18 oktober 2015

Masterclass hoeslaken opvouwen

Iedereen heeft er wel eens last van, de after lunch dip. Het liefst doe je je ogen even dicht na je boterhammetje. Niet zo gek, de meeste mensen hebben zo’n dipje, ongeveer acht uur nadat ze wakker worden. Goed nieuws: onderzoek heeft uitgewezen dat een kort dutje, de zogenaamde powernap, allerlei voordelen met zich meebrengt. Ook voor je werkgever. We zetten ze graag op een rij!

 

Powernap

 

De feiten over slaap

Je lichaam heeft 7 à 8 uur slaap per dag nodig. Gek genoeg kan te veel slaap – meer dan 9 uur – ook gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die meer dan 9 uur per dag slapen minder lang leven dan diegenen die 8 uur slapen.

De voordelen van een 20 minuten powernap

(Allemaal wetenschappelijk bewezen!)

  1. Meer rust: 20 minuten slaap in de middag biedt meer rust dan 20 minuten méér slaap in de ochtend.

  2. Minder stress: Je hebt minder stress; ook na een dutje van minder dan 20 minuten voel je je verfrist en meer gefocust.

  3. Alert: Je bent alerter en productiever.

  4. Gezond! Het is goed voor je gezondheid, in het bijzonder voor je hart. Het is algemeen bekend dat mensen in landen waar siësta’s een gewoonte zijn minder last van hartziekten hebben. Daarnaast bevordert een dutje je hormoonhuishouding en lichaamscel-reparatie.

  5. Geheugen: Je geheugen werkt beter en je kunt beter leren. Mensen die powernappen scoren hoger in intelligentietests, kunnen zaken beter onthouden en vertonen meer capaciteit.

  6. Sport: Je sport beter. Krijg je voldoende slaap dan sport je langer, sneller, efficiënter en aandachtiger.

  7. Creatief: Het stimuleert je creativiteit. Een powernap, even wegstappen van een probleem of project, verfrist de hersenen en kan leiden tot betere ideeën op een later tijdstip. Powernapping geeft je hersenen namelijk de ruimte om de losse verbanden te leggen, die noodzakelijk zijn voor creatief inzicht. En je hoeft je niet eens schuldig te voelen, omdat even de tijd nemen voor jezelf in dit geval de zaken op lange termijn vooruit kan helpen.

  8. Het heft de nadelen op van nachtelijk woelen en draaien. Een slechte nachtrust stresst lijf, leden en hoofd. Je metabolisme raakt in de war. Je hormoonproductie raakt in de war en het verstoort het vermogen koolhydraten op te nemen.

  9. Slaperigheid: Het beschermt je tegen slaperigheid. Mensen die laat op moeten blijven of de hele nacht moeten werken, zoals mensen die ploegendiensten werken, studenten en piloten op intercontinentale vluchten, hebben baat bij een dutje van 2 of 4 uur. Het maakt hen de volgende dag alerter.

Pak wat je pakken kan, al is het maar 5 minuutjes

Heb je geen tijd voor een 20 minuten powernap? Ook al heb je maar 5 minuten de tijd voor een dutje, pak ze dan! Doe gewoon je ogen dicht. Zelfs een kort moment van rust zorgt ervoor dat stress vermindert en dat je rustiger wordt. Het kan net het verschil maken om met meer energie je taken van de rest van de dag uit te voeren.

Creëer de perfecte condities voor een powernap

  • Psychologisch: overtuig jezelf ervan dat je niet lui bent, een powernap maakt je productiever en alerter.

  • Probeer in de ochtend of net na de lunch te dutten. Doe je een dutje op de late middag, dan blijf je je nadien wellicht slaperig of duizelig voelen.

  • Vermijd de inname van grote hoeveelheden cafeïne, vet eten en voedsel met suikers, die het vermogen in slaap te vallen verstoren.

  • Eet in plaats daarvan, een uur of twee voor een dutje, voedsel met een hoog calcium- en eiwitgehalte dat slaap stimuleert, zoals vis, zuivelproducten en bonen.

  • Vind een prettig stil plekje, waar je niet gestoord wordt door mensen of telefoons.

  • Probeer je slaapplek te verduisteren of draag een oogmasker. Duisternis stimuleert de aanmaak van melatonine, het slaapverhogende hormoon.

  • Je lichaamstemperatuur daalt tijdens de slaap, zorg voor een aangename temperatuur in de ruimte waar je slaapt of gebruik een deken.

  • Lig je in een prettige houding om in slaap te vallen, zet dan de wekker voor de gewenste slaaptijd.

 

Beroemde powernappers

Ja, zelfs dat is onderzocht! Een powernap is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet voor luie of depressieve mensen. Beroemde nappers zijn Bill Clinton, Lance Armstrong, Leonardo da Vinci en Thomas Edison.

Een lekker kussen

Wil je ultra-productief zijn en de toppen van je kunnen bereiken? Leg regelmatig je hoofd even te rusten. Op een van de kussens uit de Beter Bed collectie bijvoorbeeld, waarbij je geen last hebt van een zere nek.  Probeer het eens, je zult versteld staan van het resultaat!

Meer Beter Bed Blogs: