20 juni 2016

De invloed van maanstanden op je slaap

Slaap je iedere maand standaard een paar nachten minder goed? Misschien heeft het wel te maken met de stand van de maan. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de volle maan ons slaapgedrag niet al te positief beïnvloedt. Hoe dat komt? We leggen het graag even uit. En geven meteen wat tips mee. Slaap je de eerstvolgende volle maan heerlijk door!

Biologische maanklok

Al langer was bekend dat sommige insecten en reptielen een biologische ‘maanklok’ hebben. Dat ook mensen beïnvloed worden door de stand van de maan is nu bewezen. De Universiteit van Basel in Zwitserland bestudeerde een aantal proefpersonen tijdens hun slaap. Onderzoekers controleerden de hersenactiviteit, oogbewegingen en hormoonschommelingen. Zij ontdekten dat de proefpersonen rond volle maan circa vijf minuten langer nodig hadden om in slaap te vallen. En dat ze gemiddeld 20 minuten korter sliepen dan bij andere maanstanden. Bovendien hadden ze lagere melatoninewaarden en verminderde de hersenactiviteit die bij een diepe slaap hoort met 30 procent. De proefpersonen gaven zelf ook aan minder goed geslapen te hebben na een volle maan.

Volle maan is lastig slapen gaan. De verklaring?

Aangezien kunstlicht tegenwoordig een flinke invloed heeft op ons dag- en nachtritme, is het best opvallend dat de maan ons slaapgedrag nog zo beïnvloedt. Het hoe en waarom is dan ook niet helemaal duidelijk. Mogelijk heeft het te maken met onze evolutie. Misschien moesten we in de oertijd bij veel maanlicht meer op onze hoede zijn voor roofdieren, en sliepen we daarom lichter? Een andere theorie is dat de energie van de maan die het water op aarde beïnvloedt (denk aan de zee; eb en vloed), ook van invloed is op ons lichaam. Dat bestaat tenslotte voor ongeveer 70 procent uit water.

Allemaal leuk en aardig, deze feitjes, maar zitten er ook voordelen aan slapen bij volle maan? Jazeker!

Volle maan? Doe er je voordeel mee!

De voordelen die een weerwolf volgens de verhalen ervaart bij een volle maan, zijn ook op ons mensen van toepassing. Niet dat je ineens zult veranderen in een flink uitgevallen wilde hond, maar bij een volle maan is de energie van de maan extra actief en aanwezig. Dat kan ervoor zorgen dat je:

  • je extra energiek voelt. Overdag, maar ook ‘s nachts;

  • je sterk en krachtig voelt;

  • zeer helder kunt nadenken;

  • een sterke drang hebt om dingen te creëren

De verschillende maanstanden

Dit alles bouwt zich langzaam op tijdens de verschillende maanstanden:

  • Nieuwe maan (ook wel donkere maan genoemd, omdat ze vaak onzichtbaar is). Dit is een goede tijd om aandacht te besteden aan nieuwe ideeën. Voor je werk, relatie en/of gezondheid.

  • Wassende maansikkel

  • Eerste kwartier. Dit is een goede tijd om je ideeën te versterken en je creativiteit in te zetten.

  • Wassende maan

  • Volle maan. De zon en de maan staan recht tegenover elkaar. Een periode waarin je inzicht kunt krijgen in de zaken die je eerder creëerde of wilt creëren.

Sommige mensen voelen rondom volle maan een extra sterke seksuele energie. Handig. Kom je slecht in slaap, kun je deze tijd mooi benutten op een andere manier. Die positieve energie oplevert!

In de periode van de afnemende maan heb je ook nog drie maanfases: de afnemende maan, het laatste kwartier en de afnemende maansikkel. Vooral in de periode van de afnemende maan kun je dingen goed afsluiten en loslaten en ruimte maken voor iets nieuws.

6 tips om tijdens volle maan beter te slapen

Wil je tijdens de volle maan (en alle andere maanstanden) ’s nachts liever gewoon goed slapen? Deze tips kunnen helpen:

  1. Heb je last van het felle licht van de volle maan? Gebruik verduisterende gordijnen of rolluiken.

  2. Wees overdag bezig als het volle maan is. Beweeg letterlijk, ga bijvoorbeeld wandelen, sporten, of doe yoga. Ga dus niet op de bank hangen of een middagdutje doen. 

  3. Doe wat creatiefs. Gebruik je energie om iets te creëren. 

  4. Voel eens wat het ritme van de maan is en hoe dit in jouw voordeel kan werken. Ga in de periode van de wassende maan bijvoorbeeld bewust wat creëren, en in de periode van de afnemende maan meer reflecteren en evalueren.

  5. Zorg dat je melatoninepillen in huis hebt en neem deze in op de nacht van de volle maan. Melatonine is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt.

  6. Lig je toch nog wakker? Blijf dan niet liggen woelen. Gebruik je energie en ga iets doen. Een boek lezen bijvoorbeeld of, als het kan, een stuk wandelen.

Daar is over nagedacht!

Beter Bed logo
Met al die verschillende maanstanden snap je meteen dat over het logo van Beter Bed goed is nagedacht. Onze maansikkel staat voor een periode dat je gewoon lekker kunt slapen, zonder dat de maan roet in het eten gooit. En zonder dat je extra maatregelen voor een goede nachtrust hoeft te nemen. Wij zeggen welterusten!

 

Meer Beter Bed Blogs: