Beter slapen

Wakker worden met hoofdpijn? Oorzaken en tips!

Word jij regelmatig wakker met bonkende hoofdpijn? Supervervelend! Een slechte start van je dag is dan zeker een understatement. Natuurlijk zal een kater na een avondje stappen ervoor zorgen dat je hoofdpijn hebt. Maar wat zijn de oorzaken als je regelmatig wakker wordt met deze vervelende hoofdpijn? En wat kun je het beste doen om ochtendhoofdpijn te voorkomen? Na het lezen van dit artikel weet jij alles over hoofdpijn na het slapen.

Wakker worden met hoofdpijn in voor- of achterhoofd

Opgestaan met hoofdpijn? Vaak zit de pijn niet overal in je hoofd, maar in je voor- of achterhoofd. Wakker worden met hoofdpijn in voorhoofd duidt vaak op een gevolg van spierspanning in je hoofd, hoofdhuid of nek. De kans is dan ook groot dat een verkeerde slaaphouding de boosdoener is, of verkeerde ondersteuning, waardoor er spanning op je spieren ontstaat. Wakker worden met hoofdpijn in achterhoofd heeft waarschijnlijk sneller te maken met spanningshoofdpijn. Deze hoofdpijn zit ook vaker aan beide zijkanten van het hoofd en ontstaat door het te veel opspannen van de spieren onder invloed van stress.

Wakker worden met hoofdpijn door een slechte slaaphouding

Slaap jij het liefst met je knieën opgetrokken en je armen in elkaar gevouwen? De foetushouding slaapt heerlijk, maar is helaas niet goed voor je lichaam! Tijd om daar verandering in aan te brengen. Wakker worden met hoofdpijn wordt namelijk in veel gevallen veroorzaakt door een verkeerde slaaphouding. Door verkeerde slaaphouding, is de kans op rug- en nekklachten groter, wat zich kan uiten in opstaan met hoofdpijn. Een goede slaaphouding is dus belangrijk. Slaaphoudingen die je het beste kan vermijden zijn: de foetushouding, op je buik liggen en met je armen boven je hoofd. In ons artikel over een gezonde slaaphouding hebben we alle voor- en nadelen van jouw favoriete slaaphouding voor je op een rij gezet.

Lees meer hierover in de blog: Gezonde slaaphouding.

Een gebrek aan slaap zorgt voor hoofdpijn na slapen

Slaapgebrek wordt vaak over het hoofd gezien als oorzaak. Verrassend, want opstaan met hoofdpijn is vaak het gevolg van een slechte nachtrust. Deze vorm van hoofdpijn wordt spanningshoofdpijn genoemd en komt door vermoeidheid, stress en angst. Als je uitgerust denkt te zijn na vier uur slaap, heb je het mis! Slecht slapen kan onder andere het gevolg zijn van niet ontspannen in bed stappen, te laat eten voor het slapen gaan of te veel naar een beeldscherm staren voor je jouw ogen sluit. Daarnaast is een correcte ondersteuning van het lichaam belangrijk voor een goede nachtrust. Vaak wordt het vervangen van een versleten matras of hoofdkussen vergeten of te lang uitgesteld. Heb jij last van je nek en hoofdpijn na het wakker worden? Dan is je matras of kussen hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe! Wij helpen je bij het uitzoeken van een hoofdkussen en matras die bij je passen.

Hoofdpijn na lang slapen

Slaap jij juist heel veel? Ook dit kan de oorzaak zijn van wakker worden met hoofdpijn. Als je meer dan negen uur per nacht slaapt, is de kans groot dat je lichaam minder van het hormoon serotonine aanmaakt. Dit hormoon zorgt onder andere voor de bloedtoevoer richting je brein en zodra deze toevoer vermindert dan krijg je dus sneller hoofdpijn. Slaap je in het weekend meer? Grote kans dat jij vaak in het weekend wakker wordt met hoofdpijn. Minder slapen is de oplossing voor hoofdpijn na lang slapen. Slaap dus ook in het weekend evenveel als doordeweeks: zo’n 7 tot 8 uur per nacht. Heb je vaak hoofdpijn na dutje? Dit heeft dezelfde oorzaak. Je slaapt dan in totaal te lang wat dus de serotonine aanmaak remt.

Opstaan met hoofdpijn door vochttekort

Dehydratie is een veelvoorkomende oorzaak van wakker worden met hoofdpijn. Hoofdpijn in het algemeen is namelijk een eerste teken van uitdroging. Zonder water kan je lichaam moeite hebben met het opnemen van voedingsstoffen, het afvoeren van afvalstoffen en het regelen van je lichaamstemperatuur. Wist je dat 75% van de Nederlanders niet genoeg water drinkt? Zorg er dus voor dat je minstens anderhalf tot twee liter vocht binnen krijgt op een dag. Zó voorkom je die vervelende hoofdpijn na het slapen.

Wakker worden met hoofdpijn en droge mond

Heb je naast hoofdpijn na het slapen ook last van een droge mond? Dit heeft meestal geen verband met elkaar. Het kan zijn dat je te veel, te weinig of in een verkeerde houding slaapt én daarnaast ook nog met je mond open slaapt. Dit is namelijk een veelvoorkomende oorzaak van wakker worden met een droge mond.

Oplossingen tegen wakker worden met hoofdpijn 

Heb je je versleten matras en kussen al vervangen en drink je ook genoeg? Er zijn gelukkig nog andere manieren om weer lekker te slapen en wakker te worden. De onderstaande tips helpen je bij het voorkomen van hoofdpijn in de ochtend. 

Lichaamsbeweging doet wonderen

Genoeg sporten en bewegen is niet alleen goed voor je gezondheid, maar je gaat er ook dieper van slapen. Een goede nachtrust verkleint de kans op hoofdpijn na het slapen. Zorg er alleen voor dat je niet direct na het sporten gaat slapen. Je lichaam is dan nog onrustig, waardoor je moeite kunt hebben met in slaap vallen.

Lees meer hierover in de blog: Ontspannen slapen.

Mediteer jezelf in slaap

Als stress de reden is dat je slecht slaapt, is het goed om ontspanningsoefeningen te doen voordat je gaat slapen. Zo kun je bijvoorbeeld een yogales volgen voor het slapen gaan. Heb je minder tijd, maar wil je wel ontspannen naar bed gaan? Meditatie en mindfulness zijn perfecte manieren om binnen een aantal minuten gevoelens van stress te verminderen.  

Beperk je cafeïne- en alcoholgebruik voor het slapen

Een bakkie koffie na het eten? Heerlijk! Helaas gaan cafeïne en lekker slapen slecht samen. Door de cafeïne in koffie is het lastiger om in slaap te vallen en is de kans groter dat je regelmatig wakker wordt gedurende de nacht. Ook het drinken van alcohol komt je nachtrust niet ten goede. Alcohol heeft namelijk een verdovend effect waardoor je na het drinken van een paar biertjes of wijntjes als een blok in slaap valt. Het addertje onder het gras is echter dat je vaak onrustig en minder diep slaapt na het drinken van alcohol. Hierdoor ben je minder uitgerust in de ochtend en is de kans groter dat je wakker wordt met hoofdpijn. Als je toch na een paar glazen alcohol gaat slapen, drink dan een groot glas water voordat je naar bed gaat. 

Lees hier wat koffie met je nachtrust doet. 

Hulp en advies nodig?

Word je ondanks onze tips nog steeds regelmatig wakker met hoofdpijn? Dan zou het ergens anders aan kunnen liggen. In dit geval is het verstandig om een afspraak bij je huisarts te maken om de onderliggende oorzaak te onderzoeken. 


Beter slapen

Wist je dat één op de vijf Nederlanders slecht slaapt? Slecht slapen is van invloed op de gezondheid. Dat kan beter. Moet beter. Wij geloven én beloven dat iedereen beter kan slapen. We roepen dan ook heel slapend Nederland op om ons te steunen in de missie om het belang van goede slaap op de kaart te zetten.

Doe mee en meld je aan

Ondersteun je hoofd met het juiste kussen

Hoofdkussen B Bright Kapok
Meest verkocht

Hoofdkussen B Bright Kapok

(512)
Type kussen: kapok |
Warmteregulatie: voert goed warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: stevig |
Wasinstructies: tijk wasbaar tot 40°C |

Levertijd: 3 dagen

59.95

Hoofdkussen B Bright Bamboe

(106)
Type kussen: bamboe |
Warmteregulatie: voert goed warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: soepel |
Wasinstructies: handwas |

Levertijd: 3 dagen

49.95
commercial

Hoofdkussen Cloudpillo Original

(2396)
Type kussen: synthetisch |
Warmteregulatie: voert goed warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: medium |
Wasinstructies: tijk wasbaar tot 40°C |

Levertijd: 3 dagen

55.96

Hoofdkussen B Bright Traagschuim

(30)
Type kussen: traagschuim |
Warmteregulatie: voert gemiddeld warmte af |
Neksteun: Ja |
Hardheid: stevig |

Levertijd: 3 dagen

69.95
price-drop

Hoofdkussen B Bright 3D

(6)
Type kussen: synthetisch |
Warmteregulatie: voert gemiddeld warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: soepel, medium |
Wasinstructies: tijk wasbaar tot 30°C |

Levertijd: 3 dagen

49.95

Hoofdkussen B Bright Personal

(37)
Type kussen: synthetisch |
Warmteregulatie: voert gemiddeld warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: soepel, medium |
Wasinstructies: handwas |

Levertijd: 3 dagen

84.95

Hoofdkussen B Bright Climate Control

(64)
Type kussen: synthetisch |
Warmteregulatie: voert goed warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: soepel |
Wasinstructies: handwas |

Levertijd: 3 dagen

84.95

TEMPUR® hoofdkussen Ombracio

(101)
Type kussen: traagschuim |
Warmteregulatie: houdt goed warmte vast |
Neksteun: Ja |
Hardheid: soepel |
Wasinstructies: tijk wasbaar tot 60°C |

Levertijd: 3 dagen

179.-
Hoofdkussen Active Light Pillow
Hoogste korting

Hoofdkussen Active Light Pillow

(126)
Type kussen: traagschuim |
Warmteregulatie: houdt goed warmte vast |
Neksteun: Nee |
Hardheid: medium |
Wasinstructies: tijk wasbaar tot 60°C |

Levertijd: 3 dagen

129.- 96.75 Je bespaart 25%

Hoofdkussen Half dons

(115)
Type kussen: dons |
Warmteregulatie: voert gemiddeld warmte af |
Neksteun: Nee |
Hardheid: stevig |
Wasinstructies: chemisch reinigen |

Levertijd: 3 dagen

59.95

Lees meer over

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne

Productadvies

Bel of chat met een slaapexpert en stel direct je vraag.

Momenteel zijn onderstaande contactopties beschikbaar:

Klik hier om de contactmogelijkheden te bekijken
Start
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing