21 augustus 2017

De relatie tussen een burn-out en slapen

Pas geleden was het belang van slapen weer eens in het nieuws. Dit keer ging het niet over het risico op een ochtendhumeur, rimpels of overgewicht. Het ging over depressies. Wat blijkt? Achter een burn-out of depressie gaat praktisch altijd een tekort aan slaap schuil. En dan hebben we het niet alleen over het aantal uren dat je slaapt, maar ook over de kwaliteit van je slaap (denk bijvoorbeeld aan lastig in slaap komen, midden in de nacht of veel te vroeg ‘s ochtends wakker worden). Omdat wij persoonlijk ons gezond stel hersens graag willen behouden - en moeten toegeven dat we niet altijd even goed slapen – had dit onderwerp meteen onze onverdeelde interesse.

Slapen voor een gezond brein

Het betreffende artikel van NRC ging over een vrouw die de veertig naderde. Als wetenschapsjournalist werkte ze hard, had ze een druk leven en voedde ze en passant nog een paar kinderen op (tot zover volop herkenning aan onze kant). Haar slaap liet te wensen over en na jaren resulteerde dit alles in hartkloppingen, mood swings, black-outs en een haperend geheugen. De diagnose van haar arts was duidelijk: overbelasting. Ze had een burn-out.

Wetenschapper en schrijver als ze was, schreef ze tijdens en na haar herstel een baanbrekend boek met de titel ‘Een beter brein’. Dit boek gaat over onze hersenmassa en hoe we deze bij ziekte weer beter kunnen maken. Het is een boek met verrassend simpele remedies waarmee depressies en overspannenheid aangepakt en zelfs voorkomen kunnen worden. De twee musts die bovenaan staan? Sporten en, je raadt het al, slapen.

Als we er meerdere onderzoeken bij halen, blijkt trouwens dat niet alleen depressies en burn-outs, maar ook angststoornissen en een langer herstel van ziekte worden aangewakkerd door slaapgebrek. 

Andere manieren om te zorgen voor je geest

Goed, willen we mentaal gezond worden of blijven, dan moeten we dus slapen. Naast een goede nachtrust staan mediteren, gezond eten en drinken, opruimen, sociaal contact onderhouden en iets nieuws leren ook in de lijst met to-do’s. Het gaat om het totaalplaatje, al blijken slapen en sporten dus echt het belangrijkst te zijn.

Kip-en-eiverhaal?

In plaats van stellen dat slaapproblemen een oorzaak zijn van psychische aandoeningen en depressies, zou je ook kunnen zeggen dat het andersom is. Misschien zijn slaapproblemen wel een symptoom van depressie en angststoornissen? De professionele meningen hierover zijn verdeeld, maar volgens de betreffende journaliste is slaaptekort vooral een oorzaak te noemen. Hoe dan ook, dat het één met het ander samenhangt, is meer dan duidelijk.

Ben je gevoelig voor stress? Heb je depressieve gedachten of wel eens het gevoel dat het je allemaal te veel is? Begin eens met kijken naar je slaappatroon en slaapgewoontes. Een en ander verbeteren en optimaliseren in deze kan nooit kwaad. Sterker nog: er valt alleen maar te winnen.

Meer Beter Bed Blogs: