1 oktober 2016

Nachtelijk toiletbezoek?

Zo wordt nachtplassen verleden tijd!

Grrrr. Het is half 3 ’s nachts en je wordt wakker. Je negeert de signalen van je onderbuik en probeert weer in te slapen. Tevergeefs. Want ja, natuurlijk weet je dondersgoed dat je nu niet in slaap valt voordat je naar het toilet bent geweest. Vooruit dan maar weer … 

Onderbroken nachten, je wordt er allesbehalve blij van! Vooral vrouwen moeten vaak plassen ’s nachts en ervaren dit als ronduit lastig. De medische term voor nachtelijk plassen is nycturie. Allemaal leuke informatie natuurlijk, maar interessanter is het om te weten hoe je nachtplassen aanpakt. Is het slim om ’s avonds niet meer te drinken ? Ligt er misschien een medische oorzaak aan ten grondslag? We zetten het voor je op een rijtje. Zodat je hopelijk binnenkort weer heerlijke nachten kunt doorhalen!

’s Avonds drinken = ’s nachts plassen?

Op de vraag hoe lang het duurt voordat je kop thee in je blaas terechtkomt, is geen simpel antwoord te geven. Er speelt namelijk een aantal factoren mee. Hoeveel heb je die dag al gedronken? Wat is je leeftijd en geslacht? Hoeveel drink je precies en hoeveel vocht heeft je lichaam op dat moment nodig? Gemiddeld genomen kun je zeggen dat je 1 tot 2 uur na het drinken van een groot glas water naar het toilet moet. In je blaas past namelijk zo’n 400 ml vocht en vol = vol. De tip om na 20 uur ’s avonds niet meer te drinken, komt dus niet helemaal uit de lucht vallen. Te veel drinken ’s avonds zorgt ervoor dat je nieren moeten overwerken. Te weinig drinken is echter ook weer niet goed. Je urine raakt dan namelijk te geconcentreerd met afvalstoffen en elektrolyten, wat de blaaswand kan irriteren en tot extra plasdrang kan leiden. Zoek dus de gulden middenweg en drink juist overdag genoeg!

Medische oorzaken voor nachtelijk plassen

Er zijn ook medische aandoeningen die kunnen leiden tot nycturie, namelijk slaapproblemen, hersenaandoeningen, urineweginfecties, prostaatklachten, suikerziekte en hartzwakte. Ook het gebruik van bepaalde medicijnen en het hebben van zwakke bekkenbodemspieren kunnen van invloed zijn op je nachtelijke plasgedrag. Kom je er dus niet vanaf? Een bezoek aan de huisarts kan duidelijkheid brengen.

Het zit in de genen. Of niet?

Je hoort het wel eens. Je moeder een zwakke blaas, jij een zwakke blaas. Maar is dat ook zo? Blaasproblemen, en ook bijvoorbeeld hartklachten en hersenaandoeningen , kunnen natuurlijk erfelijk zijn. Maar om nu te zeggen dat nachtplassen erfelijk is, gaat wat ver. Moet jij net als een van je ouders geregeld ’s nachts je bed uit? Wie weet is er sprake van een medische klacht die in de familie zit. Of je hebt het drinkpatroon van je ouders geërfd. Dat kan natuurlijk ook.

Feit is dat ruim 10% van de volwassenen last heeft van nycturie. Hoe ouder je bent, het erger het wordt. Vooral boven je 50e nemen de nachtelijke uitstapjes richting toilet toe en vrouwen hebben er meer last van dan mannen.

Zo pak je nachtelijk plassen aan!

Omdat je niet zit te wachten op zaken als geheugenverlies, vermoeidheid, depressies en concentratieproblemen, wil je je nachtelijk probleem natuurlijk aanpakken. Zo doe je dat:

  • Zorg voor zo min mogelijk stress;
  • Zorg voor een goede nachtrust, o.a. door te slapen in een goed klimaat en op een matras dat bij je past;
  • Drink niet teveel 's avonds vóórdat je gaat slapen, drink juist overdag meer!
  • Laat een arts uitzoeken of het wellicht om een psychische of lichamelijke oorzaak gaat;
  • Ben je een man boven de 50? Laat je prostaat nakijken. Soms helpt een voedingssupplement, maar overleg dit eerst met je arts;
  • Dames: oefen je bekkenbodemspieren!

Hopelijk kom je met onze tips van dat irritante nachtelijke plassen af. Lukt het je niet en moet je accepteren dat een nachtelijk uitstapje naar het toilet routine blijft? Zorg er dan in elk geval voor dat je veilig van en naar het toilet loopt en kies voor uitstapverlichting. Op die manier hoef je in elk geval geen felle lamp aan te doen, struikel je niet over schoenen en kledingstukken en word je niet 100% wakker. En je partner trouwens ook niet ;-).

Meer Beter Bed Blogs: