17 december 2014

De uurtjes slaap voor middernacht tellen dubbel…

Slapen is gezond, dat weten we allemaal. Te weinig slaap zorgt voor een slecht humeur, een daling van je IQ en een hoger gewicht. Onder andere. En denk nou niet dat je er komt met wat uurtjes uitslapen op zondagochtend…

Hoeveel slaap heb je nodig?

Naast goed te eten en bewegen, is het aan te raden voldoende te slapen. Maar wat is nu voldoende? Iedereen is immers anders. Je hoort of leest vaak dat 8 uur per dag het gemiddelde is, maar sommige mensen komen prima weg met 6 uur en anderen zijn niet te genieten als ze minder dan 10 uur geslapen hebben. De meest eenvoudige manier om uit te vogelen hoeveel slaap jíj nodig hebt, is op een redelijk tijdstip naar bed te gaan zonder de wekker te zetten. Kijk de volgende ochtend hoe lang je hebt geslapen zonder dat je gewekt bent door kinderen, je partner, daglicht, lawaai of welke externe factor dan ook.

Vroeg naar bed of uitslapen?

Zei je moeder of oma vroeger ook wel eens dat de uren voor twaalven dubbel tellen? Ze had zeker een punt. Het is namelijk het meest natuurlijk om te slapen als het donker is. Bij het licht worden, komen er allerlei lichamelijke processen op gang zoals bijvoorbeeld je stofwisseling. Je slaapt dan simpelweg minder diep. Je kunt dus beter wat uurtjes meepikken vóór middernacht en vroeg opstaan, dan pas diep in de nacht gaan slapen en uitslapen tot halverwege de dag. Weer wat geleerd.

Meer weetjes over slapen 

  1. Slapers leven langer
    Onderzoek wijst uit dat mensen die voldoende slapen, langer leven. Slaap heeft blijkt zelfs meer invloed op je levensduur te hebben dan goede eetgewoontes, een gezond bewegingspatroon en je genenpakket!   

  2. Slapers zijn productiever
    Met een slaaptekort is het lastig concentreren en je kunt je minder makkelijk dingen herinneren. Ook het nemen van rationele besluiten wordt lastiger. Dus mensen die genoeg slapen, doen echt  meer op een dag en krijgen meer voor elkaar.

  3. Slapers zijn minder vaak ziek
    Zonder slaap kunnen je lichaam en geest niet goed functioneren. Slaap houdt je lichaamstemperatuur op peil en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel werkt zoals het moet werken. Als je dus structureel te weinig uren slaap meepikt, verzwakt je immuunsysteem en word je vatbaarder voor bacteriën en virussen.

  4. Slapers zijn mooier
    We hebben het niet voor niets over een schoonheidsslaapje! In je slaap vernieuwen huid- en haarcellen zich en slaapgebrek uit zich dus in onder andere doffe haren, meer rimpels en kringen rond je ogen.

  5. Slapers zijn vrolijker 
    Te weinig slaap zorgt voor een rothumeur en minder gevoel voor humor. Als je altijd moe bent, kun je ook nerveus of zelfs angstig worden, omdat je de dagelijkse stress moeilijk aankunt. Wil je lachen en relaxed door de dag komen? Zorg dan voor voldoende nachtrust!

  6. Slapers leven veiliger
    Door ernstig slaapgebrek gaan je reactievermogen en je coördinatie omlaag en dit kan minder fijne gevolgen hebben als je bijvoorbeeld in de auto zit, een machine bedient of moet keepen tijdens een hockeywedstrijd. Het is eigenlijk net als bij alcohol: van te weinig slaap word je trager en waziger.

De conclusie mag helder zijn; de slapers winnen het op alle fronten van de slapelozen. Genoeg slaap is overal goed voor. Dat wordt vroeg naar bed vanavond! Zonder wekker welteverstaan. Als je werkgever gaat piepen omdat je te laat komt morgen, strooi je gewoon even met argument 2. En voor 3, 5 en 6 is hij vast ook vatbaar…

Meer Beter Bed Blogs: