Powernap: hoe lang, waarom en hoe laat?

Iedereen heeft er wel eens last van, de after lunch dip. Het liefst doe je je ogen even dicht na je boterhammetje. Niet zo gek, de meeste mensen hebben zo’n dipje, ongeveer acht uur nadat ze wakker worden. Goed nieuws: onderzoek heeft uitgewezen dat een middag dutje, de zogenaamde powernap, allerlei voordelen met zich meebrengt. Ook voor je werkgever!

Hoe lang duurt een powernap?

Volgens de meeste onderzoeken is een powernap van ongeveer 20 minuten het meest effectief. Tijdens deze 20 minuten blijf je in lichtere slaap en hierdoor wordt je ook weer makkelijk wakker. Slaap je langer dan dit, bijvoorbeeld een uur, kom je in je REM-slaap. Dan zul je zien dat je een stuk meer moeite hebt om weer wakker te worden. Heb je geen tijd voor 20 minuten powernap? Al heb je maar 5 minuten de tijd voor een middagdutje, pak ze dan! Doe gewoon je ogen dicht. Zelfs een kort moment van rust zorgt ervoor dat stress vermindert en dat je rustiger wordt. Het kan net het verschil maken om met meer energie je taken van de rest van de dag uit te voeren.

 

Waarom een powernap?

Je doet een powernap meestal om slaaptekort in te halen. Bijvoorbeeld na een avond lang doorwerken of een avondje uit. Als je echt veel slaap hebt gemist zou je eigenlijk ongeveer 90 minuten willen powernappen. Dan doorloop je namelijk een volledige slaapcyclus. Maar uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een kort middagdutje al positief effect heeft op je functioneren. Elk persoon reageert anders op het doen van een powernap, maar over het algemeen verbetert het je creativiteit en je alertheid. Tegelijkertijd verlaagt het doen van een dutje je stress niveau. We zetten alle voordelen (allemaal wetenschappelijk bewezen!) hieronder voor je op een rijtje:

 Meer rust

20 minuten powernap in de middag biedt meer rust dan 20 minuten méér slaap in de ochtend.

 Minder stress

Je hebt minder stress; ook na een middagdutje van minder dan 20 minuten voel je je verfrist en meer gefocust.

 Alert

Je bent na een powernap alerter en productiever.

 Gezond!

Het is goed voor je gezondheid, in het bijzonder voor je hart. Het is algemeen bekend dat mensen in landen waar middagdutjes een gewoonte zijn minder last van hartziekten hebben. Daarnaast bevordert een dutje je hormoonhuishouding en lichaamscel-reparatie.

 Geheugen

Je geheugen werkt beter en je kunt beter leren. Mensen die powernappen scoren hoger in intelligentietests, kunnen zaken beter onthouden en vertonen meer capaciteit.

 Sport

Je sport beter. Krijg je voldoende slaap dan sport je langer, sneller, efficiënter en aandachtiger. Een powernap helpt daarbij.

 Creatief

Het stimuleert je creativiteit. Een powernap, even wegstappen van een probleem of project, verfrist de hersenen en kan leiden tot betere ideeën op een later tijdstip. Powernapping geeft je hersenen namelijk de ruimte om de losse verbanden te leggen, die noodzakelijk zijn voor creatief inzicht. En je hoeft je niet eens schuldig te voelen, omdat even de tijd nemen voor jezelf in dit geval de zaken op lange termijn vooruit kan helpen.

 Rustig slapen

Het heft de nadelen op van nachtelijk woelen en draaien. Een slechte nachtrust stresst lijf, leden en hoofd. Je metabolisme raakt in de war. Je hormoonproductie raakt in de war en het verstoort het vermogen koolhydraten op te nemen.

 Slaperigheid

Het beschermt je tegen slaperigheid. Mensen die laat op moeten blijven of de hele nacht moeten werken, zoals mensen die ploegendiensten werken, studenten en piloten op intercontinentale vluchten, hebben baat bij een powernap van 2 of 4 uur. Het maakt hen de volgende dag alerter.

 

Hoe laat doe je een powernap?

Het ideale moment om een powernap te doen is volgens het boek ‘Brain Rules’ tussen 2 en 3 uur ‘s middags. Dit is ongeveer 7 á 8 uur nadat je wakker bent geworden. Echter hebben niet veel mensen rond dit tijdstip tijd voor een middagdutje. Jammer! Het wordt overigens afgeraden om te laat op de dag nog een powernap te doen. Het heeft kan dan namelijk een negatief effect op je nachtrust hebben. Daarnaast helpt een powernap ook niet tegen een jetlag

 

Creëer de perfecte condities voor een powernap

Psychologisch: overtuig jezelf ervan dat je niet lui bent, een powernap maakt je productiever en alerter.

Probeer in de ochtend of net na de lunch te dutten. Doe je een dutje op de late middag, dan blijf je je nadien wellicht slaperig of duizelig voelen.

Vermijd de inname van grote hoeveelheden cafeïne, vet eten en voedsel met suikers, die het vermogen in slaap te vallen verstoren.

Eet in plaats daarvan, een uur of twee voor een powernap, voedsel met een hoog calcium- en eiwitgehalte dat slaap stimuleert, zoals vis, zuivelproducten en bonen.

Vind een prettig stil plekje, waar je niet gestoord wordt door mensen of telefoons.

Probeer je powernap-plek te verduisteren of draag een oogmasker. Duisternis stimuleert de aanmaak van melatonine, het slaapverhogende hormoon.

Je lichaamstemperatuur daalt tijdens de slaap, zorg voor een aangename temperatuur in de ruimte waar je slaapt of gebruik een deken.

Lig je in een prettige houding om te powernappen, zet dan de wekker voor de gewenste slaaptijd.

 

Beroemde powernappers

Ja, zelfs dat is onderzocht! Een powernap is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet voor luie of depressieve mensen. Beroemde nappers zijn Bill Clinton, Lance Armstrong, Leonardo da Vinci en Thomas Edison.

 

Een lekker kussen

Wil je ultra-productief zijn en de toppen van je kunnen bereiken? Begin met middagdutjes! Leg regelmatig je hoofd even te rusten. Bijvoorbeeld op één van de kussens uit de Beter Bed collectie. Dan geniet jij van een heerlijke powernap zonder daarna last van je nek te hebben! Probeer het eens, je zult versteld staan van het resultaat!

Meer Beter Bed Blogs: