10% éxtra korting* Gebruik code: zomer10 - Deze actie geldt nu nog: 

: :

De ideale slaapkamer voor een perfecte nachtrust

Wist je dat je door een beetje rekening te houden met de omstandigheden in je slaapkamer, je je nachtrust al flink kunt verbeteren? Geluid, licht en temperatuur zijn van die belangrijke factoren die een grote invloed hebben op de kwaliteit van je slaap. Nu weet jij ook wel dat je je stereo beter niet op 10 zet en die discolamp boven je hoofd het beste uitlaat wanneer je gaat slapen. Maar ongemerkt hebben nog véél meer geluiden en licht invloed op je slaap. Ook positief! Daarnaast spelen de ventilatie en luchtkwaliteit, je kussen, je matras, het beddengoed en zelfs de kleuren op je kamer een rol als het op een gezonde en goede nachtrust aankomt.


 

1. Maak het écht donker op je slaapkamer

Of we nu willen of niet; ons lichaam is supergevoelig voor licht en donker. Als het donker is maakt je lichaam automatisch melatonine aan. Ja inderdaad, dat hormoon dat je slaap-waakritme beïnvloedt. Hierdoor krijgt je lichaam, zodra het donker wordt, het seintje dat het tijd is om te slapen. Je wordt moe en slaperig. Perfect dus om op een natuurlijke en prettige manier in slaap te vallen. Dit betekent ook dat je bij te veel licht sneller wakker blijft. Het seintje van moe worden wordt simpelweg niet gestimuleerd door de melatonine.

Het klinkt zo logisch, maar zorg dus voor een donkere slaapkamer en vermijd zoveel mogelijk licht. Dikke, goede verduisteringsgordijnen zijn geen overbodige luxe, omdat deze het licht echt goed tegenhouden. Blindeer ook andere plekken waar toch vaak nog wat licht doorheen piept, zoals je slaapkamerdeur. Alle beetjes helpen en hoe donkerder je slaapkamer hoe beter jij slaapt!

Blauw licht, weg ermee!

Vergeet zeker niet om rekening te houden met de door ons zo geliefde, blauwe schermen zoals je telefoon, laptop, tablet en tv. Dit blauwe licht slepen we met zijn allen maar al te graag onze perfecte, donkere slaapkamer binnen. Vervolgens balen we wel weer dat we maar niet snel in slaap kunnen vallen. Logisch! Het blauwe licht remt net zo goed de aanmaak van melatonine. Je lichaam blijft in de overdag-modus en bereidt zich niet voor op de nacht. Dus… Weg ermee en begin vanavond! Zorg een half uurtje voordat je naar bed gaat dat je geen scherm meer ziet. Echt, het gaat je helpen!

 

2. Geluid? Geen geluid!

Dat een slaapkamer zo rustig mogelijk moet zijn voor een goede nachtrust is logisch. Zeker als je al een slechte slaper bent, ben je extra gevoelig voor geluiden. Probeer omgevingsgeluiden dan ook zo goed als mogelijk te weren. Tikkende klokken, lekkende kranen, snurkende partner? Zorg dat je hier geen last van hebt. Soms heb je natuurlijk geen of minder invloed op de omgevingsgeluiden. Zorg er dan voor dat je je slaapkamer in ieder geval zo goed mogelijk isoleert. Zo heb je bijvoorbeeld geluidswerende gordijnen en weren tochtstrippen en deurvegers ook al veel geluid. Ook kun je je slaapkamerdeur vervangen door een zwaarder en massiever exemplaar. Natuurlijk zijn oordopjes in veel gevallen een prima oplossing.

Soms helpen bepaalde geluiden je juist bij het in slaapvallen, omdat deze een rustgevende werking kunnen hebben. Het eentonige en zoemende geluid van een ventilator bijvoorbeeld. Maar ook natuurgeluiden zoals tjirpende krekels, de zee of een flinke stortbui kunnen helpen om je te ontspannen en zo beter in slaap te komen. Net als een muziekje waar jij rustig van wordt.


 

3. Niet te warm en niet te koud

Wanneer het te warm of koud is in je slaapkamer dan slaap je meestal stukken minder goed. Denk maar eens aan die hete zomernachten waarbij je bezweet in je bed ligt of die keer dat je het maar koud bleef hebben. Draaien en woelen, maar slapen ho maar! De perfecte temperatuur voor je slaapkamer is een graad of 17. Je eigen lichaamstemperatuur is rond 4 uur in de ochtend het laagst en rond 6 uur ’s avonds het hoogst. Je lichaamstemperatuur daalt in de avond altijd een beetje om goed te kunnen slapen. Wanneer je dus teveel dekens hebt of wanneer de temperatuur in je slaapkamer te hoog is gaat dit al niet op. In een te koude kamer wordt je vaak onnodig veel wakker. Grrrruwelijk irritant!

 

4. Zorg voor een goede ventilatie!

Wanneer je je slaapkamer regelmatig ventileert en van een frisse wind voorziet, zorg je voor een goede vochtigheid en luchtkwaliteit. Een te vochtige of droge lucht houdt je uit je slaap, maar is ook zeker niet gezond. Is je slaapkamer te vochtig? Je nachtkleding voelt dan vaak klam aan en er bestaat een grote kans op schimmelvorming op je matras en muren. Het beste slaap je met je raam op een kiertje en lucht je dagelijks minimaal 10 minuten. Ja, ook in de winter! Heb je last van een droge mond, keel, gesprongen lippen of geïrriteerde luchtwegen? De kans is groot dat je in een te droge kamer slaapt. Hang waterbakjes aan je verwarming om de droge lucht te verhelpen.

 

 

5. Creëer een behaaglijk slaapcomfort met fijn beddengoed

Je beddengoed heeft een grotere invloed op je slaap dan je in eerste instantie misschien zou denken. Helemaal wanneer het lekker fris ruikt en schoon aanvoelt. Zeg nou zelf, hoe fijn is het om de nacht te starten in heerlijk fris en bijna knisperend beddengoed? Natuurlijk begint het bij het juiste dekbed en een kwalitatief goed dekbedovertrek en hoeslaken die niet schuren of op een andere manier irriteren. Kies voor beddengoed dat past bij jouw lichaam en wensen in comfort. Transpireer je bijvoorbeeld veel? Ga voor beddengoed van materialen die goed ademen en een goede vochtopname hebben zoals katoen, zijde of bamboe. Heb je het sneller koud dan is flanel een slimme keuze. Deze stof past zich snel aan jouw lichaamstemperatuur aan en voelt hierdoor snel warm.

 

6. Kies het juiste matras, kussen en bedbodem

Zorg in ieder geval voor het juiste kussen, matras én bedbodem, want deze hebben uiteraard een grote invloed op je nachtrust. Een kussen helpt je om in de juiste positie te kunnen liggen zodat je nekspieren en schouders ontspannen voor een natuurlijk, rechte houding van je ruggenwervel. Ook het matras zorgt voor een goede ondersteuning van je ruggengraat en zeker in combinatie met de juiste bedbodem die ook voor ondersteuning zorgt.

7. Opgeruimd staat netjes én slaapt stukken beter!

Geloof het of niet, maar een opgeruimde slaapkamer helpt slaapproblemen voorkomen. In een rustige omgeving ben je zelf ook rustiger en dat maakt het natuurlijk stukken makkelijker om in slaap te vallen. Zorg ervoor dat je slaapkamer een oase van rust is en vooral blijft, want hier zit vaak de uitdaging in! Laat je kleren niet rondslingeren, maar doe ze meteen netjes bij de was. Voldoende opbergruimte zoals nachtkastjes en een commode zorgt ervoor dat spullen niet ergens los in je kamer hoeven te slingeren, maar je ze direct netjes op kunt bergen.

 

8. Kies voor ‘slaapverwekkende’ kleuren!

Ook al vind je knalkleuren nog zo mooi, beter ga je voor kalme kleuren in je slaapkamer zoals blauw en groen. Verschillende onderzoeken zouden uitwijzen dat je het beste slaapt in een blauwe slaapkamer. Of dat ook echt zo is? Misschien moet je er een beetje in geloven of gewoon eens zelf uitproberen! Het is natuurlijk wel algemeen bewezen dat kalme kleuren een rustgevende werking op onze geest hebben.

Meer Beter Bed Blogs: