10% éxtra korting* Gebruik code: zomer10 - Deze actie geldt nu nog: 

: :

Slaapverlamming

Ben je zojuist ontwaakt uit een diepe slaap en kun je helemaal niets meer bewegen? Grote kans dat je last hebt van slaapverlamming. Soms gaat slaapverlamming gepaard met een nachtmerrie waardoor het enorm angstaanjagend kan zijn. Lees snel verder en kom erachter wat slaapverlamming precies is, hoe dit fenomeen ontstaat en wat je kunt doen bij slaapverlamming.

Wat is slaapverlamming?

Slaapverlamming, soms slaapparalyse genoemd, is een vervelend slaapprobleem waarbij je vlak voor je REM-slaap (of net na de REM-slaap) wakker bent, maar je lichaam helemaal niet kunt bewegen (verlamming). Dat je lichaam verlamt tijdens het slapen, is eigenlijk heel normaal. Het is namelijk niet de bedoeling dat je ‘s nachts zomaar uit bed stapt. Bij slaapverlamming is je lichaam alleen nog verlamd terwijl je hersenen al gewoon wakker zijn. En dit kan heel beangstigend zijn. Slaapparalyse kan daarnaast ook gepaard gaan met enge nachtmerries, waardoor dit slaapprobleem door velen wordt ervaren als een hele nare ervaring.

Wat zijn de oorzaken van slaapverlamming?

Slaapverlamming/ slaapparalyse komt voornamelijk voor bij tieners, maar komt daarnaast ook regelmatig voor bij zowel vrouwen en mannen van elke andere leeftijd. Er zijn enkele oorzaken die ervoor zorgen dat je slaapverlamming krijgt:

  • Je hebt last van slaaptekort
  • Je slaapt op hele verschillende en afwijkende tijden
  • Je hebt last van stress
  • Je slaapt op je rug
  • Je gebruikt bepaalde medicatie

Hoe herken je slaapparalyse?

Je kunt in principe zelf constateren of je slaapverlamming hebt. Als je regelmatig merkt dat je ‘s nachts een paar seconden niet kunt bewegen of praten terwijl je wel wakker bent, is de kans groot dat je slaapverlamming of slaapparalyse hebt. Naast het gegeven dat je je niet kunt bewegen of praten als je wakker wordt, zijn er nog een aantal factoren waaraan je kunt herkennen dat je last hebt van slaapverlamming zoals:

  • Je hebt last van hoofdpijn of andere pijn in je lichaam
  • Je hebt last van een verstikkend gevoel
  • Je ervaart angst of paniek
  • Je ervaart een zweverig gevoel
  • Je hoort of voelt suizen en bonzen in je hoofd en/of oren
  • Je hebt het idee dat er een persoon in de kamer is
  • Je krijgt hallucinaties

Wat te doen bij slaapverlamming?

Slaapverlamming duurt meestal maar een paar seconden tot een paar minuten en gaat gelukkig vaak vanzelf weer over. Het kan erg angstaanjagend zijn en kan daarnaast slecht voor je gezondheid zijn als je te weinig slaap krijgt. Een slaaptekort kan zorgen voor extreme vermoeidheid waardoor je overdag minder goed kunt functioneren. De onderstaande tips kunnen helpen om sneller uit de slaapparalyse te komen:

  • Focus op beweging
  • Focus op een specifiek lichaamsdeel bijvoorbeeld je vinger of teen
  • Probeer niet op je rug in slaap te vallen
  • Verminder stress

Slaap jij meerdere nachten per week slecht als gevolg van slaapverlamming? En heb je bovenstaande tips ook al geprobeerd? Vraag dan je huisarts om advies. Samen kunnen jullie kijken naar de juiste behandeling van slaapverlamming.