De slaapcyclus uitgelegd

We hebben het allemaal wel eens. De wekker gaat en je hebt het idee dat je van heel ver weg moest komen. Waarschijnlijk zat je in één van je diepere slaapfases binnen je slaapcyclus. Maar wat is dat precies? De slaapcyclus is erg belangrijk en maar weinig mensen weten wat het precies inhoudt. In dit artikel leggen we je er alles over uit.

Wat is de slaapcyclus?

De slaapcyclus is een vaste volgorde van een aantal slaapfases die je elke nacht ongeveer vier á vijf keer doorloopt. Doorloop je te weinig slaapcycli door bijvoorbeeld restless legs of een snurkende partner? dan bouw je een slaaptekort op. Binnen de slaapcyclus onderscheiden we verschillende lichtere slaapfases en één droomslaapfase. Elke slaapfase duurt zo’n 90 minuten. De precieze invulling van de slaapcyclus wordt door slaapwetenschappers op verschillende manieren ingevuld. Volgens sommige geleerden zijn er vijf fases binnen één slaapcyclus te onderscheiden, volgens anderen zijn dat er slechts vier. Voor dit artikel houden we vier fases aan: de sluimerfase, lichte slaap, diepe slaap en droomslaap. Droomslaap is een andere benaming voor de REM-slaap. Ingewikkeld hè? Dat dachten wij ook. Daarom zetten we hieronder alle fases even overzichtelijk voor je op een rijtje.

 

Slaapcyclus: de sluimerfase

De eerste fase die we onderscheiden is de sluimerfase. Dit is de tijd dat je in bed gaat liggen en net in slaap begint te vallen. Het wordt ook wel een overgangsfase tussen waak-en slaaptoestand genoemd. Het is een zeer korte fase die bij de meeste mensen maar 3 tot 5 minuten duurt. Tijdens deze fase zijn zeer langzame oogbewegingen, Slow Eye Movements (SEM), te zien. Je kan het gevoel alsof je tegen de slaap moet vechten en je oogleden zijn zwaar. Tijdens deze fase wordt je nog snel wakker van geluiden of bewegingen om je heen.

 

Slaapcyclus: lichte slaap

Tijdens de tweede fase in de slaapcyclus verkeer je in een iets diepere slaap. Deze fase duurt een stuk langer dan de eerste fase. Gedurende 30 tot 50 minuten ben je in lichte slaap. Het is het begin van je ‘echte’ diepe slaap en je wordt nu niet meer van alles wakker. Fijn he?

 

Slaapcyclus: diepe slaap

Deze fase wordt nog wel eens in tweeën gesplitst maar in dit artikel beschouwen we hem als één. De diepe slaap. Je lichaam is vrijwel helemaal ontspannen en je wordt moeilijk wakker. Je ademt zeer langzaam en je hartslag is al gedaald en heel regelmatig geworden. Deze fase duurt, naarmate je meer slaapcycli doorloopt steeds korter. Het is echter wel een belangrijke fase want er komen hier groeihormonen vrij en je rust echt uit. Let op: hoe ouder je wordt, hoe minder lang deze fase duurt. Daardoor wordt je, naarmate je een hogere leeftijd bereikt, minder fris wakker. Helaas!

 

Slaapcyclus: droomslaap

Na de diepe slaap kom je in het laatste stadium van de slaapcyclus: de REM-slaap of droomslaap. REM staat voor Rapid Eye Movement. Je spieren zijn in dit stadium volledig uitgeschakeld maar je hersenen zijn volop actief. Dit wordt door velen gezien als de belangrijkste fase in de slaapcyclus. Wil je alles weten over REM-slaap? Bekijk dan onze REM-slaap adviespagina.

 

Herhaling van de cyclus

Na je droomslaap worden veel mensen kort wakker. Dit gebeurt vaak onbewust maar soms ben je je hier bewust van. Daarna begint de cyclus weer opnieuw. Je doorloopt alle fases dus zo’n 4 á 5 keer per nacht. Time het goed dan wordt je ‘s ochtends weer fris en fruitig wakker!