Beter slapen

Goed slapen is goed sporten en andersom

Als er iemand is voor wie slaap en ontspanning belangrijk zijn, is het de sporter wel. Omdat tijdens de slaap de spieren én geest herstellen. En ook een extra dutje overdag kan geen kwaad als je een sportieve prestatie neer wilt zetten. Maar vergeet zeker niet dat andersom sporten ook een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van jouw nachtrust. Wil jij graag het beste uit de combinatie slapen en sport halen? Hierbij een paar tips die je zelf kunt toepassen.

1. Ga voor de powernap

Moet je op sportief gebied presteren, maar heb je wat minder goede nachten achter de rug? Doe een powernap! Het liefst 30 minuten voor je training of wedstrijd. Niet alleen ben je dan alerter en scherper van geest, je kunt ook beter lichamelijk presteren en het zorgt voor een sneller herstel na de training.

2. Sport in de avond

Wat eerder onderzoek al wel heeft uitgewezen, is dat we over het algemeen ’s avonds fysiek het best presteren. Dit komt door het oplopen van onze lichaamstemperatuur gedurende de dag en de hoeveelheid door onze spieren opgenomen zuurstof. Heb je een keuze en wil je winnen of alles uit je training halen? Ga dan in de avond sporten.

3. Beweeg overdag, slaap beter

Beweging overdag komt de nachtrust ten goede, zover is duidelijk. Doordat je lichaamstemperatuur en hartslag omhoog gaan tijdens het sporten, worden deze enkele uren na het sporten weer lager dan bij mensen die niet sporten. Ook daalt je bloeddruk bij regelmatig sporten. Dit alles helpt om sneller in slaap te vallen en beter te slapen. Dus: beweeg gedurende de dag dus zoveel mogelijk. Neem eens wat vaker de trap, ga een blokje om met de hond (van de buren) of ga met de fiets naar je werk. Alle beetjes helpen!

4. Stop 2 uur voor bedtijd met sporten

Beweging overdag is goed, maar intensief sporten nét voordat je moet gaan slapen weer niet. Kies bij voorkeur vanaf 2 uur voordat je wilt gaan slapen voor rust. Dat lesje spinning om 20.00 uur wordt dus niet voor niets zo druk bezocht!

5. Sport meer, pieker minder in bed

Door intensieve beweging komen er allemaal stofjes in je hersenen vrij die zorgen voor een goed en ontspannen gevoel. En als jij je goed voelt, pieker je minder snel in bed. Je lichaam breekt ook nog eens het stresshormoon cortisol sneller af waardoor je beter ontspant. En hoe meer ontspannen jij in bed ligt, hoe sneller je in dromenland bent!

3x ontspanningsoefeningen voor het slapen

Blogs per tag

Over de auteur

Slaapadviseur

Weet alles over slapen.

Meer over Sanne
Advies nodig?
Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing