18 augustus 2016

Slapen en sporten

De relatie tussen sport en (middag)slaap

Als er iemand is voor wie slaap en ontspanning belangrijk zijn, is het de topsporter wel. Omdat tijdens de slaap de spieren én geest herstellen, en een extra dutje overdag dus geen kwaad kan als je ’s avonds een topprestatie neer wilt zetten, wordt er in het Olympisch dorp in Rio volop gepowernapt. Je kunt je vast wel voorstellen dat het lichaam van een Olympisch sporter na een ochtendtraining (of een avond in het Holland Heineken House…) wel wat extra hersteltijd kan gebruiken. Maar hoe goed is de powernap eigenlijk? Wat zijn de effecten van slaap op sport en wat kunnen wij als iets minder atletische personen met deze informatie? 

Het nut van een middagdutje

Eerder schreven we al over het nut van een middagslaapje. Zo is bewezen dat een 20 minuten durend dutje in de middag je alerter,  productiever en creatiever maakt. Bovendien is een korte nap goed voor je gezondheid en geheugen. Lees hier ons hele artikel en kijk of jij je werkgever zover krijgt dat hij een slaapkamer voor jou en je collega’s inricht…

Invloed van sport op ons slaapgedrag en andersom

Ben je geen topsporter maar wil je wel graag het beste uit je sportschoolsessies of hockeytrainingen halen? Bij deze een paar tips die je zelf kunt toepassen.

1. Sport in de avond

Wat eerder onderzoek al wel heeft uitgewezen, is dat we over het algemeen ’s avonds fysiek het best presteren. Dit komt door het oplopen van onze lichaamstemperatuur gedurende de dag en de hoeveelheid door onze spieren opgenomen zuurstof. Heb je een keuze en wil je winnen of alles uit je training halen? Ga dan in de avond sporten.

2. Zorg voor beweging overdag

Beweging overdag komt de nachtrust ten goede, zover is duidelijk. Beweeg gedurende de dag dus zoveel mogelijk. Neem eens wat vaker de trap, ga een blokje om met de hond (van de buren) of ga met de fiets naar je werk.  Alle beetjes helpen!

3. Stop 2 uur voor je bedtijd met sporten

Beweging overdag is goed, maar intensief sporten nét voordat je moet gaan slapen weer niet. Kies bij voorkeur vanaf 2 uur voordat je wilt gaan slapen voor rust. Dat lesje spinning om 20.00 uur wordt dus niet voor niets zo druk bezocht…

Of je nu aan het trainen bent voor de spelen in 2020 of alleen wat vakantiekilo’s kwijt wilt en de sportschool wekelijks vereert met een bezoekje, een middagdutje invoeren is dus geen gek idee. En een Mline matras is altijd een stap in de goede richting. Sportze!

Meer Beter Bed Blogs: