Shop tot 21% BTW korting met code SlapenBTW

1 : 14 : 34
47

Beter voor jezelf zorgen? Slaap goed!

Goed voor jezelf zorgen. Een hot item zo aan het begin van het jaar. Dry january, minder schermtijd op je telefoon, naar de sportschool of gezond(er) eten. Grote kans dat jij een van deze goede gewoontes bovenaan je prioriteitenlijstje hebt staan. Maar wist je dat het allerbelangrijkste wat jij kan doen om goed voor jezelf te zorgen, goed slapen is?

Goed voor jezelf zorgen

Waarom? Simpel! Omdat goed slapen ervoor zorgt dat je ook al je andere nieuwe, goede gewoontes volhoudt. Als je uitgerust bent, heb je namelijk veel meer wilskracht, word je niet zo snel chagrijnig en heb je véél minder trek in zoetigheid. Daarom vind je hieronder 5x superhandige tips om beter te slapen en op tijd je rust te pakken.

1. 21.00u geweest?

Uit met die telefoon en laptop

Oké, dit is inmiddels een open deur, maar blijkbaar ook een extreem lastige gewoonte om daadwerkelijk toe te passen in je dagelijks leven. Zie deze tip dus vooral als een friendly reminder. Waarom het ook alweer beter is om je telefoon en laptop uit te zetten na 21.00u? Het blauwe licht brengt je biologische klok in de war. Het slaaphormoon melatonine wordt afgebroken en je slaperige gevoel blijft weg. Bovendien komen je hersenen niet tot rust als je nog tot laat met je telefoon bezig bent. Extra tips om het dit keer wél vol te houden:

  • Doe het samen met je partner (of met degene met wie je 's avonds het vaakst appt)
  • Vertel tegen de mensen in je omgeving over je nieuwe gewoonte. Dan weten zij ook dat ze je na 21.00u niet meer hoeven te appen
  • Stel op je telefoon bij instellingen je actieve schermtijd in

2. Doe de slaapkamercheck

Je slaapkamer heeft meer invloed op de kwaliteit van je slaap dan je nu denkt. Het is daarom superbelangrijk dat je hersenen een “slaapassociatie” hebben met je slaapkamer. Zorg er dus voor dat je slaapkamer de kamer is waar je slaapt en niet te veel andere activiteiten uitoefent. Weg dus met die hometrainer, strijkmanden en het werkbureau, want je komt nu eenmaal moeilijker tot rust als je weet dat er nog een volle wasmand op je staat te wachten. De slaapkamer mag best een beetje saai zijn, hoe minder afleiding hoe beter.

Bekijk onze 8 tips voor de ideale slaapkamer voor een perfecte nachtrust!

3. Aan de wandel

Stress en een perfecte nachtrust gaan niet goed samen. Ga daarom buiten wandelen. Doordat je een frisse neus haalt, vang je overdag genoeg licht dat goed is voor je slaapwaakritme. Daarnaast werkt een wandeling in de natuur stressverlagend. Als je tijdens je wandeling goed op let wat je allemaal voor moois tegenkomt, heb je minder tijd om aan je werk en je to-do-lijst te denken. Je komt tot rust en dit is bevorderlijk voor je nachtrust.

4. Zet de wekker om te gaan slapen

Met een regelmatig slaapritme slaap je stukken beter. Dit betekent dat je zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat. Je lichaam weet dan precies wanneer het tijd is om te gaan slapen, je komt makkelijker in slaap én je staat makkelijker op. Hierdoor heb je overdag meer energie. Maak er dus een gewoonte van om je wekker te zetten voor het naar bed gaan. Wanneer je deze routine een beetje in de vingers krijgt, merk je dat je na een tijdje steeds vaker uit jezelf op hetzelfde tijdstip wakker wordt. Heb je de wekker helemaal niet meer nodig!

5. Verwen jezelf eens met een hotelovernachting

Echt even helemaal tot rust te komen? Ga er op uit! Laat de boel thuis lekker de boel. Laat je verrassen door een nieuwe omgeving en gun jezelf een heerlijke overnachting in een hotel. Waar niets moet en (bijna) alles mag van jezelf.  Heerlijk ontspannen. opladen en thuis natuurlijk proberen om dit fijne, relaxte gevoel zo lang mogelijk vast te houden. Tip: creëer dat ultieme hotelgevoel ook in je slaapkamer met je eigen boxspring dan gaat dat een stuk gemakkelijker.

Deze site is beschermd tegen robots. Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing