Beter slapen

Slaapmiddelen

Slaapmedicatie: zo’n 12% van de Nederlanders gebruikt ze. Om minder te piekeren, sneller in slaap te vallen, minder vaak wakker te worden en vaster te slapen. Een slaappil is op zich een logische keuze als je lijdt aan slapeloosheid, maar met het grijpen ernaar doe je vaak meer kwaad dan goed! Wat zijn de bijwerkingen? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over slaapmiddelen: de gevolgen, of het gevaarlijk is en wat de alternatieven zijn.

Slaapmiddel: wat is dat?

Een slaapmiddel is een tijdelijke medicatie die je helpt om te slapen. Er zijn verschillende soorten slaapmiddelen. Ze verschillen onderling in werkingsduur en bijwerkingen. Het meest voorkomende slaapmiddel is Benzodiazepinen. De onderstaande slaapmiddelen behoren tot benzodiazepinen:

  • Oxazepam: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven wanneer je last hebt van angst, gespannenheid, ontwenningsverschijnselen en slapeloosheid.
  • Temazepam: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven wanneer je last hebt van slapeloosheid.
  • Zolpidem: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven wanneer je slaapproblemen hebt.
  • Zopiclon: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven als kortdurige behandeling bij slaapproblemen en slapeloosheid.
  • Diazepam: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven wanneer je last hebt van angst, paniek, slapeloosheid, spierkramp, epilepsie en gespannenheid.
  • Lorazepam: dit slaapmiddel wordt voorgeschreven wanneer je last hebt van slapeloosheid, epilepsie, paniek, misselijkheid door chemotherapie, onrust en ontwenningsverschijnselen. 

Maar wat doet een slaapmedicatie met je? Slaapmiddelen:

  • Zorgen ervoor dat je slaperig wordt door je zenuwstelsel af te remmen.
  • Geven je een rustig gevoel.
  • Verslappen je spieren.

Mocht je een slaapmiddel (willen) gebruiken, overleg dan altijd met je huisarts. Een slaapmiddel heeft namelijk bijwerkingen en lost niet de oorzaak op.

Gevolgen: vicieuze cirkel van slaaptekort

Veel mensen ervaren slaapgebrek. We hebben het druk, ervaren veel stress en komen steeds minder makkelijk tot rust. Veel mensen gebruiken daarom weleens een slaapmiddel. Het voordeel van het nemen van een slaapmiddel als oxazepam of temazepam is dat je er snel rustig van wordt. Ze hebben dus een positieve werking op korte termijn. Na langdurig gebruik raakt je lichaam er echter aan gewend en heeft het middel steeds minder effect. Je bent dan verslaafd. Dat is gevaarlijk.

De bijwerkingen van slaapmiddelen

Slaapmiddelen hebben veel negatieve bijwerkingen. Ze maken je suf en traag en veroorzaken spierzwakte. Ook kun je je met slaappillen veel minder goed concentreren en je coördinatievermogen gaat achteruit. Er treedt geheugenverlies en gewenning op. Neem je dus een slaapmiddel, dan verslechtert je functioneren overdag. Wat bijvoorbeeld te merken is tijdens het rijden. Van oxazepam en temazepam weten we verder dat het je vermogen tot dromen uitschakelt. De slaapmiddelen helpen je angsten te onderdrukken, die je anders uit je slaap zouden houden. Het is niet bekend wat de gevolgen zijn als je langere tijd niet droomt, maar vaststaat dat dromen een cruciale functie vervullen bij het verwerken van je emoties.

Afbouwen van slaapmiddelen

Afkicken van slaapmiddelen moet geleidelijk en onder goede begeleiding gebeuren. Slechts de helft van de mensen die aan slaapmiddelen verslaafd zijn, lukt het om echt te stoppen met de medicatie. De ontwenningsverschijnselen na het stoppen met slaappillen zijn groot. Je kunt onder andere last krijgen van:

  • Hartkloppingen
  • Diarree
  • Angstaanvallen
  • Prikkelbaarheid
  • Duizeligheid
  • Gejaagdheid

Natuurlijk slaapmiddel: alternatieven

Ben je op zoek naar een slaapmiddel zonder recept of wat doe je als je slecht slaapt en het gebruik van slaapmedicijnen wilt afbouwen? Natuurlijke slaapmiddelen kennen niet de negatieve bijwerkingen die voorgeschreven slaapmiddelen wel kennen. De volgende natuurlijke producten kunnen je helpen om te slapen:

  • Lavendel of salie: een paar druppels lavendelolie of salie-olie (op je polsen of op je kussensloop) kan rustgevend werken.
  • Melatonine: dit is een natuurlijk middel wat helpt bij het inslapen en doorslapen. Het is een hormoon dat door de pijnappelklier in de hersenen wordt gemaakt. De melatonine afgifte komt ‘s avonds op gang. Onder invloed van licht wordt de afgifte weer minder. Als je melatonine inneemt op het moment dat de natuurlijke melatonine afgifte nog niet op gang is, kan het de tijd tot het in slaap vallen verkorten.
  • Valeriaan: is een kruidachtige plant, waarvan de extracten effectief kunnen zijn bij slapeloosheid. Je kunt valeriaan kopen in tabletvorm.
  • Thee: er zijn veel soorten kruidenthee die je helpen je slaapproblemen tegen te gaan. Denk aan rooibosthee, kamillethee en valeriaanthee. Ook passiebloem en citroenmelisse kunnen helpen.
  • Melk: warme melk met honing schijnt goed te helpen tegen slaapproblemen. Je kunt ook anijs of uien in je melk doen.

Liever helemaal geen slaapmiddelen meer? Het beste is het om het bij de bron aan te pakken en de oorzaak van je slapeloosheid weg te nemen. Heb je onverwerkte emoties of stress? Ga eens langs je huisarts. Heb je misschien een nieuw matras nodig? Is het te warm of koud in je slaapkamer of lig je in een verkeerde slaaphouding? Onze slaapadviseurs denken graag met je mee, zodat je weer aan slapen toekomt.

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Advies nodig?
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing