Black Friday Week! 15% korting op bijna alles met code: BLACKFRIDAY

0 : 9 : 12
7

7 hulpmiddelen om heerlijk in slaap te vallen

Niet kunnen slapen. Een veelvoorkomend verschijnsel. En ook een heel vervelende. Een keer niet zo snel in slaap vallen is nog niet zo erg. Maar gebeurt dit een paar keer in de week dan wordt het een ander verhaal. Ongeveer 10 procent van de Nederlanders heeft last van een chronisch slaaptekort. Gelukkig hoef je écht niet meteen naar de slaappillen te grijpen. Deze 7 hulpmiddelen helpen je al een heel eind op weg bij het aanpakken van je slaapproblemen.

 

Blog Tips bij slaapproblemen

1. Lavendelolie

Lavendel heeft van nature een slaperige werking op ons brein. In de hersenen zorgt lavendel voor de aanmaak van het stofje serotine. Serotine geeft ons een aangenaam gevoel, maar zorgt ook voor een harmonieuze kalmte en een betere slaap door de stimulering van melatonine. Druppels eens wat lavendelolie op je kussen of voeg wat druppels toe aan het laatste spoelwater van de was van je beddengoed. Dat wordt genieten van een heerlijke geur én een heerlijke nachtrust!

2. Kruidenthee

Wist je dat ook thee je kan helpen om beter te slapen? Tenminste, kruidenthee. In gewone thee zit namelijk theïne, een vorm van cafeïne. Ja precies, dat stofje waar je juist alert en wakker van blijft. Kruidenthee dus! Hét ideale slaapmiddel. Verschillende kruiden schijnen namelijk goed te helpen bij slaapproblemen. Vooral kamille, munt, valeriaan, passiebloem, citroenbalsem en (ja daar is ‘ie weer!) lavendel. De verschillende kruiden in thee zorgen voor ontspanning en een kalm gevoel waardoor jij sneller in dromenland bent. 

3. Beker warme melk

Grootmoeders recept van een beker warme melk voor het slapengaan is echt zo gek nog niet! In melk vind je het stofje tryptofaan, dat wordt omgezet naar serotine. Het stofje dat je ook terugvindt in lavendel en zorgt voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Ondanks dat het nog nooit wetenschappelijk bewezen is dat een glas warme melk inderdaad je nachtrust bevordert, zeggen wij: gewoon doen! Wetenschappelijk bewezen of niet, als het werkt, werkt het. Waarom zou je het niet proberen als zoveel mensen er baat bij hebben?

4. Bananen

Jazeker, bananen hebben een positieve werking op je nachtrust. Oók in een banaan zit het aminozuur tryptofaan. Het stofje waarvan we eerder al zeiden dat dit zorgt voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daarnaast zit er magnesium én kalium in bananen. Beide stoffen zorgen voor een kalmerend effect en ontspannen spieren. Zzzzzzz….

5. Een slaapvriendelijke slaapkamer

Met wat kleine aanpassingen in je slaapkamer, kun je het in slaapvallen al voor een heel groot deel verbeteren. Verlaag bijvoorbeeld de temperatuur. Zorg ervoor dat er frisse, koude lucht in je slaapkamer komt, door het raam altijd een stukje open te zetten. Verban alles uit de kamer dat licht geeft of onnodig geluid maakt. Geen afleiding please! Een goed voorbeeld is de wekker. Oké, ’s ochtends gaat hij je zeker helpen, maar zorg ervoor dat hij tijdens de nacht niet in het zicht staat. Een grote kans dat jij je anders alleen maar druk maakt door de voorbij tikkende seconden, minuten of uren…

6. Ontspanningsoefeningen

Met simpele ontspanningsoefeningen bereid je je lichaam en geest voor op de nacht en het slapen. De oefeningen laten de laatste spanning uit je lichaam verdwijnen. Iets dat je zeker gaat helpen! Een goede oefening is bijvoorbeeld het focussen op het ademhalen door je linker neusgat. Hiermee zou je namelijk jezelf kunnen kalmeren. Ga op je rechterzij liggen, sluit je ogen, je rechter neusgat en adem diep in door je linker neusgat. Doe dit 10x diep in en uit op dezelfde manier. Houd je ogen dicht, ga lekker liggen en hervat je normale ademhaling.

7. Melatonine

Melatonine is een hormoon dat een belangrijke rol speelt in je slaap-waakritme. Het hormoon zorgt er namelijk voor dat we slaperig worden zodra het donker wordt. Melatonine kun je ook als natuurlijk middel kopen bij de drogist om te gebruiken bij slapeloosheid. Wanneer je dit inneemt op het moment dat jouw natuurlijke melatonineafgifte nog niet op gang is, kan het ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt.