Slaaptips voor de feestdagen

Je slaap- en leefritme wordt aardig in de war geschopt in de decembermaand. Terwijl je de benen onder je kont vandaan loopt om de deadlines op kantoor te halen, fix je tussendoor de kerstcadeaus en versier je de boom. Je verzint jouw gerecht voor het kerstdiner en vergeet natuurlijk geen enkele kerstborrel, kerstmarkt en eindejaarsreceptie. Is het eenmaal Kerst, dan nog is de rust ver te zoeken. Raakt je hoofd eindelijk je kussen na een wijntje te veel en een uitgebreide gourmetschotel, lig je weer wakker tot in de vroege uurtjes. Terwijl je morgenvroeg weer fris en fruitig wordt verwacht bij je schoonouders aan het kerstontbijt. Hoe krijg je dit in hemelsnaam voor elkaar allemaal?

 

1. Schuif eens wat vroeger aan de kerstdis 

Tijdens de feestdagen eet je meer en vetter dan normaal. Dat is nu eenmaal zo en zeg nou zelf: dat ga je mooi niet veranderen! Veel te lekker, de gevulde kalkoen van je tante, die zelfgebakken oliebollen en overheerlijke kerstkransjes. Wat wél haalbaar is, is ietsje vroeger eten. Als jullie rond vijf uur aan tafel gaan in plaats van tegen achten, is die varkenshaas met pepersaus weer verteerd tegen de tijd dat je je bedje opzoekt. En laat dat nou stukken lekkerder slapen. 

2. Doe water bij de wijn

Dat alcohol niet de beste match is met nachtrust is geen nieuws voor je. Na tig glühwein val je slechter in slaap, moet je vaker plassen ’s nachts en raken je slaapfases verstoord, waardoor je allesbehalve uitgerust wakker wordt. Om het over die kater ’s morgens nog niet eens te hebben. De schade is makkelijk te beperken door tussen de wijntjes door wat glazen water achterover te slaan. Wel te doen, toch?

3. Wandelen doet wonderen

Slapen met een volle maag is niet ideaal, zie punt één. Naast vroeger eten, is wandelen na het kerstdiner ook een goed idee. Met z’n allen nog reuzegezellig ook! Loop via de kerststal in het dorp of het voetbalveldje om de hoek en die hazenpeper en kerststol zijn zo verteerd. Een wandeling in de ochtend is ook geen slecht plan. Even die slechte dampen eruit en verse lucht erin. Je zult zien dat je stukken fitter aan de zoveelste kerstdag begint.

4. Maak een decemberplanning

Sommige gerechten van het kerstdiner kunnen prima van tevoren bereid worden, dat scheelt je een hoop nachtelijk gepieker en last minute kookstress. Hetzelfde geldt voor kerstcadeaus kopen, van kerstshoppen op het laatste moment wordt niemand vrolijk. Maak een planning voor alles wat je te doen staat, en je bespaart jezelf bergen decemberstress. We hoeven hopelijk niet meer uit te leggen dat je zonder stress stukken rustiger slaapt. 

5. Neem een dik dekbed en donkere slaapkamer

Donkere dagen en stille nachten vragen om een lekker dik winterdekbed. Van heerlijk dons of isolerend wol bijvoorbeeld. Kou lijden is anno 2017 echt niet meer nodig. Wat ook helpt om beter te slapen met winterse temperaturen, is een warme douche voor het slapen gaan en een slaapkamer waar geen daglicht binnendringt.

Onze slaapadviseurs geven je graag meer tips voor een ontspannen, rustige decembermaand. En rest van het jaar natuurlijk!

 

Meer Beter Bed Blogs: