Nú 21% BTW korting op bijna alles!* Bestel met code: BTWCADEAU

: :

De voor- en nadelen van jouw favoriete slaaphouding

Iedereen heeft een favoriete slaaphouding in bed. Ook jij! Overdwars met je armen en benen wijd gespreid? Helemaal in elkaar gedoken en zo klein mogelijk? Of op je rug met je armen strak naast je lijf? Het is allemaal goed. Tenminste, wel als jij door deze houding lekker slaapt en verder geen klachten ervaart zoals rug- of nekpijn bijvoorbeeld.

Heb je wél last van onverklaarbare pijntjes of brandend maagzuur? Misschien dat de oplossing zit in een andere slaaphouding! De meest voorkomende slaaphoudingen zijn de rug-, zij- en buikligging. Welke van deze houdingen is nu eigenlijk de beste of slechtste? Wat zijn de voor- en nadelen van deze slaaphoudingen? We zetten het allemaal voor je op een rijtje.

Slaaphouding op je rug

Deze slaaphouding staat met stip op nummer één als de beste slaaphouding. Doordat je op je rug ligt, blijft je wervelkolom in de meest rechte houding. Dit heeft een positief effect op de ontspanning van je rug, nek en hoofd. Heb je vaak last van brandend maagzuur? Dan is deze slaaphouding ook zeker de beste keuze! Til met een kussen het liefst je hoofd nog íetsje hoger dan je lijf, zodat het maagzuur niet via de slokdarm naar boven kan komen. En niet geheel onbelangrijk: slapen op je rug is goed voor je gezichtshuid. De huid kan beter ademen waardoor minder snel rimpels ontstaan. Bye bye anti-rimpelcreme!

Nadelen van rugslapen

Ben je geneigd om snel te snurken? Dan zul je dit door het op je rug liggen nóg sneller uitlokken. Ben je verkouden dan is deze slaaphouding ook niet ideaal. Ademen door je neus gaat in deze houding stukken lastiger! Slapen op je rug kan op lange termijn ook nog wel eens lage rugpijn veroorzaken. Dit los je op door een klein, zacht kussentje onder je knieën te leggen om de kromming van je wervelkolom te ondersteunen.

 

Matras

Als rugslaper is het belangrijk dat je onderrug goed ondersteund wordt. Ga eens vijf minuten op je rug liggen met je ogen gesloten. Je voelt en ervaart dan heel bewust of je matras voldoende ondersteuning geeft. Voel je geen of bijna geen spanning in je onderrug? Dan is de ondersteuning van je matras prima. Je kunt dit ook checken door te kijken of je je hand gemakkelijk onder je onderrug kunt steken als je op je rug ligt. Als dit lukt, dan is het matras vaak minder goed geschikt voor je. 

Let ook eens op je schouders. Zorg ervoor dat deze niet te veel naar voren worden geduwd, dit kan je ademhaling in de weg zitten.

 

Bedbodem

De meest geschikte bedbodem voor de rugslaper is een schotelbodem die de bewegingen van het matras goed volgt.

 

Kussen

Zorg ervoor dat je kussen je hoofd een beetje 'vastzet' en daardoor dus bijna niet naar links of recht kan kantelen. Zo zorg je er ook voor dat je kin niet te veel naar je borst gaat en jij geniet van een goede ademhaling!

 

Slaaphouding op je zij

Oké, het slapen op je rug mag dan wel het gezondst zijn, de meeste mensen liggen toch echt het liefst op hun zij. Helemaal prima zolang je wervelkolom maar in een rechte lijn ligt en blijft liggen. Gebruik hiervoor een goed hoofdkussen dat je nek de juiste ondersteuning biedt. Met een rechte ruggengraat liggen je rug en nek ook meteen in de juiste houding. Snurker? Op je zij liggen is de beste slaaphouding, omdat deze houding het snurken kan verminderen. Zwanger? Liggend op je zij geniet je van de beste doorbloeding. Als zijslaper kan er zelfs nog verschil zitten in de kant waar je op ligt. Als zwangere is de linkerzij nóg beter omdat er dan een betere bloedcirculatie naar de foetus mogelijk is. Slapen op je rechterzij kan in het algemeen weer voor meer brandend maagzuur zorgen. Linker- of rechterzij, voor welke kant ga jij?

Nadelen van zijslapen
Bij het op je zij slapen is het nóg belangrijker om goed stil te staan bij de keuze voor een passend matras en kussen. Met een goed afgestemd matras en kussen krijgt je lichaam extra ondersteuning op de juiste plekken. Zo behoudt je wervelkolom zijn o zo belangrijke, rechte houding. Dit vergt misschien wat meer tijd, maar is natuurlijk niet echt een nadeel te noemen!

 

Matras

Als zijslaper is het belangrijk dat je heup en schouder goed worden opgenomen door het matras. Het is daarbij belangrijk dat de heup goed 'recht' ligt en de lende telkens een goede ondersteuning krijgt.

 

Bedbodem

Het is belangrijk dat je matras in combinatie met de bedbodem niet te zacht of te hard is. Je heup zal bij een te zacht matras te veel in de richting van je hoofd 'kantelen'. Hierdoor ervaar je spanning op je onderrug. Is je matras te hard dan zal precies het omgekeerde gebeuren!

 

Kussen

Zorg ervoor dat de afstand tussen je hals en het matras goed is opgevuld. Het liefst op zo'n manier dat een duidelijke, horizontale lijn van de ruggenwervel zichtbaar is.

 

Slaaphouding op je buik

Is op je buik liggen jouw meest favoriete slaaphouding? Oei! Even opletten, want dit is de allerslechtste houding voor je lichaam. Waarom? Omdat deze houding zorgt voor een onnatuurlijke kromming van je wervelkolom. Ook komt er teveel druk op je ruggenwervels te staan. Hierdoor kunnen je rug en nek na verloop van tijd flink pijn gaan doen. Daarbij is de druk op je bloedsomloop groter, waardoor deze sneller wordt afgesloten. Met als gevolg van die vervelende, slapende armen en benen. Heb je klachten en slaap je op je buik? Overweeg dan zeker eens om je slaaphouding aan te passen. Heb je (nog) geen klachten en slaap je wel op je buik? Overweeg dan óók eens om je slaaphouding aan te passen. Iets met voorkomen is beter dan genezen ;-)

 

 

Matras

Voor een buikslaper zal een hard matras altijd de voorkeur genieten. Je buikt zakt dan namelijk minder ver weg waardoor je minder spanning in je onderrug ervaart. De buikhouding is, zoals we eerder al zeiden, sowieso niet de beste slaaphouding. Doordat je hoofd gedraaid is ontstaat er te veel spanning op je nekwervels, maar ook ervaar je druk op je tussenwervelschijven. Deze kunnen hierdoor 's nachts niet goed herstellen. Kies altijd voor een drukverlagend matras en leer het liefste stap voor stap het buikslapen af!

 

Bedbodem

Kies een schotelbodem die je bij voorkeur handmatig in kunt stellen. Je kunt zo namelijk een 'onaangename' positie instellen door zowel met je hoofd- en voeteneinde 5 tot 10 cm omhoog te liggen. Je ligt zo in ieder geval echt niet meer lekker op je buik, waardoor je vanzelf naar je zij zult draaien. 

 

Kussen

Gebruik liever geen kussen als je op je buik slaapt of in ieder geval een zo plat mogelijk kussen. Zo belast je je nek zo min mogelijk. 

 

Slaapadvies nodig? 

Kun jij nog meer slaapadvies gebruiken? Wil je bijvoorbeeld graag weten of je wervelkolom bij jouw slaaphouding wel goed recht ligt, of ben je nieuwsgierig of je nog wel op het juiste matras slaapt? Onze slaapadviseurs helpen je heel graag! Kom gerust eens langs in een van onze winkels of lees ons matras advies.

Meer Beter Bed Blogs: