Koude voeten in bed: met deze 6 tips is dat verleden tijd

Het is weer winter. Je stapt je bed in om heerlijk te gaan slapen, maar vervolgens lig je  (voor je gevoel) nog úren wakker met voeten als ijsklompjes. Herkenbaar? Logisch, want ongeveer 1 op de 3 vrouwen heeft last van koude voeten in bed. Wat zijn de oorzaken, maar vooral: wat kun je eraan doen? Lees onze handige tips!

Koude voeten in bed

Koude voeten: typisch een vrouwelijke kwaal

 
Waar
snurken meer een mannending is, is het hebben van koude voeten een typische vrouwenkwaal. Vaak wordt de man dan ook lekker als menselijke kachel gebruikt om de koude voeten tegenaan te houden. Maar waarom hebben vrouwen hier zoveel vaker last van dan mannen? Dit komt doordat vrouwen meer vet- en minder spiermassa hebben. Spiermassa produceert warmte, daardoor hebben mannen het dus minder vaak koud. 

Daarnaast heeft het met je doorbloeding te maken. De bloedcirculatie wordt door het hormoon oestrogeen (vrouwelijk geslachtshormoon) beïnvloed en hierdoor kunnen koude voeten ontstaan. 

Bovendien daalt je lichaamstemperatuur wanneer de omgevingstemperatuur daalt. Je bloedvaten trekken samen, zodat er zo min mogelijk warmte kan ontsnappen. De doorbloeding in de voet vermindert. Resultaat: koude voeten.  

Waarom ingrijpen tegen koude voeten?

De invloed van de temperatuur in bed is een van de meest onderschatte onderdelen van het slapen. Het gevolg van in bed stappen met koude voeten is simpel: je kunt gewoonweg écht niet slapen, waardoor je de volgende dag niet fit opstaat. Terwijl je wakker ligt door je koude voeten, begint je hoofd te malen... hierdoor kun je nóg moeilijker in slaap komen. Vervolgens kijk je op je wekker en zie ook nog eens dat je nog maar 6 uurtjes kunt slapen. AAARGH! Je komt in een soort vicieuze cirkel terecht. Tijd om in te grijpen dus. Maar hoe dan? 

 

Tips tegen koude voeten in bed  

 

Tip 1: Kies het juiste dekbed

Of je het warm of koud hebt in bed wordt voor 80% bepaald door je dekbed. Het is dan ook belangrijk om hier eens kritisch naar te kijken als je last hebt van koude voeten in bed. Dons en wol zijn zeer geschikt voor mensen die het sneller koud hebben. Let bijvoorbeeld bij een donzen dekbed op het donspercentage: hoe hoger het percentage dons hoe lichter en warmer het dekbed. En een wollen dekbed warmt super snel op. Kies ook voor een dekbedovertrek van flanel, want dit is extra fijn voor ons koukleumen. Het katoen is geruwd, waardoor het zich sneller aan je lichaamstemperatuur aanpast.  

 Tip 2: Gebruik hulpmiddelen

Er zijn tal van hulpmiddelen die je kunt gebruiken wanneer je last hebt van koude voeten. Bijvoorbeeld door sokken aan te trekken in bed. Het is even wennen, maar het helpt wel. En zodra je opgewarmd bent, kunnen ze natuurlijk weer uit. Een kersenpittenzak of warme kruik in je bed leggen bij het voeteneind, ongeveer 10 minuten voordat je naar bed gaat, zorgt er ook voor dat je in mum van tijd weer warme voeten krijgt. Ga jij graag voor het ultieme gemak en comfort? Dan past een elektrische deken meer bij jou. 

Combineer bovenstaande met elkaar als je echt niet van de koude voeten afkomt!  

Tip 3: Meer beweging = minder koude voeten

Van sporten krijg je het warm. Dat weet iedereen. Maar toch wordt dit vaak vergeten als je koude voeten hebt. Dus: breng je bloedcirculatie op gang door te gaan wandelen, sporten of simpelweg oefeningen voor je voeten te doen. Je kunt bijvoorbeeld een oefening doen waarbij je op je tenen gaat staan, langzaam terugzakt zodat je hele voet op de grond staat en daarna doorzakken naar je hiel. Je kunt zelfs oefeningen doen terwijl je zit (of ligt): draai rondjes met je enkels. Simpel én doeltreffend! 

koude voeten in bed tip juiste Dekbedden
koude voeten in bed
Koude voeten in bed tip Warm en gezellig

Tip 4: Een warm (wissel)bad

Een warm bad helpt om je lichaam op te warmen. Wanneer je van het warme bad een wisselbad maakt (afwisselend warme en koude temperatuur) stimuleer je je bloedsomloop extra. Houd je voeten 2 tot 3 minuten in een warm bad en daarna 10 seconden in een koud bad. Wissel dit een keer of vijf af. Begin altijd met warm en eindig altijd met koud. Succes verzekerd!!

Tip 5: Voetmassage voor betere bloedcirculatie 

Masseer je voeten voor een betere bloedcirculatie. Gebruik een klein beetje lavendelolie bij je massage. Lavendel werkt rustgevend en heeft een positieve uitwerking op je slaapkwaliteit én je voeten voelen de volgende dag ook nog eens heerlijk zacht aan. Trek na afloop van de massage sokken aan om ze lekker warm te houden. 

Tip 6: Warm en gezellig

We beëindigen het rijtje tips met de meest simpele én gezellige manier om warme voeten te krijgen in bed. Dit blijft wat ons betreft toch nog altijd oud en vertrouwd: het opwarmen aan je partner!


Benieuwd welk dekbed bij jouw slaapklimaat past?

Bekijk ons dekbedadvies