2 november 2017

Hét trucje waarmee je ontdekt hoeveel slaap je nodig hebt

Over slaapbehoefte en de ideale acht uur slaap is al een hoop geschreven. De resultaten van het ene onderzoek zijn nog niet gecommuniceerd of de volgende deskundige adviseert je alweer ‘gewoon te zorgen voor voldoende slaap’. Om nu voor eens en altijd te ontdekken hoe het zit voor jou, want het perfecte aantal uren slaap blijkt voor iedereen anders te zijn, hebben we een simpele truc. Na tien dagen uitproberen weet je precies hoeveel slaap je nodig hebt. Voortaan heb jij die wekker niet meer nodig en stap je uitgerust je bed uit!

Slaapbehoefte is persoonlijk 

Niet de acht uur is gemiddeld, maar 7,5 uur slaap, zo blijkt. Uit het woordje gemiddeld kun je al opmaken dat voor de één 6,5 uur ideaal is, en voor de ander 8,5. Ieder lichaam is anders en – let op, dit is interessante en wellicht nieuwe informatie voor je - ieders slaapcycli verlopen in een ander tempo. Het gaat erom dat je ’s nachts alle slaapcycli doorloopt. Gemiddeld maken we vijf cycli van 90 minuten door, vandaar de 7,5 uur. Het kan best zijn dat jouw cycli 100 minuten per stuk duren of juist sneller verlopen dan 90 minuten, waardoor je na 6,5 uur al uitgeslapen bent. 

Hoe bereken je jouw slaapbehoefte?

Oké, handig om te weten dit. Maar hoe weet je nu hoe lang jouw slaapcycli duren en hoe lang jij dus in dromenland zou moeten verblijven? Hier komt de truc. Over 10 dagen is het mysterie opgelost.

  1. Begin met de gemiddelde 7,5 uur als uitgangspunt.
  2. Kijk hoe laat je normaal gesproken opstaat ’s morgens en tel vervolgens 7,5 uur terug. Moet je om half 7 je bed uit? Dan ga je dus om 11 uur slapen om die 7,5 uur slaap te realiseren.
  3. Ga gedurende 10 dagen om 11 uur naar bed.
  4. Na deze 10 dagen is het tijd om te evalueren. Word je inmiddels wakker net voordat je wekker begint te piepen? Dan zit je met die 7,5 uur helemaal goed. Heb je na deze periode van 10 dagen nog steeds een indringend alarm nodig om weer op aarde te komen, dan ga je voortaan een half uur vroeger slapen. Je kunt je bedtijd zo steeds een half uurtje opschuiven, net zolang totdat je uit jezelf wakker wordt en de wekker in de kliko kunt gooien.


Rest ons nog je relaxte nachten en productieve dagen toe te wensen. Sweet dreams!

Meer Beter Bed Blogs: