Wij Nederlanders zijn steeds meer bezig met onze gezondheid. Zo zijn we de afgelopen jaren collectief meer gaan bewegen en eten we gezonder. Meer fruit, minder vlees en minder suikerhoudende dranken. Toch is er een gebied waarop de volksgezondheid nog grote stappen kan zetten. Een dagelijkse activiteit die we vaak over het hoofd zien, maar die minstens zo belangrijk is voor onze gezondheid: slapen.
Maar liefst een derde van ons leven brengen we slapend door. Maar veel mensen, meer dan de helft van alle Nederlanders, is ontevreden over hun slaap. En dat is jammer, want een goede nachtrust kan veel doen voor je gezondheid.”
Een goede versus een slechte nacht, de volgende dag merk je gelijk het verschil in hoe je je voelt, qua humeur en hoe scherp je bent. Goed slapen betekent je letterlijk beter voelen. Bovendien maakt voldoende slaap je gezonder. Hoe dat zit? Het vermindert bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekte, Alzheimer, obesitas en depressiviteit.
Voor een goede nachtrust moet een volwassene gemiddeld tussen de 7 en 8 uur slapen. Om te zorgen dat je in slaap valt, maakt de pijnappelklier in je hersenen melatonine aan. De werking van de klier is gekoppeld aan het licht. Wordt het donkerder dan begint de aanmaak van melatonine. Daarmee wordt de aanmaak van adrenaline geremd, je wordt minder alert en je lichaam bereidt zich voor op de nacht. Je valt in slaap. Het tegenovergestelde gebeurt als het ochtend wordt. Je ogen vangen licht op, je maakt weer adrenaline aan en wordt langzaam wakker.
Toch is genoeg en goed slapen voor lang niet iedereen vanzelfsprekend. Gelukkig zijn er gadgets en technologieën die hierbij kunnen helpen.
Om slapend Nederland op weg te helpen, hebben we de mini-documentaire 'Goed slapen, is goed leven' gemaakt. Laat je bijpraten over hoe je je nachtrust kunt verbeteren, hoe bedrijven daarop inspelen en hoe ook gadgets hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren. En dit alles op een zo duurzaam mogelijke manier. Van smart watches die je slaap tracken tot het vinden van het ideale matras op basis van persoonlijke data.
Bekijk hier de uitzending: