Shop nu met 15% éxtra korting, gebruik de code herfst15

14 : 16 : 31
30
Slaapproblemen en slapeloosheid

Slaapproblemen

Op deze pagina vind je een overzicht van alle soorten slaapproblemen. In de artikelen hieronder geven we per onderwerp slaapadvies en vind je handige tips en oplossingen! 

Hoe kun je een slaapstoornis oplossen?

Kun jij of je kind niet goed slapen? Of lig je uren wakker voordat je in slaap valt? Dat is erg vervelend! Veel mensen hebben een slaapprobleem of slaapstoornis. Onze slaapexperts geven advies over al je problemen, bijvoorbeeld over insomnia of slaapapneu, maar ook over slaapwandelen en jetlag. Dankzij hun tips pak je snel weer een goede nachtrust. De adviespagina’s van onze slaapexperts bevatten informatie over het slaapprobleem, hoe je het kunt herkennen en wat je ertegen kunt doen.

Lees slaapadvies over:

Slaap je goed, dan kun je de hele wereld aan. Oké, dat is misschien wel héél veel. Maar slaap je goed dan voel je je beduidend fitter en sterker zowel fysiek als mentaal. En daar kunnen wij wel een flinke dosis van gebruiken op dit moment. De kracht om een stressvolle periode door te komen kan je dan ook deels putten uit een goede nachtrust. Maar hoe doe je dat?

We spreken met Daan Sleutjens. Hij is psycholoog in een ziekenhuis en geeft psycho-educatie over slaap en slaapbehandelingen. Hij beantwoordt vragen van het publiek.

Lees verder...

Een goede weerstand begint tussen de lakens. We kunnen er niet omheen en het raakt iedereen. De coronacrisis. Klein of groot. Het heeft een grote impact op ons dagelijks leven en dit zal op korte termijn ook niet zomaar veranderen. Vergeet daarom (juist nu) niet om je aandacht te richten op de dingen die je wél zelf kunt veranderen. Het is dan ook een perfect moment om stil te staan bij je eigen leefstijl om deze vervolgens met kleine veranderingen al flink te verbeteren. Wat dacht je van investeren in je rust om zo je weerstand te versterken. Wist jij dat een goede weerstand voor een groot deel tussen de lakens begint?

Lees verder...

Veel mensen hebben er last van: slaaptekort. De oorzaken voor slaapgebrek zijn uiteenlopend. Te druk met werk, te druk op school, te druk in je hoofd. Slaaptekort kan meerdere oorzaken hebben en die oorzaken kunnen bij iedereen anders zijn. Sommige mensen hebben heel veel stress of piekeren de hele nacht waardoor ze niet kunnen slapen. Af en toe te weinig slapen is niet zo erg. Maar een langdurig slaaptekort is niet goed voor je gezondheid. Wil je weten wat je hier aan kan doen? 

Lees verder...

Slaap jij vaak maar enkele uren per nacht? Kun je maar moeilijk in slaap vallen of ben je regelmatig extreem vroeg wakker en kun je dan niet meer slapen? Als je antwoord op een van deze vragen ‘ja’ is dan heb je waarschijnlijk last van insomnia, ook wel slapeloosheid genoemd. Hier lees je alles over insomnia, de gevolgen ervan en geven we handige tips bij slapeloosheid.

Lees verder...

Er wordt wel eens lacherig over gedaan, maar snurken is een veelvoorkomend probleem. Bij veel mensen belemmert snurken de nachtrust. Soms voor zichzelf maar vaak ook voor de partner. Ongeveer 1 op de 5 mannen in Nederland snurkt en ongeveer 1 op de 10 vrouwen. Heb jij wel eens last van een snurkende partner of ben je zelf een snurker? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over snurken.

Lees verder...

Slaapwandelen is een vreemd fenomeen. Mensen die midden in de nacht wakker worden en allerlei dingen gaan doen. Er zijn zelf verhalen van mensen die autorijden in hun slaap! Slaapwandelen, in de medische wereld somnambulisme genoemd, valt samen met bijvoorbeeld bedplassen en snurken binnen de categorie parasomnieën: verstoringen van de slaap door vreemde gedragingen. Heb jij last van slaapwandelen? Of ken je iemand die wel eens slaapwandelt? 

Lees verder...

Bij mensen met slaapapneu stokt de ademhaling enkele tientallen seconden tijdens het slapen. Soms wel 40 tot 60 keer per nacht. Je krijgt geen lucht, krijgt een tekort aan zuurstof en daardoor stijgt het C02 gehalte in je bloed. Op dat moment geven je hersenen het signaal dat je wakker moet worden. Vervolgens slaap je snel weer in. Daardoor merk je er ’s nachts weinig van. Maar overdag des te meer! Wat is de oorzaak en wat kun je er tegen doen?

Lees verder...

Slaap jij altijd goed of ken je ook wel eens periodes waarin je minder goed slaapt? Of erger nog, heb je vaker een slechte dan een goede nacht? Grote kans dat het hormoon melatonine bij jou niet goed werkt. Melatonine? Dat zijn toch die pilletjes die je juist bij de drogist koopt bij slaapproblemen? Klopt. Maar van nature is melatonine een slaaphormoon dat je lichaam zelf aanmaakt. Het zorgt ervoor dat je slaperig wordt, zodat jij een goed waak-slaapritme hebt. Daarnaast zorgt melatonine voor het goed doorslapen en vaster slapen. Maar soms raakt je melatonineritme verstoord...

Lees verder...

Ben je vaak moe, futloos of heb je ‘s ochtends moeite met opstaan? Balen! Gelukkig zijn er genoeg manieren om vermoeidheid tegen te gaan. Je leest hier alles over vermoeidheid: wat het is, de symptomen, oorzaken en hoe je het kunt tegengaan.

Lees verder...

Maar liefst 1 op de 5 mensen struggelt met slaapissues! Grote kans dat je slaapprobleem in directe relatie staat met je leeftijd, geslacht, gezondheid en zelfs je inkomen. Hoezo dit? 

Lees verder...

Andere slaapproblemen:

Brrrrr, heb je ook zo’n last van nachtmerries? Vervelend! Nachtmerries kunnen beangstigend zijn en je uit je slaap houden. Ook kunnen ze spannend zijn en vol zitten met betekenissen. Maar wat zijn nachtmerries eigenlijk? Hoe krijg je ze en hoe kom je ervan af? Lees snel verder voor de antwoorden op deze vragen en meer informatie over nachtmerries.

Lees verder...

Bij een jetlag is je biologische klok in de war, iets dat komt door het reizen door verschillende tijdzones. Je lichaam is thuis namelijk gewend aan een bepaald slaap-waakritme en moet dit ineens omschakelen op de plek van bestemming. Dat is even wennen! Hoe meer tijdzones je passeert, des te heftiger je jetlag kan zijn. Om dit te voorkomen of snel op te lossen hebben we 7 tips voor je op een rijtje gezet tegen een jetlag.

Lees verder...

Ben je zojuist ontwaakt uit een diepe slaap en kun je helemaal niets meer bewegen? Grote kans dat je last hebt van slaapverlamming. Soms gaat slaapverlamming gepaard met een nachtmerrie waardoor het enorm angstaanjagend kan zijn. Kom erachter wat slaapverlamming precies is, hoe dit fenomeen ontstaat en wat je kunt doen bij slaapverlamming.

Lees verder...

Restless legs kunnen je nachtrust ernstig verstoren, met alle negatieve gevolgen van dien. Je bent overdag vermoeid, hebt concentratieproblemen en kunt niet lang stilzitten. Dat kan voor problemen zorgen in je relatie, op je werk en in je sociale leven. Benieuwd naar wat restless legs precies zijn, wat de oorzaak is en hoe je het kunt behandelen? 

Lees verder...

Nachtzweten, zweten in bed en zwetend wakker worden; dat kan erg vervelend zijn en je nachtrust behoorlijk verstoren. Om het overmatig zweten tijdens je slaap te verminderen, hebben wij de oorzaken en tips tegen nachtzweten voor je op een rijtje gezet.

Lees verder...

Je stapt je bed in om heerlijk te gaan slapen, maar vervolgens lig je (voor je gevoel) nog úren wakker met voeten als ijsklompjes. Herkenbaar? Logisch, want ongeveer 1 op de 3 vrouwen heeft last van koude voeten in bed. Wat zijn de oorzaken, maar vooral: wat kun je eraan doen? 

Lees verder...

Met je verkeerde been uit bed stappen. Gewrichtspijn bij het opstaan. Je bed uit drijven. Als je deze dingen herkent, is de kans groot dat je in de overgang zit en wel wat slaaptips kunt gebruiken!

Naast de nodige pijntjes en mood swings, waar je uiteraard niets aan kunt doen, heb je ongetwijfeld last van een oneindige lijst kwaaltjes. Die kilo’s rond je middel gaan er niet meer zo 1-2-3 vanaf, je haar valt uit en je bent veel vaker moe dan voorheen. En dan die vervelende opvliegers! Als je nu gewoon goed zou slapen, zou het allemaal een stuk beter te handelen zijn. Toch?

Lees verder...

Je ligt al even in bed en slaapt bijna. Precies op het moment dat je zo goed als wegzakt in een diepe slaap, schrik je wakker van een grote stuiptrekking. Of je valt ineens in een diep gat, alsof je bed onder je verdwenen is. Wat is dat toch voor een vreemde gewaarwording zo net voordat je naar dromenland afreist? Hoewel je ergens wel weet dat het geen hartaanval of iets anders ernstigs is, zou je toch graag weten wat er aan de hand is. En of je wel normaal bent.

Lees verder...

Het is 22:00 uur en jij vindt het de hoogste tijd om te gaan slapen. Je puberende zoon of dochter denkt hier echter anders over. Hij of zij is nog druk met huiswerk, computergames en telefoon. Want ‘echt waar mam, iedereen uit de klas zit nog op de app’. Je wilt niet steeds de zeurende ouder uithangen, dus voordat je het weet gaat het licht bij je kind pas uit tegen elven. En loopt je tiener de volgende dag weer te chagrijnen. Herkenbaar, papa of mama?

Lees verder...

Pijntjes, een hoestje en verhoging: allemaal symptomen van de gevreesde ‘mannengriep’. Heel vervelend, natuurlijk. Helemaal wanneer het zóveel erger is dan de normale griep die vrouwen ervaren. Of stelt je man zich gewoon aan? Wat is het eigenlijk, die mannengriep? Wij hebben het even haarfijn voor je uitgezocht!

Lees verder...

Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing