3 augustus 2016

Slaapapneu

Oorzaken, gevolgen en tips!

Bij mensen met slaapapneu stokt de ademhaling enkele tientallen seconden tijdens het slapen. Soms wel 40 tot 60 keer per nacht. Je krijgt geen lucht, krijgt een tekort aan zuurstof en daardoor stijgt het C02 gehalte in je bloed. Op dat moment geven je hersenen het signaal dat je wakker moet worden. Vervolgens slaap je snel weer in. Daardoor merk je er ’s nachts weinig van. Maar overdag des te meer!

Wat is de oorzaak van slaapapneu?

Dat hangt af van het soort slaapapneu waar je last van hebt. Bij Centrale Slaap Apneu (CSA) krijgen de ademhalingsspieren geen of te weinig signalen om te ademen. Daardoor zijn er ook geen ademhalingsbewegingen. Dit komt voor bij jonge kinderen of volwassenen met hart- en vaatziekten, hersenaandoeningen die ontstaan in de bloedvaten, zoals beroertes, of aangeboren ziekten. Ook bepaalde medicijnen kunnen van invloed zijn.

Cheyne Stokes-ademhaling komt vaak voor bij mensen met hartfalen. Zij hebben een onregelmatige ademhaling. Diepe ademhalingen worden afgewisseld met periodes van bijna volledige ademstilstand door verminderde prikkelbaarheid van het ademcentrum in de hersenen.

De meest voorkomende vorm van slaapapneu is het Obstructief slaapapneusyndroom (OSAS). Doordat de luchtwegen geblokkeerd worden, krijg je te weinig adem. Dit komt vaak voor bij zwaarlijvige mensen en verergert bij gewichtstoename.

Wat zijn de gevolgen?

Doordat je ’s nachts herhaaldelijk wakker wordt, kan je lichaam zich onvoldoende herstellen. Daardoor ben je overdag voortdurend moe en word je steeds prikkelbaarder. Dit heeft niet alleen lichamelijke gevolgen, maar ook gevolgen voor je relatie, je gezin, je werk en je sociale leven. Veel mensen met slaapapneu denken dat ze overspannen raken of een burn-out krijgen, wat op termijn zelfs kan leiden tot arbeidsongeschiktheid.

Slaapapneu kan ook andere ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals een hoge bloeddruk, een hartaanval of een beroerte.

Het is daarom belangrijk op tijd aan de bel te trekken als je vermoedt dat je last hebt van slaapapneu.

Hoe herken je slaapapneu?

Heb je de volgende klachten, dan kun je het best een keer langsgaan bij je huisarts:

  • vermoeid opstaan, slaperigheid en sufheid overdag;

  • hoofdpijn bij het opstaan;

  • niet lekker zijn;

  • gebrek aan energie;

  • prikkelbaar zijn;

  • hoge bloeddruk, hartkloppingen, hartritmestoornissen;

  • concentratie- en geheugenproblemen;

  • hard snurken afgewisseld met ademstops;

  • veel zweten ’s nachts;

  • bewegelijkheid tijdens het slapen;

  • droge mond/pijnlijke keel.


Zijn je klachten ernstig genoeg, dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een slaapcentrum of slaapkliniek. Zij voeren een slaaponderzoek uit door middel van vragenlijsten, klinisch onderzoek en bijvoorbeeld een polygrafisch onderzoek, waarbij je één of meerdere nachten geobserveerd wordt. Tijdens dit onderzoek krijg je sensoren op je lichaam die gedurende de nacht verschillende lichamelijke functies meten, zoals:

  • je ademhalingspatroon;

  • de luchtstroom door je neus;

  • het zuurstofgehalte in je bloed;

  • je hartritme;

  • je lichaamshouding.

Soms worden daarnaast ook je hersenactiviteit, snurkgeluiden en bewegingen van de benen geregistreerd. Dat noemen ze een polysomnografisch onderzoek.


Wat kun je eraan doen?

Wordt de slaapapneu veroorzaakt door overgewicht? Dan is afvallen de oplossing. Voor lichte vormen van obstructief slaapapneusysndroom kun je een soort beugel aangemeten krijgen. Deze zorgt ervoor dat je tong niet meer naar achteren zakt in je slaap. 

Soms kan een operatie helpen, bijvoorbeeld door de keelamandelen te verwijderen of een scheef neustussenschot recht te zetten. Bij ernstige vormen van obstructief slaapapneusyndroom krijg je een apparaatje dat je ’s nachts helpt bij het ademhalen.

Je lichaam en geest hebben behoefte aan voldoende slaap. Een voortdurend gebrek aan slaap kan dan ook ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Heb je klachten? Wacht niet te lang en maak een afspraak met je huisarts.

Meer Beter Bed Blogs: