8 januari 2016

Januari slaapmaand

Na een maand van kerststress ben ik er klaar mee. Al die late borrels, deadlineperikelen, dagenvullende kerstdiners en weekends vol familiebezoekjes eisen hun tol. Ik ben moe! Ik heb behoefte aan een lege agenda, zodat ik al die gemiste slaap kan inhalen. Want in plaats van uitrusten en slapen in de vakantie, heb ik toch vooral gefeest, cadeaus uitgepakt, gezellig gekletst, gourmetschotels gekocht, de kerstboom gezet, oliebollen gebakken en vuurwerk afgestoken. Met het opruimen van de kerstboom en het uitblazen van de kaarsen heeft de warmte nu plaatsgemaakt voor de winterkou. Mijn goede voornemen voor januari? Veel slapen in mijn comfortabele bedje onder mijn dikke winterdekbed! Als dat tenminste goed voor me is…

Je slaapritme past zich aan

Niet alleen ik, ook mijn kinderen hebben behoefte aan slaap, merk ik. Vanmorgen heb ik ze letterlijk uit bed getrokken om half 8, met een uur gechagrijn en gemopper tot gevolg. Waren ze net gewend aan uitslapen, moeten ze weer opstaan voor dag en dauw… Tegen het einde van de kerstvakantie sliepen ze uit tot zeker half 9, om vervolgens lam in pyjama op de bank te gaan hangen en een gesmeerd broodje aangereikt te krijgen. Hun ritme paste zich in no time aan de iets latere bedtijden aan. Zelfs de hond deed gezellig mee en verraste ons regelmatig met een heerlijke stilte tot 9 uur ’s morgens. Echter… inmiddels is de school van de kinderen weer begonnen en schreeuwt mijn kantoor om mijn aanwezigheid. We moeten weer aan de bak. De wekker gaat als vanouds om 7 uur en daar hebben ik en mijn kinderen best wat moeite mee. Net als met die vroegere bedtijd trouwens.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Hoeveel slaap hebben ik en mijn kinderen eigenlijk nodig, zodat we overdag niet in slaap sukkelen achter ons bureau? Internet leert me dat we, wanneer we wakker worden voordat de wekker gaat, genoeg geslapen hebben. Als we de dag gewoon doorkomen zonder behoefte aan dutjes, is dat ook een goed teken. Het gaat bovendien niet alleen om de lengte van onze slaap, het gaat er ook om hoe diep we slapen. Word je dus vaak wakker ’s nachts? Draai je veel? Heb je het te warm of te koud in bed? Doe hier dan iets aan, door bijvoorbeeld een goed matras of dekbed te kopen en je slaapkamer te ventileren. Hoe beter en vaster je slaapt, hoe uitgeruster je je ’s morgens voelt.

Hoe ouder, warmer en gezonder, hoe minder slaap!

Waar de één zich na 6 uur slaap, een lange douche en een uitgebreid ontbijt fit voelt, benut de ander de slaaptijd maximaal en ligt 10 uur in bed, om zich vervolgens te haasten om op tijd op kantoor te zijn. Gemiddeld slapen we zo’n 8 uur per nacht. Factoren als leeftijd, gezondheid, het seizoen en simpelweg je genenpakket spelen een rol bij het vaststellen van je slaapbehoefte. Als je ziek bent, wil je lichaam meer rusten dan normaal. Ook in de winter maakt je lichaam meer melatonine aan, waardoor je sneller en vaker moe bent. Geef hier gewoon aan toe, is de tip. Kinderen hebben over het algemeen meer slaap nodig dan volwassenen, omdat ze in de groei zijn. Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt. Dat wordt dus weer keurig op tijd naar bed bij ons thuis, dan zitten we zo weer in het ritme!

Slaapbehoefte per dag

  • 0 - 3 maanden: 14 - 17 uur

  • 4 - 11 maanden: 12 - 15 uur

  • 1 - 2 jaar: 11 - 14 uur

  • 3 - 5 jaar: 10 - 13 uur

  • 6- 13 jaar: 9 - 11 uur

  • 14 - 17 jaar: 9 - 10 uur

  • 18 - 25 jaar: 7 - 9 uur

  • 26 - 64 jaar: 7 - 9 uur

  • 65 jaar en ouder: 7 - 8 uur

Kun je ook te veel slapen?

Het leek me zo’n leuk idee. Alle te kort gekomen slaap van de maand december inhalen in één weekend. Of juist vooruit slapen aangezien ik een drukke week met nieuwjaarsborrels in het vooruitzicht heb. Ik heb nu echter geleerd dat ik gewoon uit bed moet komen als ik uitgerust ben. Als ik uit mezelf wakker word dus. Opnieuw gaan slapen omdat ‘ik wat wil inhalen’ is geen goed idee, want van te lang slapen kun je juist ook oververmoeid raken, lees ik. Bovendien kan mijn lichaam aan de extra slaap wennen en voordat ik het weet heb ik er een slechte gewoonte bij, namelijk snoozen of te lang uitslapen… Nee, dank je.

Meer Beter Bed Blogs: