Slaaptekort

Veel mensen hebben er last van: slaaptekort. De oorzaken voor slaapgebrek zijn uiteenlopend. Te druk met werk, te druk op school, te druk in je hoofd. Af en toe te weinig slapen is niet zo erg. Zeker niet als je het later weer inhaalt. Maar een langdurig slaaptekort is niet goed voor je gezondheid. Wil je weten wat je hier aan kan doen? Lees dan snel verder!

Oorzaken van slaaptekort

Slaaptekort kan meerdere oorzaken hebben en die oorzaken kunnen bij iedereen anders zijn. Sommige mensen hebben heel veel stress of piekeren de hele nacht waardoor ze niet kunnen slapen. Anderen hebben een verstoord bioritme door bijvoorbeeld een jetlag of nachtdiensten. Wat ook voor kan komen, is dat mensen fysieke problemen hebben waardoor ze slecht slapen. Bijvoorbeeld als mensen ‘s nachts pijn hebben door een operatie. Tot slot kunnen ook nachtmerries en zelfs je eetgewoonte slaapgebrek veroorzaken. Door voor het slapen nog calorierijk, kruidig of vettig te eten wordt je ‘s nachts sneller wakker. Je gaat namelijk meer transpireren en je kunt last van je buik krijgen.

Gevolgen van slaaptekort

Een slaapgebrek kan verschillende vervelende gevolgen hebben. Op de korte termijn zijn deze gevolgen niet zo erg. De meeste mensen kunnen hier gewoon mee leven. Op de lange termijn worden er echter gevaarlijke gevolgen gekoppeld aan te weinig slaap. We hebben de gevolgen van een slaaptekort hieronder voor je op een rijtje gezet. Heb je het idee dat je een langdurig slaaptekort hebt opgebouwd? Neem dan contact op met je huisarts.

Korte termijn

Op de korte termijn zijn de gevolgen van een slaaptekort vervelend, maar te overzien. Voorbeelden van korte termijn gevolgen zijn:

  • Slaperigheid
  • Hoofdpijn
  • Veel gapen
  • Slechte concentratie
  • Wallen

Lange termijn

De lange termijn gevolgen van slaapgebrek kunnen zeer ernstig zijn. Voorbeelden van lange termijn gevolgen zijn:

  • Een hoge bloeddruk
  • Een depressieve stemming
  • Vergeetachtigheid
  • Overgewicht

 

Slaaptekort inhalen

Er wordt wel eens gezegd dat slaaptekort inhalen niet mogelijk is, maar dat is een fabeltje. Wat wel waar is, is dat heel lang uitslapen niet werkt. Om je slaapgebrek weer in te halen kun je het beste regelmatig slapen en wat eerder naar bed gaan. Daarnaast kun je natuurlijk ook een powernap doen ‘s middags. Doe dit echter niet te laat op de dag want dan kan het zijn dat je ‘s avonds problemen krijgt met inslapen.

Slaaptips

Om beter te slapen en beter in te slapen kun je een aantal dingen doen of juist vermijden. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Vermijd schermen (blauw licht) een uur voordat je gaat slapen
  • Vermijd alcohol en natuurlijk cafeïne voor het slapen
  • Slaap in het weekend niet te lang uit
  • Ga overdag veel naar buiten. Veel licht overdag zorgt voor een goede werking van je biologische klok.
  • Zorg voor een temperatuur van ongeveer 18 graden in je slaapkamer
  • Sport ‘s avonds. Dan zijn je spieren helemaal moe en ontspannen als je gaat slapen