
  • Neem een warme douche of ga in bad voordat je gaat slapen.
    Slaap met een slaapmasker zodat je niet wakker kunt worden van fel licht
  • Oordopjes dragen tegen geluid.
  • Zorg voor een donkere en koele slaapkamer.

Kan ik mijn slaaptekort inhalen?

Het klinkt enorm verleidelijk om na een paar ellendige nachten je slaap ‘s middags of in het weekend weer in te halen. Helaas is dit niet de beste aanpak. Goed slapen heeft namelijk alles te maken met het juiste ritme. Wanneer je je slaap inhaalt op afwijkende tijden, zorgt dit alleen maar voor meer slaapproblemen. Als je een nacht niet goed hebt geslapen, ga dan ‘s avonds gewoon op dezelfde tijd naar bed als dat je normaal doet. Aangezien je deze nacht veel dieper slaapt, mist je lichaam de verloren slaapuren niet.


 

Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing